Gå til innhold
Arkivverket

Rørøs / Gloppen: Er Ole Akselson på Røros identisk med Ole Akselson Rørås på Elvebakken?


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Sidan eg veit at svært mange kan føre slekta si tilbake til Ola Akselson Elvebakken stiller eg dette spørsmålet her, i tilfelle nokon av desse har funne andre opplysningar enn dei eg allereie sit på, og som ikkje gjev noko endeleg bevis for denne koblinga.

 

Ole Axelsen Røraas blir trulova i Gloppen med Maren Christensdtr Wittrup i 1727 og ektevigde på neste side.

 

1701-manntalet for Røros inneheld Axel Schredder og tre søner, m.a. Ole 9 år. Ola på Elvebakken er oppgjeven til å vere 81 år ved død i 1759 og burde dermed heller vore 23 år i 1701, men vi veit alle at alder ved død kan vere betydeleg overdriven på denne tida.

 

Røros-spesialisten Knut Bryn skriv følgjande i ei melding: "Jeg har sett på skiftet etter Aksel Olsen Skredder http://arkivverket.no/URN:sk_read/24717/353/

.Han etterlot seg kona Kirsten Svendsdatter, sønnene Christen, Johannes, Ole og Christoffer, og døtrene Kirsten (g.m. Ole Monsen Corporal) og Marite (g.m. Mons Olsen Riise). Det står dessverre svært lite om de enkelte barna, men såvidt jeg forstår, var alle til stede ved skifteoppgjøret.

 

Jeg har også sett litt på noe av det som står i kirkeboka om denne familien. Alle barna finnes en rekke steder som faddere, ektefolk osv., unntatt Ole. Det kan jo være en god indikasjon på at han ikke bodde på Røros. Det er vel det eneste det går an å trekke ut av dette. Det ser dessverre ikke ut til at det finnes skiftet etter enken etter Aksel Olsen som døde 5 år etter ham".

 

Har nokon funne opplysningar som naglar desse to Ole Akselson til kvarandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namnet Aksel / Absalon er svært vanleg i Nordfjord på denne tida. Ein grunn for Ola Akselson Rørås til å reise til Gloppen - motsett av den vanlege trafikken - kan vere at han har slektstilknyting her; kanskje er til og med far hans frå Gloppen?

 

På Sårheim i Breim finst ein Aksel Olsson i 1666-manntalet, han skal då vere 3 år. Dette er ein person vi ikkje ser att i Gloppen seinare.

 

Dette er så langt berre spenstige teoriar, men kreativ høgt-tenking må vel vere lov av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axel Skredders barn Olle ble døpt i Røros 18/10-1691, så hans alder i 1701 er omtrent "rikttig":

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A01 (1691-1700), Kronologisk liste 1691, side 14.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16218&idx_id=16218&uid=ny&idx_side=-16

 

Broren Christen Axelsen er min ane, og jeg har notert meg at Ole Axelsen ikke finnes som fadder på søskens barn, han er fadder i 1720, men ikke senere. Men det er jo ikke sikkert jeg har fått med meg alt.

 

Christen og Ole har en yngre bror Johannes Axelsen døpt 7 Trin 1693 som det var skifte etter på Røros i 1749 (han oppholdt seg på Røros i noen år før skiftet). Han etterlot seg kone og fire barn fra to ekteskap, men han ble ikke gift på Røros, heller ikke ble barna født der. Og jeg har ikke funnet spor etter kone og barn senere. Jeg er kommet til den konklusjon at Ole og Johannes Axelsønner oppholdt seg på et for meg ukjent sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axel Olsen Skredder ble 19/6-1689 trolovet i Domkirken i Trondheim med Kirsten Svendsdatter. Kirsten Svendsdatters mor Sophia Christensdatter på Røros er nevnt i et skifte i Trondheim 11/11-1704 som søster av avdøde Christen Christensen i Graven, det er nevnt flere søsken i skiftet, noen av dem døde. Denne informasjonen har jeg fra fra Roger de Robelin fra flere år tilbake. Sophia Christensdatter var gift på Røros med Svend Smelter som er 70 år i 1701.

 

Den Ole Axelsen Røraas som giftet seg i Gloppen i 1727: det er vel ikke umulig at han kunne være identisk med Ole Axelsen på Røros?

 

Trolovelsen i Domkirken 1689: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16323&idx_id=16323&uid=ny&idx_side=-32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppfølgjande informasjon, Astrid! Det er freistande å setje to strek under "svaret" i overskrifta, men det er nok dessverre for tidleg. Interessant med vigsla i Trondheim m.m. Vi får håpe på nye bitar i puslespelet frå andre stader!

