Gå til innhold
Arkivverket

Hvor blir det av barna?


Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Jeg har ved flere anledninger prøvd å finne opphavet til en av mine tipper, Anders Hansen, som døde som Bødtker på Blaafarveværket 15. mars 1824, jfr. gamle debatter 79534 og 81436.

Kort oppsummering: Hans Hanssøn Fields Eye og Karen Olsdatter Østre Toen giftet seg 2. nov. 1735 i Heggen kirke. Datteren Kari døpes 4. mars 1736, Ole 18.10.1744, Hans 09.08.1747 og han som jeg tror er min tipp, Anders: 20. mai 1753. Disse fire barna er nevnt i skiftene etter Karen og Hans (Toen nordre). Kari døde "nogleogførti" år gammel i 1754 og Hans giftet seg på nytt med pigen Ellen Madsdatter Bjørndalen samme år. 30. mai 1755 døper de datteren Karen, og våren 1756 dør også Hans Hansen, 54 år gammel. Ellen Madsdatter gifter seg på nytt med Otter Andersen 5. juni 1757 og i 1765 bor de på Drolsum.

 

Er det noen som vet hvor det ble av de 4 barna til Hans og Karen? Jeg har ikke klart å "tyde" skiftene, så jeg vet ikke om det står noe der, men Christen Hanssen Fjeldseie er nok broren til Hans, så i tillegg til Thon og Drolsum, er Fjeld et annet stikkord.

 

Astrid

 

PS: jeg har saumfart alle fadderne til Anders` barn, uten at det har hjulpet det minste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt korrekt, Gunn, og de har nok brukt arbeidskolleger/venner som faddere til barna, så lett skal det ikke være!

Jeg har prøvd det meste for å finne opphavet til Anders, så nå prøver jeg en annen vri, i håp om å finne ut av "mysteriet".

Jeg har en teori om at Anders kom til onkelen på Fjeldseie, Christen Hansen, men det er langt fra teori til visshet....

 

Er barn over 12 år med i 1765-skatten??

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det ser ut til at det er nevnt bare tre barn i skiftet.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/23835/185/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081029620185.jpg

 

 

Ang. Ekstraskatten

 

Personene i ekstraskatten for Eiker og Modum var delt opp i 7 grupper.

A. Bønder, husmenn etc., samt deres hustruer som efter forordningens 1. post

betaler ekstaskatt.

B. Bønders barn og tjenestefolk etc. der nyder 10 Rd aarlig lønn.

C. Personer utenfor bondestanden.

D. Fattige på betydelige gods, der godseieren betaler.

E. Bønders børn og tjenestefolk som ikke nyder 10 Rd aarlig lønn.

F. De som have Rang.

G. Deres enker.

Ekstraskatten omfattet alle personer over 12 år, med unntak av militærpersoner som var fritatt for skatten.

 

 

Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alf: tusen takk for opplysningene om ekstraskatten (så hvis "min" Anders er fra Modum, og født rundt 1753, bør han stå der).

Når det gjelder skiftet, så er det etter Anders, og hans barn har jeg "koll" på. Har også funnet ut, via gammel debatt nr. 79534, jfr. det første innlegget, at Hans Hansen og Karen Olsdatter nedre Toen hadde en sønn som het Anders. MEN i og med at begge dør da han er vedig liten, og stemoren gifter seg på nytt, så blir han og søknene borte for meg. Navnene deres er akk så vanlige: Karen, Ole, Hans og Anders Hanssen..... Har du tilgang til Modum-bøkene? Står det noe der om Hans og Karen og hva som evt. skjedde med barna deres?

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et to år gammel Slektsforum-debatt, står det at Otter Andersen solgte et bruk på Ton til Hans Henriksen i 1762 - må vel ha vært det bruket han fikk da han giftet seg med enken etter Hans Hansen, jfr. det første innlegget.

Er det noen som har tilgang til Modums historie og gården Ton (skrevet av Arnt Ruud, som jeg forresten kjente godt fra hans tid som DT-journalist) - i håp om at evt. opplysninger der kan bringe med noe videre.

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nevnt en Hans Hansen under Toen, Men han heter tydeligvis Hans Hansen Horn og er fra Lier.

Hans Henrichsen var gift med Berte Pedersdatter f.1745, så dem har trolig ikike noe¨å gjøre med din Hans.

 

Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

det står Kari Olsdatter østre Toen da de gifter seg, og hun er født rundt 1710 - er det noen "passende" Ole oppført under gården? Og hva med Field/Fjell? Hans kom tydeligvis fra en husmannsplass under gården, så da er vel sjansene små...

 

Ikke lett å finne ut av dette, gitt!

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gården Toen ble delt første gang i 1740, da Lars Olssønner delte ut to deler. Det var Ole Larsen og svigersønnen, Thommes Christenssøn som fikk hver sin del.

 

Ole Larsen var gift med Marte Hansdatter Overn, d 1764. I følge boka hadde dem ingen barn. Han var gift annen gang med Maren Ludviksdatter f.1745 d.1769

Dem hadde bare ei datter i følge boka, Marthe f.1766

 

Det er også en Ole Larsen til, han er født i 1695 og satt i 1723 med Mellom - Ton. Han var gift 2 ganger: 1 Inger Larsdatter Åsmundrud f.1697 d.1725

2.Malene Wegleiksdatter Rudseie f.1704 d.1766

 

Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk nok en gang, Alf.

Jeg gir meg ikke sånn med en gang, men dette er tydeligvis litt av en nøtt. Det blir født en annen "passende" Anders året etter, foreldre er Hans (Bend.?) og Dorthe Eriksdatter Mæhlum.

Dorthe er enke for 2. gang i 1801 - har du noe peiling på dem????

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er intet å finne under Mælum i bygdeboka. men under Fossum med Sand, finner jeg noe som jeg tror er et manntall fra 1788.

I hus nr.3 bodde bødker Anders Hanssøn f.1752, med en fire år yngere kone og fire sønner. Den eldste som var 16 år var i skomakerlære.

 

Det er alt som står der.

 

Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok "min" Anders, men manntallet kan neppe være fra 1788, hvis det er han. Er du helt sikker på årstallet? Hans og Ingeborg Iversdatter (1757 - 1843) hadde 5 sønner: min ane, Hans (1785-1833) hadde vært i skomakerlære, står det i 1801-tellingen, men han blir bødker som sin far, Hendrich (1787-1800), Christian (1791 - etter 1824), Iver (1793 - 1815) og Martin (1797 - etter 1824, også han bødtker). Hvis fødselsåret er korrekt, 1752, er han ikke sønnen til Hans og Karen - det kom vel mange flyttende for å jobbe på Værket, antar jeg....

 

mvh. Astrid. PS: står det noe om Fjeld/Field

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.