Gå til innhold
Arkivverket

Uleslige kirkebøker fir Asker


Inger Svindahl
 Del

Recommended Posts

Desverre har det kommet en prest med nesten ulelig skrift siste halvdel av 1700-tallet i Asker.

 

Jeg leter etter Jacob Jansen foreldre. (I bygedebok for Hole omtalt som Jacob Johnsen.) Han var sist gift med Massi Hansdatter, tidligere gift med Gro og Maria Gullichs døttre fra Rognlia. Jacob og Massi flyttet til Langebro i Hole, men barna er døpt i Asker.

 

Family search har kommet opp med bla. denne:

 

Akerhus fylke, Asker, MINI nr I 2 (1733-1766), Fødte og døpte 1766, side 256

 

JACOB: Hva i alle dager heter faren og noen av fadderne er også utydelige. :unsure:

 

 

 

Dette kan være faren hans, ihvert fall er Hans Dæli fadder til Jacob:

 

Akerhus fylke, Asker, MINI nr I 2 (1733-1766), Fødte og døpte 1741, s44

JOEN: Epdem? die d 22 oct D i Haslum Kirke Hans Jørgensen Dælis søn f d 22 oct

Mor:Anne Christensdatter

Fadd: Anne Fleschum, Ingeborg Garlos, Gulbran Giettum, Ole ib (Giettum), Lars Steen

 

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å legge inn permanent sidelenke til kirkeboksiden, for da kan man forstørre til 150% og dessuten bla i kirkeboka for å se liknende bokstaver, om de er vanskelige å forstå. (Finnes på Bildeinformasjon- velg 'øverst', så ser en de tre linjene en skal kopiere.)

 

Joens dåp: Akershus fylke, Asker, Ministerialbok nr. I 2 (1733-1766), Fødte og døpte 1741, side 44.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7729&idx_id=7729&uid=ny&idx_side=-47

 

Hans Jørgensen Dæli er faren og moren er Anne Christensdatter, som forøvrig ble introdusert (etter barselperioden) 2. søndag i Advent = 10. desember i 1741. (Høyre rubrikk.) Fadderne var riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Anne-Lise har lagt inn lenke hvor du kan bla deg frem til de to sidene du spør om.

 

Asker er ikke helt umulig å lese om du tar det helt rolig og tar ett ord om gangen.

 

Jacob. Fer.... p A? k(irke). Jens Jacobsen Brænsruds sønn fød den 20-21? april. Moren Siri Johanesdt. intro. 25/5. Faddere: Dorte Røder, Anne Helene Fæ..?, Mari Jacobsdt. Kiænner, Laers Aanerud og Hans Deli.

 

Brensrud =Asker, Kienner=Lier(Tranby), Aanerud=Asker, Dehli=Bærum(Tanum og Haslum).

 

Hans Dehli har vel neppe noe å gjøre med dette siden faren heter Jacobsen til etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå leste jeg ikke alt, men fortsatte på innlegg #2.

 

Riktig dåp - Jacob på høyre side: Akershus fylke, Asker, Ministerialbok nr. I 2 (1733-1766), Fødte og døpte 1766, side 256.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7729&idx_id=7729&uid=ny&idx_side=-246

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var den lenken du viste til

 

Jacob skal visstnok stamme fra Haug gård.(Et småbruk under Haug heter Delitangen)

 

Akerhus fylke, Asker, MINI nr I 2 (1733-1766), Fødte og døpte 1766, side 256

JACOB: Fer. til p: Asker kirke Jan(Joen)Hansen??(Fridtjofsen) Brænsrud (Drengsrud?)søn født den 21de april

Mor:Siri Johannesdatter

fadd:Dorte ?, Anne Helene Tærve, Mari Johnsdatter Kid?, Lars ? og Hans Deli (er han bestefar?)

Jeg fant bare to Jacober født i 1766 og den andre het Pedersen, hadde håpet på denne.