 

Det kan nemnast at eldste dottera til Ola Elvebakken heiter Kirsten - endå eit indisium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Ole Akselsen Elvebakken døde i 1759, skrev presten at han ble 71 år gammel, - ikke 81 år som Aase skriver (se faksimile). Det tyder på at han var født ca. 1688.post-1207-0-87233300-1310282396_thumb.jpg

 

Da har vi flg. indisier på at Ole Akselsen Elvebakk var sønn av Aksel Olsen Skredder på Røros:

 

1. Alderen på Ole Akselsen Elvebakk (f.ca.1688) stemmer rimelig godt med fødselsåret til Aksel Olsen Skredders sønn (1691).

 

2. Skiftet etter Aksel Olsen viser at sønnen Ole levde i 1740.

 

3. Kirkebøkene for Røros fra 1727 og framover (som er digitalisert) tyder på at den Ole som var sønn av Aksel Olsen Skredder, ikke bodde på Røros. Alle hans søsken er nevnt mange ganger i kirkebøkene som faddere, foreldre og ektefolk, men Ole glimrer med sitt fravær.

 

4. Ole Akselsen Elvebakk er kalt "Ole Axelsen Røraas" da han ble trolovet med Maren Wittrup i Gloppen i 1727. Dette knytter ham unektelig til Røros. Ingen annen Ole Akselsen er kjent på Røros omkring 1700. I tillegg til Aksel Olsen Skredder, var det bare én Aksel i FT 1701 for Røros (Aksel Rasmussen Garmaker) som kunne være hans far. Han hadde ingen sønn som het Ole.

 

5. Aksel Olsen Skredders kone het Kirsten. Ole Akselen Elvebakk hadde en datter som het Kirsten.

 

6. Ole Akselsen Elvebakk var skredder. Aksel Olsen på Røros var skredder. På den aktuelle tiden var det i alle fall ikke uvanlig at slike yrker gikk "i arv" fra far til sønn.

 

Selv om man kan si at det endelige bevis for at Ole Akselsen Elvebakk var sønn av Aksel Olsen Skredder på Røros, så mener jeg disse indisiene til sammen gir oss en meget sterk grunn til å anta at de to Ole var én og samme person.

post-1207-0-15764800-1310282337_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk til Knut for god oppsummering. Eg forstår ikkje heilt kva 81-årsalderen kjem frå, det står då 71 når eg ser etter i kyrkjebok, bygdebok og eigne papir, så dette må vere ein tastefeil ein stad - takk for opprettinga uansett.

 

Eg klør i fingrane etter å slå desse to personane saman, men samtidig går eg då over eit par strekar som eg frårår andre å gå over: "finn ingen andre som kan passe" er eit argument eg brukar å slå hardt ned på når andre brukar det :angry:

 

Oppkalling skal heller ikkje vere noko bevis, men yrket som gjerne går i arv kvalifiserer nesten til å vere det. Eg har finlese skiftet etter Ola Elvebakken, men finn ingen opplysningar om familie der, dessverre.

 

Finst det opplysningar om etterslekt etter alle syskena? Eit skifte etter eit barnlaust sysken ville vere ein potensiell stad å leite etter fleire opplysningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase, dette problemet ditt med Aksel Olsen er nesten identisk med han Axel Fredriksen som eg prøver å plassere. Hos meg ser også det meste rett ut, men mangler det siste avgjørende beviset (selv om mange indisier styrker teorien). Men som deg våger jeg ikke helt stole hundre prosent på det. Dette er viktig tema; når skal man ta den endelige beslutningen om å stole på slektslinjer eller ikke. Må man ha endelig bevis (selv om dette kanskje ikke finnes), eller kan man stole på det, om det er mange nok indisier og alt ellers stemmer bra overens ? Men det viktigste er vel å ikke gi opp, men fortsette å se etter ting som enten styrker eller avkrefter våre teorier. Om alt peker i samme retning og ingenting i motsatt,begynner man å lure på om alt er rett, men så er det det endelige beviset da . . . (dette er vel egentlig litt utenfor tema, men ble fristet til å skrive da utfordringen er så lik). Har du gransket alle faddere grundig, familiebakgrunn, hvor alle bodde osv. ?

