Gå til innhold
Arkivverket

Kaare Odd Tandberg, d. 1981, Drammen, Buskerud


Kr. Tangen
 Del

Recommended Posts

God kveld!

 

Kaare Odd Tandberg (DIS ID 1509521) ble bisatt den 11. august 1981, Strømsø, Drammen. Denne Kaare Odd er bestefaren til min kjære. Som dessverre ikke husker når bestefaren ble født, enn si oldeforeldrenes navn.

 

K. O. Tandberg var gift (hans 2. ekteskap) med Hjørdis (DIS ID 1509520), oppgitt født 5. august 1910, død 3. juni 1996. Er det noen som vet hvem Hjørdis var, og hvor hun kom fra? Når giftet de seg, og hvor? Dette paret var barnløst.

 

Ser på DIS gravminner en Jørgen Tandberg (DIS ID 1508975), bisatt den 25. september 1972, Strømsø. Og Magna Tandberg (DIS ID 1508976), bisatt 22. juni 1961, samme sted. Dette er vel paret i 1910: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0602&kenr=001&bnr=0043&lnr=02

 

Er det noen som vet når og hvor Kaare Odd ble født, og hvem som var foreldrene hans? Hadde han noen søsken?

 

Tusen takk og håpefull hilsen fra Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelige takk, Ann-Mary!

 

Jeg har lurt litt på det samme, og lette litt etter ham (uten å finne noe). Men så fant jeg det noe besynderlig at alle 4 barna het "O." til mellomnavn. Og ettersom deres far het Ole, så tenkte jeg at kanskje det var Olsen de het. Men, altså; uten å gå det nøyere etter i sømmene, enn så lenge.

 

Visst er det en mulighet for at dette er den rette karen :)

 

Ha en god juli-natt, alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Sikkert et skudd i blinde dette,men vi prøver:

 

 

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036445000073/

 

Og født nr.18

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1196&idx_id=1196&uid=ny&idx_side=-58

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051103020907.jpg

 

Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tusen takk for alle innspill, dere!

 

På gravsteinen står det jo at Hjørdis ble født den 5. august 1910. Samme dato, måned og år som oppgitt i FT 1910, som personen (og ved dåpen) som Ann-Mary Engum fant. Da kan vi vel være relativt sikre på at Hjørdis M. Andreassen er den korrekte...?

 

Kaare Odd Tandberg, derimot... vi har spurt flere i slekta, men ingen vet når han (visstnok) giftet seg med kjæresten min sin ene bestemor (og alle som visste, er dessverre borte nå), og ikke husker de når Odd Kaare/Kaare Odd ble født, enn si hvor... men han bodde i Drammen i mange år.

 

Vi vet med sikkerhet at Hjørdis og K. O. Tandberg bodde under samme tak i 1969 (et sted i Drammen). Hvordan er dette med såkalte adressebøker? Og hvordan finne vielsen mellom ham og Hjørdis (som sannsynligvis var hans 2. kone)? Vigselsopplysninger vil vel gi mange, mange svar...

 

Ønsker alle en fortsatt fin søndagskveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker å finne dåpen til Kaare O. Tandberg (også i håp om å få bekreftet at O'en betyr Odd, eller ei), foreløpig uten resultat...

 

Er det noen som har flere tips om hvordan finne ut av dette med bestefaren til min kjære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. adressebok for Buskerud 1950/51 bor det en brannkonstabel Odd Tandberg i Strømsg.1 i Drammen. Ingen andre Tandberg på samme adr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelige takk til deg, Schanche!

 

Min kjære har ikke hørt noe om at bestefaren var brannkonstabel (og det ville jo ha vært veldig stas!), og Kaare Odd brukte visstnok både helst og mest navnet Kaare (og ikke Odd).

 

Hvordan få tatt knekken på denne slektsnøtta, tro...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle ta kontakt med kirkekontoret i Drammen om dette er av "nyere" dato.

