Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Gange-Rolv?


Fredrik Buch
 Del

Recommended Posts

Her er problemet:

 

Som kjent var Hrolf, the conqueror of Normandie, soenn av Ragnvald Moerejarl, som var soenn ava Eystein Glumra, se The Orkneyinga Saga.

 

Rolvs mor var Ragnhild Rolvsdatter, datter til Rolv Nevja.

 

Jeg magler solid documentasjon her, men Rolv skal ha hatt datteren Kadlin Rollosdatter, som ble gift med Bjolan, Konge i Skottland, og de hadde datteren Midbjoerg, som ble gift med Helgi Ottarsson.

 

I boken 'The Sagas of Icelanders' refereres til 'The Saga of the People of Laxardal', og i kapittel 32 finner jeg:

 

A man named Osvif was the son of Helgi, the son of Ottar... His mother was Nidbjoerg, the daughter of Kadlin, the daughter of Hrolf the Walker, the son of Ox-Thorir...

 

Det er klart for meg at begge omtaler samme Gange-Rolv. Implikasjonen er at Ox-Thorir og Ragnvald Eysteinsson Moerejarl var samme person...

 

Ox-Thorir er veldig viktig i Islands historie; Leif Eiriksson nedstammer fra ham.

 

Jeg soeker etter andre synspunkter her! Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det einaste som vel er klart når det gjeld Rollo sin bakgrunn er at kjeldene ikkje er einige om kven han var son til eller kor han kom frå. Sett i den samanhengen er det vel i grunn neppe overraskade at enno ei kjelde kjem med ein tredje variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er problemet:

 

Som kjent var Hrolf, the conqueror of Normandie, soenn av Ragnvald Moerejarl, som var soenn ava Eystein Glumra, se The Orkneyinga Saga.

 

Her er du på meget tynn grunn. Premisset ditt er ingen selvfølge og ingen av disse linjene kan dokumenteres med mindre man tar i bruk kilder som ble produsert mange hundre år etter at personene som omtales var døde.

 

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik, Håvard, Frank, Peter og Trond

 

Takk for kommentarene! Det er klart at kildene har en del uenighet om Rollo; var han Dansk eller Norsk? Dette spørsmålet har blitt debattert veldig meget, uten mange konklusjoner. Min mening er at den kilden som er mest detaljert er stort sett mest pålitelig, men som Peter skriver er kildene for det meste skrevet ned flere hundre år etter Rollo levde.

 

Jeg noterer at tre sagaer (Snorre, Orkneyinga Saga, og Laxnardals Sagaen) som alle ble skrevet på Island rundt år 1220 omtaler Rollo (b~860-d~932), og tilsammen kan man kanskje se på disse skriftene som den Islandske versjonen av Rollo historien. Denne kilden blir ganske fyldig...

 

Men innkomstvinkelen min var anderledes: Vi som er intereserte i genealogy spør alltid om vi er i slekt med Harald Hårfagre, så en nordmann i USA må naturligvis spørre om han er i slekt med Leif Eiriksson. Leif nedstammet fra Oksna-Tore (Ox-Thorir), og jeg har undret på hvem han var... Nå sier Laxnardals sagaen at Rollos far var Ox-Thorir, mens de to andre sagaene sier Ragnval Oysteinsson Mørejarl. Personlig kan jeg ikke see en stor konflikt her, men kanskje andre kan? Begge ble født rundt 835, og begge var herser på Norskekysten... Så Oystein Ivarsson Glumra er den Norske stamfaren til Leif Eiriksson og også til Harald Hårfagres kone Svanhild Oysteinsdatter, med barna Olav Geirstadalv, Bjørn Farmand, og Ragnar Rykkel...

 

Har vi kilder som motsetter seg dette? Er interpretasjonen for dristig? Any thoughts???

 

Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sak er hva kildene er enige eller uenige om, en annen sak er hva og hvorfor kildene er komponert. Du prøver å styrke kildeverdien til de islandske sagene ved å vise til tre ulike sagatekster, men dise er jo ikke uavhengige av hverandre. Snorre kjente orknøyingesagaen, og han bruker mye materiale derfra. Det er altså en og samme kilde, ikke to forskjellige. Orknøyinge saga er dessuten lite pålitelig hva slektsopplysninger angår. Det er altså ikke kildene du lister som feiltolkes, men det er kildekritikken din det er noe alvorlig galt med.

 

Det er sjølsagt også mulig at norskamerikanere fortsatt spør etter slektskap med Harald Hårfagre. Slik er det heldigvis ikke lengre i Norge. Noen avstamning fra ham er det ingen som kan påvise. Dessverre har vi ikke hatt så mye god engelskspråklig litteratur på området, men nå kan jeg anbefale Sverre Bagges seneste bok: From Viking Stronghold to Christian Kingdom - State Formation in Norway, c. 900-1350. Etter å ha lest denne, vil du forhåpentligvis glemme Bjørn Farmann m.fl.

 

Og ja, konklusjonene dine er alt for dristige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars

 

Takk for dine 'words of wisdom'! We må nok vaere stort sett enige i at historier som er nedskrevet flere hundre år etter de hendte har et betydelig element av eventyr! Jeg vil minne om at etter min nedskriving var Harald Hårfagres fjerde bestemor Kråka (Aslaug Sigurdsdatter, Sigurd II Ragnarsson, Aslaug Sigurdsdatter, Sigurd Helgesson Hjort, Ragnhild Sigurdsdatter, Harald Luva Yngling) som hadde moren Brynhild, som var valkyrie med hale og alt, og som kunne fly, og med onkel som var troll i Jotunheimen!!! Selv Darwin ville nok hatt problemer med det!

 

Jeg husker Tore Vigerust fortelle meg noe som 'den damen er kun fantasi', og jeg forsto det slik at det var ingen dokumenter om henne. Om personene i sagaene er det anderledes; kildene er der, men de er ikke til a stole på. Så kanskje kan man innse at det er et felt vi kan kalle Saga-Genealogy, som består av å kartlegge slektsforhold beskrevet i sagaene og andre dokumenter som ikke kan bli sett på som sikre kilder? Selv om dette ikke er den mest seriøse og vitenskapelige form av Genealogy er det en spennende hobby, for det leder til mye lesning av interessant materiale.

 

And you just gotta feel good when granny was a Valkyrie!!!

 

Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.