Gå til innhold
Arkivverket

Donald K. Darby 1923-1965. Hvem var han og hvor kan jeg lete?


Bente Øien Hauge
 Del

Recommended Posts

På Hauge kirkegård i Lærdal står en gravstein for Donald K. Darby, født 17. mars 1923 og død 16. juli 1965. I følge kirkekontoret har de ingen fester på denne graven og ingen opplysninger om eventuelle pårørende.

 

Jeg kan ikke huske å ha hørt noen historie om hvorfor denne mannen (engelsk? amerikansk?) er gravlagt i en liten vestlandskommune. Og et google-søk gir ingen indikasjoner på at han er oppført som slektning til noen - eller savnet av noen. Mange heter jo "Darby" og han har noen navnebrødre i ulike verdensdeler.

 

Er det noen som har erfaringer med å ta fatt på slike ukjente gravlagte? Har det noe for seg, tror dere? Eller bør jeg bare la det ligge?

 

Jeg er takknemlig for tips og/eller synspunkt på dette.

 

post-1931-0-26717900-1310039195_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk i Aftenpostens arkiv gir et par treff: Her er klipp fra ett av dem "Den 42 år gamle engelskmannen Donald Darby fra Cronleigh i Surrey ble mandag rammet av hjerteslag og døde under en fottur mellom Eidsbugarden og Gjendebu." Jeg har ikke tid til å sjekke mer akkurat nå, men dersom du ikke har abonnement på arkivet selv kan jeg se om jeg rekker å se på det i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vidar

 

Dette var jo over enhver forventning, tusen takk! Helt utrolig!

 

Jeg har ikke tilgang til Aftenpostens arkiv, så om du kan se på det ville det være fint.

 

Men alt nå har du jo avdekket hvor han kommer fra, så da er jo det viktigste gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 21/7-1965 har to korte notiser om ulykken. Notisen fra morgenutgaven er vedlagt (håper jeg). Aftenutgaven klarer jeg av en eller annen grunn ikke åpne, men overskriften er "Seksten personer er omkommet ved ulykker siste døgn" og jeg tror ikke det står mer om Darby enn det du fikk i innlegg #2.

Aftenposten 21071965.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for hjelpen, Vidar! Filen med notisen er fin. Dette var virkelig morsomt. Du ga meg en flying start på oppnøstingen.

 

Søkte litt på Cranleigh, Surrey, UK + Darby i går kveld og fant navnene på noen mulige slektninger. Men det virker ikke som man finner telefonnumre i England uten å betale for det.

 

RETTING: Joda, jeg fant telefonnumre i Storbritania her, uten å betale for det:

http://www.thephonebook.bt.com

 

Ellers vil jeg prøve å finne ut hva lokalavisen der heter og om det finnes et arkiv. Det har vel stått en nekrolog på trykk og kanskje en omtale av ulykken.

 

TILFØYELSE: Har sendt en epostforespørsel menighetskontoret i Cranleigh. Og så vil jeg prøve å lete i arkivet i lokalavisen her, kanskje de har skrevet mer enn Aftenposten om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fylkesbiblioteket, som ligg i Førdehuset er det ei samling med lokalaviser frå Sogn og Fjordane på mikrofilm. Her kan ein kanskje finne ut meir. Biblioteket i Bergen har m.a. Bergens Tidende på mikrofilm, også der kan ein finne gammalt nytt frå Sogn og Fjordane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I avisartikkelen står stedsnavnet i Surrey oppført som 'Cronleigh' men i den videre postingen omtales det som 'Cranleigh'. Jeg er ikke lokalkjent i Surrey, så jeg vet ikke hva stedet egentlig heter, eller om begge finnes. Men kanskje det er en 'trykkleif' et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups! Dette var flaut! Tusen takk for at du pekte på dette! :o

 

Jeg begikk vel faktisk en "kardinalsynd" da jeg da jeg uten videre antok at det var Cranleigh som var stedet - og at Cronleigh var en trykkfeil i Aftenposten.

Din påpekning fikk meg imidlertid til å søke grundigere og dobbeltsjekke. Og jammen kan det se ut som det kanskje finnes et sted som heter Cronleigh i Surrey. Det er i så fall der jeg må lete.

 

Huff. Rødme. - Igjen takk!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.