Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp tema 71984 i gammelt forum


Håvard Ler
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Lurer på om det er noen som greier å tyde det som står i passprokollen som siste innlegg (23) har en lenke til? Jeg greier å tyde det meste, men sliter med det som står under "Hvorhen."

 

Mvh

Håvard Ler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å få forstørret bildet slik at teksten blir leselig. Det eneste jeg får ut av dette, er første ordet: Stadsbøjgden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å få forstørret bildet slik at teksten blir leselig. Det eneste jeg får ut av dette, er første ordet: Stadsbøjgden

 

Klikker du på forstørrelsesglasset øverst i det første bildet og på + øverst til venstre i det andre? Ser ut som det står "Stadsbøjgden for der enten at søge Ophold eller ...", men greier ikke å tyde resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikker du på forstørrelsesglasset øverst i det første bildet og på + øverst til venstre i det andre?

 

Ja, jeg har gjort begge deler, men det hjelper ikke. Så lenge det ikke kan forstørres mer enn ved å bruke forstørrelsesglasset samt + tegnet, forblir det uleselig for meg. Noen andre får bakse med all denne "klikkingen"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel på villspor, men menes det Stadsbygd i Rissa da?

 

Ja, det menes Stadsbygd i Rissa. Den gangen var det forresten Rissa i Stadsbygd:-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det menes Stadsbygd i Rissa. Den gangen var det forresten Rissa i Stadsbygd:-).

Ok, endevendt i dag! Men må neste spørre, hvorfor ble det forandret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel ikke den rette til å svare på det, men regner med det var på grunn av kommunesammenslåing på 1960-tallet. Navnet på den nye kommunen ble Rissa, og kommunesenteret ligger også der så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel ikke den rette til å svare på det, men regner med det var på grunn av kommunesammenslåing på 1960-tallet. Navnet på den nye kommunen ble Rissa, og kommunesenteret ligger også der så vidt jeg vet.

Ok, og tusen takk for oppklarende svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette finnes det sikkert mange eksempler på. Ett av dem er veldig kjent:

 

Christiania ble grunnlagt i 1624. Etter det lå gamle Oslo i Aker (et stykke utenfor hovedstaden).

Så vokste hovedstaden Kristiania gradvis, og den skiftet til slutt navn til Oslo (1925).

Noen år deretter ble Oslo og Aker kommuner slått sammen, og den nye kommunen fikk navnet Oslo (1948).

Fra da av ligger Aker i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.