Gå til innhold
Arkivverket

Angivelse av fødselsår til Axel Fridriksen Fielland (Lier/Vika/Steinsbø


Svein O. Tislevoll
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Når jeg søker på alle kilder under ett (databasevelgeren/alle basar), på navnet Axel Fridriksen Fielland (ordrett), får jeg opp dette : Konfirmert i 1740 Dom Qvarimod Wigebøigd (på en liste over konfirmerte)

i en klamme til venstre på lista står angivet fødselsår 1700, kan dette årstall være rett, hvor eventuelt kan jeg finne kilde som bekrefter eller avkrefter at dette stemmer ? Har sett på samme liste i skannet kirkebok, der var det ingenting å finne om årstallet, så litt merkelig. At han skal ha vært 40 år når han ble konfirmert høres også litt mistenkelig ut.

 

Vh. Svein.

 

Nen som har noe svar eller tips her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie Skålnes, takk for at du la linken inn, kan ikke det selv enda, er det samme måte man legger til link nå som på gamle forumet ? Skal da ha det på ark hvordan det gjøres og får vel prøve igjen etter hvert. Som vi ser står ikke aldersangivelsen i denne linken, men når vi søker på Axel Fridriksen kommer det frem før man trykker videre.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lenken Marie la ut, kan jeg ikke se noen klammer med evt. fødselsår i? Hvor finner du disse klammene?

 

Her er lenken til original kirkebok med konfirmasjonene på høyre side:

 

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 1 (1739-1759), Ekteviede 1752, Konfirmerte 1739-1743, side 135.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11387&idx_id=11387&uid=ny&idx_side=-125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommune Database Postar

Hordaland, 1213 Fjellberg

Fødd Reg Rolle Førenamn Etternamn Bustad Kjelde

[1700] 1740 Axel Fridriksen Fielland Konfirmerte i Fjelberg 1739-1777

 

Jeg sjekket et par av de andre og det samme står her:

 

Kommune Database Postar

Hordaland, 1213 Fjellberg

Fødd Reg Rolle Førenamn Etternamn Bustad Kjelde

[1700] 1740 Torkild Siursen Viig Konfirmerte i Fjelberg 1739-1777

 

og her:

 

Fødd Reg Rolle Førenamn Etternamn Bustad Kjelde

[1700] 1740 Jacob Eliæsen Vieland Konfirmerte i Fjelberg 1739-1777

 

Du kan nok heller regne deg 15-18 år bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Aksel Fredrikson som er f.1715 på Tråvik i Kvinnherad og som ble gift med ei Anne Gundersdtr. De hadde minst to barn Akse f.1758 på Steinsbøl og Anders f.ca 1744.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her konfirmeres en Anne Gundersdatter i Fjelberg i 1759: http://digitalarkive...nr=634&merk=634

 

Hordaland, 1213 Fjellberg

Fødd Reg Rolle Førenamn Etternamn Bustad Kjelde

[1719] 1759 Anne Gundersd Tindeland Konfirmerte i Fjelberg 1739-1777

 

Som du ser, har systemet estimert alderen til 40 år her også, som i Axels tilfelle, så det er nok valgt feil listetype, siden systemet ikke anslår alderen til 16 år, som det skal for konfirmerte:

 

Her er sakset fra forsiden på Globalt søk/Søk i alle basar:

 

"Rettleiing globalt søk i Digitalarkivet

Det globale søket omfattar personar frå dei fleste databasane i Digitalarkivet. Føresetnaden er at førenamnet står i ei kolonne merka Førenamn og etternamnet i ei merka Etternamn. Står det fleire personar på same linje (t.d. der barn og foreldre i ein dåp står på same linja) vil berre person med nemnde kolonneoverskrifter bli tekne med i søket. Etter kvart som me får omforma dei gamle databasane våre til 'nytt' format skal nok dette koma seg.

 

Fødselsår

Eit anna problem i det globale søket er fødselsår. Her har me to problem, i det minste.

For det første er alder/fødselsår skrivne på utruleg mange forskjellige måtar. Det er urealistisk at systemet vårt skal klara å omforma alle desse til rett fødselsår.

 

Det neste problemet er at mange ikkje har fødselsår eller alder oppgjeve. Då prøver systemet etter beste evne å estimera eit fødselsår:

Ein konfirmant er rekna å vera fødd 16 år før konfirmasjonen, foreldre til eit dåpsbarn 35 år før, medan fadrar er rekna å vera fødd 60 år før. (Det er for mykje og skal setjast ned.) Brurepar er rekna å vera 30 år gamle. Elles reknar me at folk er 40 då dei vart registrert.

 

Som du forstår blir det nokså omtrent for dei som ikkje har oppgjeve alder/fødselsår. "

 

(Den Anne Gundersdatter Axel Fridriksen gifter seg med, er vel en annen enn den jeg fant i konfirmasjonslisten fra Fjelberg.)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Aksel Fredrikson som er f.1715 på Tråvik i Kvinnherad og som ble gift med ei Anne Gundersdtr. De hadde minst to barn Akse f.1758 på Steinsbøl og Anders f.ca 1744.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

 

Mange takk,

 

Det er denne personen jeg tror er den rette, men kan han da være konfirmert i 1740 som 25 åring, det er vel mulig ? Stussa på dette årstallet i klamma (1740), ser at det forklares i innlegga under her at det er feil beregnet i Digitalarkivet og at at vedkommende ble født endel år senere og kanskje kan være han Aksel i Tråvik/Traavig som vi har snakket om i mange innlegg tidligere, men som jeg har manglet skikkelig bevis for (og lurt på om det kunne være en annen med samme navn), men ser jo mer sikrere ut nå når denne konfirmasjonen er funnet. Denne linja har jeg til felles med mange på Bømlo, og kan derfor være interessant for ganske mange der og ellers andre i distriktet.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god hjelp Anne - Lise Hansen, Marie Skålnes, Johan Arthur Hansen og Else B. Rustad. Dette var nye viktige opplysninger som tildels oppklarer linjen eller styrker den en god del.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, har mye informasjon om denne familien (fra linken og andre plasser, noe funnet selv og noe ved veldig god hjelp herfra) og nå med konfirmasjonen som jeg fant, så tror jeg har nok til å sette sluttstrek og slå meg til ro med at linja er rett. Har aldri funne ut hvor Axel og kona bodde fra 1773, etter at dem forlot Bømlo og til dem døde, for å se på aldersangivelser ved død, men når jeg ser på alt jeg har funnet ut samlet (med god hjelp fra mange innpå her), så har jeg nok til å avslutte linja tror jeg.

 

På Fielland, der Axel Fredriksen er oppgitt å være ved konfirmasjonen 1740, bodde på den tida Axel Andersen fra Helvig, f.1707 (søskenbarnet)m. fam. Axel Andersen bygslet der fra 1737. Axel Fredriksen bodde vel sannsynligvis hos dette søskenbarnet m. fam. da (kanskje som tjener ?). Axel Fredriksens senere kone Anne Gundersdatter hadde også forbindelser til Fielland folka og skal ha bodd der på gården (kanskje som tjenestejente, da jeg ikke har funnet noen Gunder boende der) og hun er nevnt som fadder i lag med disse folka. Har vel kanskje utviklet et forhold med Axel Fredriksen der på den tiden.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.