Gå til innhold
Arkivverket

Lagerta Solberg med søster til Chicago 1898


Anne A
 Del

Recommended Posts

Lagerta (Emilie Antonsdatter) Solberg f.12.5.1868 og søsteren Amanda (Marie)f.10.9.1878 reiser fra Oslo til USA 6.10.1898.

I skipslistene på Ellis Island er det oppgitt at Lagerta har bodd i USA 8 år, og det står en adresse som jeg ikke klarer å lese.

 

Jeg finner ingen av søstrene i folketellingene og lurer på hva som skjedde med dem.

 

Takknemlig for innspill og lesehjelp!

 

Anne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei!

Ja, det er søstrene. Jeg hadde ikke fått med med at Amanda var gift:-)

Klarer du å lese adressen de skal til? 1769....Boulevard

 

Anne:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagerta (Emilie Antonsdatter) Solberg f.12.5.1868 og søsteren Amanda (Marie)f.10.9.1878 reiser fra Oslo til USA 6.10.1898.

I skipslistene på Ellis Island er det oppgitt at Lagerta har bodd i USA 8 år, og det står en adresse som jeg ikke klarer å lese.

 

Jeg finner ingen av søstrene i folketellingene og lurer på hva som skjedde med dem.

 

Takknemlig for innspill og lesehjelp!

 

Anne :-)

 

Etter hjelpen (innlegget nedenfor) har jeg funnet Amanda som gift med sjømann Alexander Johannesen f.1870/71. De får datteren Egugenie Kaspara 16.12.1896.

Har ikke funnet far eller datter som døde, så de har kanskje reist i forveien?

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dessverre ikke sjekke hva som er i USA men her er ihvertfall vielsen til Amanda

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Onsøy i Onsøy, Ministerialbok nr. 6 (1878-1898), Ekteviede 1896, side 516.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5477&idx_id=5477&uid=ny&idx_side=-61

 

 

Takk for det, men den har jeg:-). Er mest interessert i hva som skjedde med søstrene etter de kom til Chicago. Ser det står en adresse ved ankomst Ellis Island, men klarer ikke å lese navnet på veien.

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme videre med denne, er det av interesse å vite fødelsdato for Alexander Johannessen.

 

Jeg har ikke funnet fødselsdatoen til Alexander Johannesen, kirkebøkene for Fredrikstad i den aktuelle perioden er ikke på nett.

Derimot har jeg funnet Amanda i april 1902 i em.prot.- hun er da regstrert som Amanda Olsen http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=70&filnamn=emikra1&gardpostnr=143246&merk=143246#ovre

 

Amanda er i Norge igjen i 1905 - hun føder og døper en sønn, Arne Robert Alexandersen f.11.2. dpt. 2.4. 1905 i Onsø. Han står i 1910-tellingen som adoptivsønn hos moren til Amanda. Damen selv reiser tilbake til Chicago 20.4.1905 til sin mann som bor i 65 Stradford(Stratford?) Place, Chicaago Ill.

 

...her slutter alle spor... så langt:-)

 

Anne:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a) Hva kaller Amanda seg til etternavn ved reisen i april 1905 ?

 

B) Kansje du finner fødselsdatoen til Alexander i forb. med hans konfirmasjon i 1885 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a) Hva kaller Amanda seg til etternavn ved reisen i april 1905 ?

 

B) Kansje du finner fødselsdatoen til Alexander i forb. med hans konfirmasjon i 1885 ?

 

I 1898 kalles hun Amanda Solberg

I 1902 kalles hun Amanda Olsen

I 1905 kalles hun Amanda Johansen/Johannesen(Ellis Island)

 

Kirkebøkene for Fredrikstad er ikke lagt ut, verken for Alexanders dåp eller konfirmasjon.

 

Anne:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som de er tre personer som reiser sammen:

 

Julia Jakobsson, 16, hun skal til sin bror Oscar Johnson, 981 North Francisco Ave., Chicago.

 

Johan Nilsson, 24, han skal til 'cousin' Josefina Johnson på samme adresse.

 

Amanda Johnson, 27, hun skal til 'Bro' Oscar Johnson. Den adressen som står på ham ser ut til å være overstrøket, det skal vel være samme adresse som de to andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi 'din' Amanda med ankomst 1. mai 1905:

 

First Name: Amanda

Last Name: Johannesen

Ethnicity: Norway, Scand.

Last Place of Residence: America

Date of Arrival: May 01, 1905

Age at Arrival: 26y Gender: F Marital Status: M

Ship of Travel: Hellig Olav

Port of Departure: Christiania

Manifest Line Number: 0024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner mange Alex Johnson, født i sept. 1870, i US census for 1900, men ingen ser ut til å kunne være 'din' mann.

 

Takk for hjelpen så langt, Karin og Kurt!

Det er nok riktig mann som du fant i Vestre Fredrikstad, Karin - han står med tittelen sjømann som utflyttet fra Fredrikstad til Kristiania i 1895, da med etternavnet Josefsen:-)

 

Datteren til Amanda ble tydligevis igjen i Fredrikstad - jeg fant henne på Gravminner - død i 1988.

 

I 1905 er adressen Amanda skal til 65 Stratford Place, Chicago Ill. Hun reiser til sin mann.