 

V.h. Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk til Knut for god oppsummering. Eg forstår ikkje heilt kva 81-årsalderen kjem frå, det står då 71 når eg ser etter i kyrkjebok, bygdebok og eigne papir, så dette må vere ein tastefeil ein stad - takk for opprettinga uansett.

 

Eg klør i fingrane etter å slå desse to personane saman, men samtidig går eg då over eit par strekar som eg frårår andre å gå over: "finn ingen andre som kan passe" er eit argument eg brukar å slå hardt ned på når andre brukar det :angry:

 

Oppkalling skal heller ikkje vere noko bevis, men yrket som gjerne går i arv kvalifiserer nesten til å vere det. Eg har finlese skiftet etter Ola Elvebakken, men finn ingen opplysningar om familie der, dessverre.

 

Finst det opplysningar om etterslekt etter alle syskena? Eit skifte etter eit barnlaust sysken ville vere ein potensiell stad å leite etter fleire opplysningar.

 

Jeg har en viss oversikt over Ole Axelsens søsken, deres ektefeller og barn. Det finnes skifter etter alle søsken og/eller ektefelle med unntak av Christen Axelsen gift med Karen Olsdatter. Men barnløse søsken finnes dessverre ikke.

 

Åse, du får melde fra om hva du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein - ja, dette er ein nokså parallell situasjon! Desse folka er ikkje mine anar, så eg har ikkje brukt all verdens tid på dei, men kyrkjebøker og skifteprotokollar for Gloppen er utnytta fullt ut. Og det ligg naturleg i saka at ein familie på Røros og ein i Gloppen ikkje driv og er fadrar for kvarandre på denne tida, så der er neppe meir å hente der. Det trur det må vere eit skifte eller ein annan retts-samanheng ein må setje si lit til, og den kan kome uventa, nær sagt kvar som helst.

 

Astrid - eg vil gjerne vite namn, årstal og bustad på dei potensielle syskena, med born, men ikkje vidare.

 

Og i tillegg til dette har eg alle sansar opne for at Aksel Olsson kan vere gloppar, t.d. identisk med han på Sårheim i 1666. Men dette blir nok endå verre å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer oversikten. Jeg håper de som har noe å tilføye eller ser åpenbare feil i dette, melder fra om det. Til Åse vil jeg si at oppholdssted er Røros, såvidt ingenting annet er sagt.

 

 

1.Christen Axelsen, 11 år i 1701, begravet 20/7-1777 92 år, gift før 1720 med Karen Olsdatter. Christen Axelsen var smed av yrke.

 

a. Anne Kirstine Christensdatter, født ca 1718, begravet 15/5- 1814 96 år gammel, gift 1741 med Peder Jensen Halden.

b. Ole Christensen, døpt Festo omn. Sanct. 1722, begravet 1. februar 1784 61 år, gift 1752 med Ingeborg Sivertsdatter.

Barn som døde som små: Sophia født 1721, Margrethe født 1725 og 1729.

 

2. Ole Axelsen, født 1791

 

3. Johannes Axelsen, døpt 7 Trin 1693.

 

Det var skifte etter Johannes Axelsen ved Røros Bergrett 29/8-1749, og skiftet ble avholdt i hans hus på Røros Bergplass. Han etterlot seg følgende arvinger: Enken Ragnille Erichsdatter, datteren Sophia Johannesdatter 25 av første ekteskap, men hennes mor nevnes ikke ved navn. I sitt andre ekteskap med Ragnhild Eriksdatter hadde Johannes Axelsen følgende barn: Lars Johannesen,alder ikke er nevnt. Erich Johannessen, 17 ½ år, født ca 1732, sannsynligvis konfirmert på Røros 1748. Kirsten Johannesdatter, 9 år, født på Røros 10/7-1740.

 

Johannes Axelsen ble ikke gift på Røros, og ingen av barna nevnt i skiftet unntatt den yngste datter Kirsten ble døpt på Røros. Johannes Axelsens død finnes heller ikke i kirkebok for Røros. Utenom Kirsten har han to eldre barn døpt på Røros: Axel, født 17/4-1735, død 1745 ti år gammel og Beritte Kirstine, født 10/3-1738, død samme år. Jeg vet ikke verken hvor Johannes Axelsen oppholdt seg før 1735 eller hvor hans barn ble av.

 

4. Svend Axelsen, døpt 3 påskedag 1695. Svend må være død som liten.

 

5. Kirsten Sophia Axelsdatter, døpt 4 søndag i faste 1695. Hun ble begravet 9/4-1747, 52 år, og gift 8/7 – 1725 med Ole Monsen Corporal. Det var skifte etter Kirsten Axelsdatter 2/12-1747.