 

 

Jacob Jansen døde 16,oct 1817 da han var 51 år, da bodde han og Massi på Rognlia igjen.

altså er han sannsynligvis født i 1866

 

Jacob og Massi gifter seg:

Akerhus fylke, Asker. MINI nr I 3 (1767-1807), Ekteviede 1805-1807, s 202

Trulovet 19.juni 1806 e. Jacob Jansen Langebrod og p. Massi Hansdatter

vitner: Jon Olsen Jonstrup og Christopher Nielsen Haug

Viet: 31 august 1806

 

I bygdebok for Hole http://www.hole.kommune.no/hole-bygdebok.173871.no.html

står det littegrann om Madsi Hansdatter:

 

"I 1801 var det ingen fastboende på Langebru, men rundt

1810 synes Jakob Johansen Rognlia (trolig fra Haug i

Lommedalen) å ha bosatt seg her med hustru Madsi

Hansdatter Gihle (1783–1841). Madsi var datter av Hans

Larsen Gihle og i 1801 tjenestejente på Søndre Gile i

Steinsfjerdingen. De fikk fem barn som var i live ved skiftet

etter faren i 1818–19 (barnas navn ikke nevnt)."

 

"Johan Jakobsen Langebru (1807–1853) var sønn av

Jakob Johansen Rognlia og Madsi Hansdatter, og giftet seg i

1831 med sin kusine Kristine Kristoffersdatter Haug (f.

1812)."

 

"I 1820 giftet Søren Olsen seg igjen med Madsi Hansdatter

(1783–1841), enke etter Jakob Johansen Langebru."

 

Jeg vet ikke om dette hjalp deg med Massi, men lenger bakover har jeg ikke kommet. Det står litt mer om henne i bygdeboka, alle barna hennes osv. Kanskje jeg må få tak i bygdebøker for Asker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen i 1804 (se 28/9) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7730&idx_id=7730&uid=ny&idx_side=-201 Vitner Xstopher Enne(Ende) og Jon Jonsrud.

 

Vielsen i 1806 (se 19/7) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7730&idx_id=7730&uid=ny&idx_side=-202 Vitner Jon Ols. Jonsrud og Xstopher Niels. Haug. Massi hadde tilholddsted på Jernverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det var Jacob Jansen du lurte på.

 

Bærum - en bygds historie, bd.1, s.463: Nedre Houg: Jan Mikkelsen var gift med Berte Nilsdt. og hadde en sønn Jakob, og 2 døtre: Lena, som var gift med Nils Paulsen Fossumeie, og Kari, som ble gift med Kristofer Nilsen fra Ende. Jan døde omkring 1774, og enken giftet seg med Karl Karlsen Bjerke, og hadde med ham datteren Marie. Efter Berte holdtes skifte 1797. Arvesum 651 rdl.

 

Haugpladsen: Ovennævnte Karl Karlsen gav i 1795 skjøte til Jakob Jansen på dette bruk, som lå nede ved elven, men han kjøpte detigjen i 1797 for 199 rdl. Marie Karlsdt. arvet plassen efter faren som døde 1800. Hun var gift med Anders Paulsen. Efter henne holdtes skifte 1814. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte 9/2 1797 etter Berthe Nielsdt. Ned. Haug. http://arkivverket.no/URN:sk_read/23706/272/ Ikke mye å finne her, men tror det står noe om at Jacob bodde hos stefaren på Houg. Jacob var ugift på det tidspunktet.

 

Første vielsen til Jacob, se 2/7 (trolovet) 1797 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7730&idx_id=7730&uid=ny&idx_side=-195 Her står det at han da bodde på Haug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen til Jan Michelsen og Berthe Nielsdt. 10/12 1760 Asker http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7729&idx_id=7729&uid=ny&idx_side=-181

 

FS: Jan fca. 1725 By, Lommedalen. Død ca. 1774 Haug. Mere om Berthe Nielsdt. her. Se under om Åmot gård Lommedalen.

 

Du bør låne Bærum-en bygds historie bd. 1. Jeg kan ikke skrive ned alt her.

 

By gård, Lommedalen: Jan Mikkels., som kjøpte den andre halvdel av nedre Haug har rimeligvis vært bruker av den ene halvpart av By samtidig som Lisken Larsdt. og Henrik (sønnen) brukte den andre. Det er alt som står om han der.

 

Åmot gård, Lommedalen: Berthe Nielsdt. f.15/10 dpt.21/10 1736(ikke sjekket), død 30/1 grl. 5/2 1797 Haug (ikke sjekket).

 

Far Niels Svendsen død 1788 82 år, gm. Mari Larsdt. Skui død 1777 62 år.

 

Far til Niels: Svend Olsen død 1739 85 år, gm. Sigrid Gulbransdt. Jonsrud.

 

Far til Svend: Ole Andersen og hans far igjen var Anders Isi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for for alle svar. Jeg skal skaffe meg bygdeboken, den kan være opplysende for resten av min oldemors aner også.

Nå skal jeg finne dem i kirkebøkene, det blir morsomt å se om navn og faddere stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.