 

Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristine. Her kommer jeg inn sent, men kanskje godt. Er det Kaare og Hjørdis Tandberg, som bodde i Stiboltveien i Drammen du er ute etter? Da har jeg opplysninger om Hjørdis, for hun var min tante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen hjertelige takk, Ann-Mary... alle tiders!

 

Marianne (dette var artig, og litt av et sammentreff, må jeg si), jeg har sendt deg en melding ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for privat melding også! Noe er så pass privat at jeg kommer til å svare deg mer der også.

 

Hjørdis Evalla var, som dere vet, født 05.08.1910 i Alta. Hun ble døpt 13.11.1910 i Alta kirke. Dødsdatoen har dere ... 03.06.1996 i Drammen.

 

Hun var nr. 5 i en søskenflokk på 7 barn. Faren var skifersteinsarbeider og var borte fra familien hele uken, og moren var selvsagt hjemmeværende. Da Hjørdis sin mor ventet det 8. barnet omkom hun og barnet, og den morløse søskenflokken ble spredd. De yngste barna kom i fosterhjem. Hjørdis ble adoptert av en familie i Alta, og de eldste barna ble gående for lut og kaldt vann.

 

Faren het Johan Pet(t)er Thomassen og moren het Lise Kathrine Johnsdatter Iversen. Angående Kaare, så har jeg at han er født 02.10.1908 i Drammen, men jeg har ikke selv funnet dette. Det sto under brudebildet deres. Han døde 06.08.1981 og ble bisatt 11.08.1981. Men dette har dere.

 

Hjørdis arbeidet en tid i Trondheim som stuepike. Hun og Kaare giftet seg i 1947. Hjørdis var nusselig, lys og fager med en trillende latter, som merkelig nok endte med et lite hikst på slutten.

 

Familien var av kvensk/samisk/norsk/svensk/russisk opprinnelse. Hennes aner har jeg helt til 'masse'-tipper på de fleste leddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til Kaare Odd født 02.10.1908 som Solli oppgir, siden det ikke er funnet en rett kandidat så lurte jeg på om denne mannen på et senere tidspunkt kan ha tatt navnet Tandberg? Han er født/døpt Jensen i Oslo men er den eneste som kommer opp på denne datoen, vel bare et innspill.

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036392170941/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tusen hjertelige takk, dere! Også for fødselsdata til Kaare. Eksakt når han gikk bort, kjente vi heller ikke til.

 

Kaare Odd Jensen, født 02.10.1908 i Kristiania, er det min kjæres bestefar, tro?

 

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036392170941/

 

Og hvorfor (og når) tok han etternavnet Tandberg? Det er jo heller ikke utenkelig at han fikk søsken etter 1910.

 

Ser at guttens far var billedskjærersvenn. Er billedskjærer det samme som treskjærer? Min kjære vet (som sagt) ikke stort om sin farfar. Men det skal finnes noen utskårede rammer, en kommode og noe mer som han (eller hans far igjen) en gang laget.

 

Det var litt av en skjebne hun led, moren til Hjørdis Evalla og hennes søsken...

 

Vet du hvor Hjørdis og Kaare giftet seg, Marianne?

 

Dette er fantastisk, dere - igjen takk - og så ønsker jeg alle en god julinatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svoger er en Tandberg, ble derfor litt nysgjerrig.Kan Kåre ha tatt navnet etter sin 1. kone? Hva het hun? Er det noen som vet hvor Kåre og Hjørdis ble viet? Skal på bibl. i morgen, skal se om boka om Tandberg slekten er inne.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen til Nils Tandberg

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Drøbak i Drøbak, Ministerialbok nr. II 1 (1878-1891), Ekteviede 1882, side 220.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4823&idx_id=4823&uid=ny&idx_side=-214

 

Finner ikke dåpen til Kaare Odd i Petrus eller Grønland i Oslo så det er vel stadig uvisst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.