Gå til innhold
Arkivverket

Prosjekt- Etterkommere etter tyske emigranter til Bergen 1817-1818


Lisbeth Løchen
 Del

Recommended Posts

Jeg oppdaget nettopp at det har vært diskutert et prosjekt om etterkommere etter de tyske emigrantene som kom med skipet De Zee Ploeg til Herdla/ Bergen i 1817.

Det er diskutert i 2009, tema 66516 i det gamle forumet- jeg prøver å lime inn en lenke her:

 

 

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/151882-66516-prosjekt-etterkommerne-etter-de-tyske-emigranter-til-bergen-1817-1818/

 

Jeg er etterkommer etter en av havaristene, Johann Gottlieb Hilt (f. 1799 i Klosterweil, Wurttemberg), og er veldig interessert i hvordan det går med prosjektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det hadde vært flott å kunne fullføre dette prosjektet. Avdøde Tore Vigerust sendte meg endel info pr. mail . Men dette er et prosjekt som krever koordinering og fordeling av oppgaver.Altså en felles dugnad der hver har sin oppgave og konsentrerer seg kun om den.Etterpå kan vi samordne informasjonen og sette det i system. Ellers er jeg redd det blir for uoversiktlig.Jeg ber om innspill fra folk som kunne tenke seg å bidra , samt konstruktive tanker om hvordan vi i felleskap kan realisere en viktig historisk dokumentasjon.

 

Med vennlig hilsen

 

Jan Frode Johansen jafjohan krøllalfa start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

På Den Nationale Scene i Bergen spilles for tiden teaterstykket Skipet de Zee Ploeg, og i gårsdagens papirutgave av Klassekampen sto det en interessant og tankevekkende artikkel om havariet, de tyske emigrantene og deres etterslekt i Norge, skrevet av en av etterkommerne av passasjerene.

(Forøvrig anbefales det å lese den lange debattråden i det gamle forumet (tema 66516) som det lenkes til innlegg 1.)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#4. Takk for henvisning til artikkel, skal legge den inn i litteraturlisten til Slektshistoriewiki-artikkelen senere.

 

Postskript: Ser nå at jobbeksemplaret er kastet. Du må gjerne oppgi artikkelforfatter, tittel på artikkel og sidetall ved leilighet. :-)

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sissel Henriksens essay «Historia om skipet De Zee Ploegs forlis i 1817 er ei påminning om at svært mange av oss som bor i Norge i dag, er av innvandrerslekt: Tipp-tipp-oldemor på teater» stod på trykk i Klassekampen torsdag 20. juni 2019, nr. 138/2019, sidene 28-29.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2019 den 20.19, Dag Arne Danielsen skrev:

Hei.

Regner med at dere er kjent med Hanseaterprosjektet

Dag Arne

 

De tyske passasjerene ombord på Zee Ploeg og deres etterkommere i Bergen har ingenting med hanseatene å gjøre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 10. Det har du selvsagt rett i, og jeg vil vurdere å fjerne lenken fra artikkelen og legge den på et annet og mer passende sted på wikien. Men en av utfordringene ved De Zee Ploeg-prosjektet har vært å skille mellom navn som faktisk stammer fra skipet og navn på slekter som har kommet tidligere, men som  (feilaktig) er koblet til havariet.

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De tyske passasjerene ombord på Zee Ploeg og deres etterkommere i Bergen har ingenting med hanseatene å gjøre."

 

Det er bare å fjerne denne lenken som jeg la inn Dag T. Hoelseth, da den sikkert bare er til forvirring !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.