 

a. Mons Olsen Corporal, 22 år i skiftet, døpt 5/8-1725, gift 1749 med Margrete Larsdatter Halden.

b. Christen Olsen Corporal, 21 år i skiftet, døpt 1/12-1726.

c. Kirsten Olsdatter Corporal, 19 år i skiftet, døpt 10/10-1728, død etter 1801, gift 1752 med Ole Olsen Berg.

d. Axel Olsen Corporal, 16 år i skiftet, døpt 26/9-1731.

e. Ole Olsen Corporal, 11 år i skiftet, døpt 16/12-1736, død etter 1801, gift 1769 med Lucia Fastesdatter

f. Johanna Olsdatter Corporal, 10 år i skiftet, døpt 8/3-1738.

 

6. Maritte Axelsdatter, døpt 2 søndag i faste 1698. Hun ble begravet 13/1-1754 som enke etter Mons Olsen Rise. De ble gift Festo Annunciat Maria 1725. Det var skifte etter Mons Olsen Rise og hans kone 15/2-1754.

 

a. Lise Monsdatter Rise, døpt 19/8-1725, gift 1747 med Jens Bondesen Spell

b. Ole Monsen Rise, 26 år i skiftet, døpt 16/11-1727, gift 1755 med Martha Stephensdatter

c. Kirsten Sophia Monsdatter Rise, 24 år i skiftet, døpt 11/12-1729.

c. Margrete Monsdatter Rise, 22 år i skiftet, døpt 15/6-1732, gift 1755 med Jens Andersen Scot

d. Barbro Monsdatter Rise, 19 år i skiftet, døpt 5/12-1734, død etter 1801, gift 1761 med Ole Ingebrigtsen Messingsmed.

e. Hilleborg Monsdatter, 10 år i skiftet, døpt 7/5-1744.

 

7. Svend Axelsen, døpt 13/6-1700. Svend ble begravet 4/8-1700, ingen alder angitt.

 

8. Christopher Axelsen, født ca 1702, begravet 16/7-1758 56 år, gift 1732 med Dorthe Evensdatter Selbyg, begravet 18/12-1785 80 år. Det var skifte etter henne 20/1-1786.

 

a. Ole Christophersen, døpt 3/5-1733, gift 1764 med Ingrid Endresdatter. Han levde i skiftet 1786, død før 1801.

b. Svend Christophersen, døpt 29/8-1734, død etter 1801, gift 1762 med Berit Hansdatter.

c. Even Christophersen, døpt 17/2-1737, oppholdt seg ifølge skiftet et sted i Innherred, og de tilstedeværende brødrene mente han var død.

e. Kirsten Christophersdatter, døpt 15/1-1747, skulle ifølge brødrenes utsagn være enke og bo i Stjørdalen

f. Peder Christophersen, døpt 10/8-1748, skifte etter ham 5/3-1785. Han var gift med Marit Andersdatter Haugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur forresten at løysinga på mange slektsgåter på bygdene kan finnast i by-skifte, gjerne skifte ein berre snublar over i eit anna ærend. Knut som er så "opplesen" på Røros - har du funne fleire skifte som omtalar nordfjordingar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stephen Lassessen som er til stede i dette skiftet ser ikke til å være beslektet med personene som ellers nevnes i skiftet. Kunne han være fra Nordfjord? Se dette temaet: http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/171171-roeros-faste-andreassen-qvax-f-1730-og-maren-steffensdatter-loss-f-1737/page__p__1464196__hl__r%F8ros__fromsearch__1#entry1464196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var svært interessant, Astrid. Steffen Lasseson Henden blir fødd i 1691, talt i 1701 og forsvinn deretter ut i den svarte natta. Det er ikkje umuleg at han kan vere komen til Røros; det finst ikkje skifte etter foreldra hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter Astrid Ryens skifteopplysninger med nok en nordfjording som finnes blant skiftene fra Røros. I skiftet etter Ole Olsen Gudbrandsdal som døde den 14. mars 1708 heter det flg.:

 

... paa hans fulde broder Torckel Olsen borger og Timmer-Mand i Bergen wegne, hans Søn Olluf Torckelsen, [...] disligeste Comparerede Anders Rasmussen paa sin Moder Sirj Olsdatter fra Ryg i Norfiord /: som er fuld-Søster effter Sal. Olluf Olsen :/ [...] noch møtte Smelter Christopher Claussen Fremvisende Skriftlig Fuldmagt af Sal. Lars Olsen fra Mellem j Norfiord /: som var Halfbroder paa Mødrene Side til Sal. Oluf Olsen :/ hans arfvinger Disligiste paa Magli Ols Datter fra Skarsten i Norfiord wegne, som Half-Søster effter Meerbemelte Sal. Olluf Olsen [...] Endelig indfandt sig og til dette Skiftis Holdelse, Rasmus Ols. Rønningen fra Snigsens(?) Sogn, Huilken og er Half broder paa Mødrene Side efter Oftbemelte Sal. Olluf Olsen ...