 

Anne:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være din Alexander ? Her som sjømann (able seaman) på Bergensfjord i 1917.

 

New York Passenger Lists, 1820-1957

Name: Alexander Josefsen

Arrival Date: 25 Dec 1917

Birth Year: abt 1870

Age: 47

Gender: Male

Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian

Port of Departure: Kristiania, Norway

Port of Arrival: New York, New York

Ship Name: Bergensfjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fram av skipslisten at denne Alexander Josefsen er norsk, og skal ikke forlate skipet når det kommer til New York.

 

Det er ikke mye å finne om disse personene i USA, var de kansje mest i Norge ?

 

Her ser det ut som vi har Amandas reise til USA i april 1902. Det ser ut som hun skal til no. 370 Grand Ave., Chicago, men skjemaet er vanskelig å tyde, hun oppgir ikke noen slektning såvidt jeg kan se.

 

Boston Passenger and Crew Lists, 1820-1943

Name: Anonde Olson (det står Amanda på det håndskrevne originaldokumentet)

Arrival Date: 27 Apr 1902

Age: 24

Estimated Birth Year: abt 1878

Gender: Female

Port of Departure: Liverpool, England

Ship Name: Merion

Port of Arrival: Boston, Massachusetts

Last Residence: Christiania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det har interesse er vel dette Eugenie Kaspara på gården Spetalen i Råde, Østfold, i 1910. Hun står riktignok med fødelsdato 16.9., men hun er ikke i 1910-tellingen med fødselsdato 16.12.

 

P.nr. H.nr. Navn Fødselsdato Fødested Fam.st. Siv.st. Yrke Bosatt

001 01 Jens Andreasen 28.09.1872 Raade hf g Matros f

002 01 Magna Andreasen 09.04.1874 Onsø hm g Hustru b

003 01 Andreas Jensen 14.12.1901 Raade s ug Søn b

004 01 Laurits Jensen 09.08.1903 Raade s ug Søn b

005 01 Johanne Jensen 05.01.1908 Raade d ug Datter b

006 01 Eugenie Aleksandersen 16.09.1896 Onsø ug Pleiedatter Fors. matros b

007 01 Karoline Hammer 07.03.1861 Bergen el ug Kapitalist b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det har interesse er vel dette Eugenie Kaspara på gården Spetalen i Råde, Østfold, i 1910. Hun står riktignok med fødelsdato 16.9., men hun er ikke i 1910-tellingen med fødselsdato 16.12.

 

P.nr. H.nr. Navn Fødselsdato Fødested Fam.st. Siv.st. Yrke Bosatt

001 01 Jens Andreasen 28.09.1872 Raade hf g Matros f

002 01 Magna Andreasen 09.04.1874 Onsø hm g Hustru b

003 01 Andreas Jensen 14.12.1901 Raade s ug Søn b

004 01 Laurits Jensen 09.08.1903 Raade s ug Søn b

005 01 Johanne Jensen 05.01.1908 Raade d ug Datter b

006 01 Eugenie Aleksandersen 16.09.1896 Onsø ug Pleiedatter Fors. matros b

007 01 Karoline Hammer 07.03.1861 Bergen el ug Kapitalist b

 

Takk for den Kurt!

Jeg regnet med at hun ble i Østfold, for jeg fant henne som død på gravminner.

I folketellingene for Chicago på finner jeg to par mulige foreldre: Alexander Johnson med kone Alma og Santao(?) Johnson med kone Amanda.

Har du tilgang til ancestry og kan se på ev. dødsattester?

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket disse to parene, men det er nesten ingenting som stemmer mht. alder, immigrasjon, barn, tidspkt. for ekteskap, etc.

 

Det er mulig du bør prøve FamilySearch.org ('mormoner-basen') og også legge inn navnene på foreldrene til Amanda i søket. Det var Anton og Vilhelmine hvis jeg ikke husker feil. Og det samme for ved søk etter Alexander i den basen.

 

Mht. søk i Ancestry.com kan foreldrenes fødeland være viktig.

 

Var begge foreldrene til Amanda født i Sverige ?

 

Var far til Alexander født i Sverige og moren født i Norge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket disse to parene, men det er nesten ingenting som stemmer mht. alder, immigrasjon, barn, tidspkt. for ekteskap, etc.

 

Det er mulig du bør prøve FamilySearch.org ('mormoner-basen') og også legge inn navnene på foreldrene til Amanda i søket. Det var Anton og Vilhelmine hvis jeg ikke husker feil. Og det samme for ved søk etter Alexander i den basen.

 

Mht. søk i Ancestry.com kan foreldrenes fødeland være viktig.

 

Var begge foreldrene til Amanda født i Sverige ?

 

Var far til Alexander født i Sverige og moren født i Norge ?

 

Hei igjen!

I 1900-tellingen er foreldrene til Alexander bosatt i Asker, Frydenlund. De er oppgitt med noe merkelige fødselsår, men moren, Marie Andersen, er født på Hadeland.

Alexander blir døpt i Glemmen i Østfold.

Anne:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da vet vi at Alexanders far var født i Sverige, moren i Norge.

 

Om Amanda vet vi at moren, Vilhelmine Johansdtr. var født i Sverige. Var far til Amanda, Anton Olsen, født i Norge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.