Gå til innhold
Arkivverket

Ligger GED-com filene trygt på gmail


Mari Schumann Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Hei! :)

 

Jeg har en datamaskin som definitivt holder på å stryke med. I den forbindelse lurer jeg på om jeg kan sende GED-com-filene mine til min egen gmail, for å holde en sikkerhetskopi der. Går dette i praksis, og vil jeg kunne bruke dem seinere fra en annen datamaskin? Aller helst vil jeg jo ha dem på en dvd, men den delen av maskinen har sluttet å funke, så det er ikke mulig lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at du husker brukernavn og passord, skal du ha tilgang til gmail-kontoen din fra en hvilken som helt maskin. Og vedlegg blir lagret på en Google-server, så GED-filene dine bør ligge trygt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips når ting er oppe og går igjen: Invester i en ekstrern harddisk, f. eks en E-Book. Da lemper du alle filer, bilder og hva du måtte ha over på denne som en sikkerhetskopi. Den er liten og nett og kan enten ligge i en skuff eller stå i hyllen. I tillegg kan bilder også lagres på Foto Knudsen o.l. Da skulle du være rimelig trygg neste gang en maskin planlegger å ta kveldensmile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et godt tips, jeg må nok skaffe meg en ekstern harddisk. De er jo som du sier små og hendige. Familiebilder er jo (nesten) viktigere enn slektsforskningen også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten USB-minnepinne med 8-16 GB kapasitet koster heller ikke mer enn et par hundrelapper, og har den store fordelen at du kan ha den med deg i lomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også bruke Dropbox eller Sugar Sync som begge tilbyr gratis lagringsplass (henoldsvis 2gb hos dropbox og 5gb hos sugar sync).

 

Selv bruker jeg begge to, men har Sugar Sync også på min smarttelefon, slik at jeg har også backup av mitt arbeid liggende der.

 

Mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå EKSTREM harddisk er best rolleyes.gifwink.gif

Husk å lagre ein kopi ute av huset då, i worst case :( Både den ekstreme og den eksterne ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå EKSTREM harddisk er best rolleyes.gifwink.gif

 

Ekstern Harddisk er hendig, helt klart.

Men det er ingenting som stopper at man har i tillegg andre løsninger.

 

Brenner huset ned mens harddisken og PC er der, så er man litt ute å kjører hvis man ikke har andre løsninger også.

Riktignok kan Ibas i Norge hente ut data fra brannskadet hardisker, men det koster flesk.

Ikke for å nevne tyveri, hvor PC utstyr kan være aktraktivt.

 

Bruk av Google og Synkroniserings programmer er alle helt greie løsninger som ekstra tillegg til Ekstern Hardisk og Minnepinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man lagrer bilder og andre viktige filer på nett; med for eksempel Dropbox; hvor trygt er det? Vil andre lett få tilgang til filene, eller er det like sikkert som å ha det på egen maskin? Det hadde jo vært ille om familiebilder hadde kommet i feil hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man lagrer bilder og andre viktige filer på nett; med for eksempel Dropbox; hvor trygt er det? Vil andre lett få tilgang til filene, eller er det like sikkert som å ha det på egen maskin? Det hadde jo vært ille om familiebilder hadde kommet i feil hender.

 

Det er nok like sikkert med Dropbox som det er med gmail og egne web hotell. Men man kan well aldri være 100% sikker der heller.

 

 

Men valget med å ha det kun på egne maskiner i eget hus og å ha det på nettet i tillegg er for meg lett å ta, som Ole Brum sei: Ja takk, begge deler.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det enkelt, ingen maskiner som er kobblet til nettverk eller internett er 100% sikkert.

Men sikkerheten på servere er normalt en del høyere enn på hvermansens maskin. dvs din egen maskin.

 

Men jeg er enig med Ingmar. Ja takk til begge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.