 

Den avdøde må vel opprinnelig ha vært fra Nordfjord, men hadde trolig bodd en stund i Gudbrandsdalen. Dette gir ikke skiftet så mange opplysninger om, men jeg vil tilføye at en "Ifver Skiaag udj Lombs gield" hadde 21 rd. til gode fra boet. Det kan være en ledetråd.

 

Jeg må også tilføye at gårdsnavnet "Mellem" senere i skiftet også skrives "Melling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ein svært så interessant tråd eg føl med på, er spent på fortsettinga.

 

Mellem kan vel være både Melheim og Mjellem som begge er gardar vi finn i Nordfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en nordfjording til. Denne gang gjelder det skiftet etter Jørgen Simensen som døde 10. oktober 1711:

 

Ao. 1712 d. 22 Juny, Er af Directeur Bergman holden och sluttet Skiffte effter en ung Karl ved Nafn Jørgen Simensen, som er barnefød j Norfiord, och sig her paa Vercket nogle Aar opholdet, och tient atschillige gott folck, samt en Tiid lang brugt Skogsarbeide [...] Och som mand har hafft wis Underretning at Sal. Jørgen Simens. Hafver en fader udj Lifve, ved Nafn Simen Jacobsen Haugen, som bor j Norfiord j Indvigs Præstegield, Er hannem forderligt blefven tilschrefven och adverterit at Indfinde sig her paa Røraas, for at imodtage huis Arff [...] Dereffter er nys afvigde 18 Juny hidkommen her paa Stædet Sal. Jørgen Simensens broder Olluf Simensen Dragzetter fra Indvigs Præstegield j Nordfiord, med sig hafvende [...] den Welærwærdige Hr. Peder Findes attest ...

 

I skifteprotokollen står også en avskrift av attesten fra Peder Finde. Herfra sakser jeg flg. passus:

 

Som fornemmes at den Unge Karl Jørgen Simensen er ved døden afgangen, som er barnefød her i Nordfiord udj Indvigs Præstegield af gudfrygtige Forældre, hans fader er Simon Jacobsen Hauge, som endnu lefver, hans Moder er Anne Larsdatter, som for nogle aar siden er ved døden afgangen, huilcken Jørgen Simensen har siden nu med 18 Aars tid opholdt sig och tient paa Røraas [...] Indwigs Pæstegaard d. 2 Juny Ao. 1712

 

Jeg må også tilføye at en Absolon Rasmussen er nevnt i skiftet som Jørgen Simensen frende. Han bodde tydeligvis på Røros for han fikk en godtgjøring for å ha tatt seg av Jørgen den siste tiden før han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absalon Rasmussen døde på Røros i 1729 48 år og hans kone Inger Bjørken (også belagt i kirkeboka som Inger Joensdatter Biørken) i 1759 72 år. Barn født på Røros etter 1720: Siri 1721, Rasmus 1724, Aaseld 1727, Abraham 1729. Det finnes også en sønn Joen som må være født før 1720.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mykje interessante opplysningar! Dei fleste som er nemnde her er frå Innvik/Stryn, men har forgreiningar til Gloppen, så eg har dei i basen min fleire av dei. Det blir mange nyttige koblingar å gjere.

 

Jørgen Simonson er frå Haugen i Loen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er flere Nordfjordinger i skifter fra Røros. Disse er sikkert kjente, siden de er ført med tilnavnet "Nordfiord", men tar de med likevel:

 

Skifte etter Rasmus Erikson Norfiord, 22. des. 1694.

 

Skifte etter Ole Olsen Norfiord, 1. april 1702.

 

Skifte etter Anders Olsen Nordfiord, 15. mai 1723.

 

Skifte etter Ole Clausen Nordfiord, 30. jan. 1722.

 

Skifte etter Ole Clausen Nordfiords enke, Margrethe Pedersdatter, 20. sept. 1740.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.