Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldrene til ekteparet Jens Jonsen og Marit Nilsdatter?


Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter foreldrene til ekteparet Jens Jonsen og Marit Nilsdatter. De gifter seg i Karlsøy 1815 (nederst på høyre side). Det har så langt lyktes meg og finne følgende barn:

 

Ved vielsen står det at Jens Jonsen kom fra Bratfjeld (i Oldervik?) i Tromsø sogn, mens Marit var fra Sørfjorden (i Karlsøy regner jeg med, siden det er der vielsen er registrert?). Familien bor i Bratfjeld/Oldervik ved fødselen til alle barna, så de må ha flyttet dit etter vielsen i 1815.

 

Der stopper imidlertid alle spor. Jeg trodde kanskje at jeg kunne finne igjen Jens på Bratfjeld eller Oldervik i FT1801, men så heldig var jeg altså ikke. En mulig kandidat for Marit Nilsdatter kunne kanskje være Marit Nilsdatter født i Februar 1790 (nedest venstre side, øverst høyre side), med foreldrene Nils Thomasen og Elen Rastesdatter. Jeg kan ikke lese bostedsnavnet, men det ser ikke ut som Sørfjorden. Jeg finner imidlertid ingen andre kandidater i Karlsøy.

 

Er det noen som vet noe om opphavet til disse to personene som gifter seg i 1815?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit Nilsdatter kan også være datter av Nils Pedersen (67/1801) og Kirsten Nilsdatter (60/1801), Reiervik. Denne Marit er døpt 16.oktober 1785 i Karlsøy. (kilde, Sahlsten). Michael, f.1. sep 1831 og døpt 18. sep er konf.1. okt 1848 med bosted Oldervik (PIN's genealogiske sider). Kan ikke finne foreldrenes død ved søk på PIN.

Finner en Jens Jansen, 30 år, i Oldervik, sønn av husmann Jan Pedersen, 60. (ft-1801)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Harald! Da var det en kandidat til for Marit. Jeg hadde gått glipp av denne. Så da har jeg to steder; Reiervik og Breivik. Dessverre passer ingen av disse med Sørfjorden. Jeg er ikke så veldig kjent i området, men Sørfjorden ligger vel betydelig lenger øst slik at ingen av de stedene passer med stedet oppgitt ved vielsen i 1815?

 

Jeg så også den Jens på Oldervik i FT1801 du henviser til, men jeg eliminerte umiddelbart han da han virker litt for gammel. Michael var jo født 1831 noe som ville tilsi at Jens måtte da være over 60 år. Men det er selvsagt ikke helt utenkelig for en mann.

 

Tusen takk for hjelpen din. Jeg har ihvertfall nå en kandidat til for Marit! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiervik ligger på vestsiden i Sørfjorden, Breivik i Ullsfjorden.

Takk nok en gang Harald. Det viste jeg ikke. Må vist lese litt mere geografi :) Hvis det stemmer så er Marit Nilsdatter fra Reiervik en mye bedre kandidat enn Marit Nilsdatter fra Breivik. Kanskje man da kan komme med en forsiktig antakelse om at Marit Nilsdatter født i Reiervik i 1785 muligens er identisk med Marit Nilsdatter som gifter seg med Jens Jonsen i 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Jonsen, Oldervik, døpt i Tromsø kirke 30. mai 1784. Foreldre Jon Pedersen og Inger Nilsdatter. (Kilde: Salsten - døpte i Tromsø kirke 1771-1785)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Den Jens Jonsen du nevnte er i Karlsøy kirkebok (permanent sidelenke, venstre side, andre dåpen). Jeg hadde lett gjennom Tromsø kirkebok og fant han derfor ikke. Dette må være riktig Jens. Navnet stemmer, bostedet stemmer, og alderen virker rimelig for en som giftet seg i 1815, og hadde barn minst frem til 1831. Takk for hjelpen nok en gang.

 

Jeg fant han for øvrig ikke i Salstens Døpte i Tromsø kirke 1771-1785. Du mente kanskje Salstens avskrift for Døpte i Karlsøy Kirke, 1763-1788?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.