Gå til innhold
Arkivverket

Erik Johannessen Underøy 1700-tallet


Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker meg etter beste evne som følger:

 

Gjør vitterlig det Aar 1765 den 21 Februari...................Sören........og Jacob Topdahl

efter hans Stifön ? Erich Johannessen som paa en reise til England med "Claus Mörch" i November 1764

ved döden afgaaet.

Ved......var.......den afdöde...........arvinger neml.

1. farbroderen ? Asbiön Erichsen som.........

2. farbroderen Bernt Erichsen er död men han efterlader Margrethe Bernsdatter 14 aar og Gonil Berentsdatter

12 aar.

3. den afdödes söster ? Karen Erichsdatter.

4. den afdödes anden söster Asgier Erichsdatter, er död

men har efterladt sig en datter Gonil Andersdatter,

5. den afdödes hustru ? Gonbiör ? Ellefsdatter........og her i byen op.......

 

......Skifte.......hans Salig kone Anna Ellefsdatter...........juni 1752..........(og ut avsnittet).

 

Jeg klarer ikke tyde teksten hvor jeg har stipulert og er usikker på om jeg har oversatt alt riktig da

noe av det ikke gir mening (jeg har notert at nr. 1-4 er søsken f.eks.)

 

Mvh

Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent slik:

 

Henrich Thaulow Kongelig Maj. Bye- og

Raadstue Skriver samt Skifte Skriver saa og Auctions Directeur - Giør Vittelig at Aar 1765

den 21 Januari indfant her og paa Stadens Raadstue i overværelse af Raadstuetienerne Søren Nergaard og Jacob Topdall

for efter den afdøde Ole Bærentsen Snedker skeede andmeldelse at foretage og afhandle eet lovligt Skifte efter hans Stif

Søn Erich Johannesen som paa een Rejse til Engeland med Claus Mørch i Novemb. 1764 ved Døden afgaaet.

Ved Forretningen var nærværende den afdødes nærmeste Arvinger neml. 1. Farbroderen Asbiørn

Erichsen som andgav foruden sig selv efterskrevne, 2. Farbroderen Bærent Erichsen er død men hans efterladte

er Margrethe Bærensdatter 14 aar og Gonild Bærentsdatter 12 aar. 3. Den afdødes Søster Karen Erichsdatter og 4. den

afdødes anden Søster Asgier Erichsdatter, er død men har efterladt sig een datter Gonil Andersdatter. 5.

den afdødes Moster Gonbiør Ellefsdatter u-gift og her i byen opholdende. Ole Bærentsen frem-

lagde Skifte brevet efter hans Salig Kone Anna Ellefsdatter begyndt den 4. Juni 1752 og slutted den anden octob.

samme aar ved hvilket Sønen Erich Johannesen er tilfalden udi Mødrene Arv 20 rd 2 ort 16 s.

hvilket var alt det eneste den afdøde havde efterladt sig og som hans boe bliver til indtægt

at andmelde. Det fremlagde Skifte brev oplyser tillige at Erich Johannesen haver havt een Søster

navnlig Gonnild Johannesdatter [......] der er [........] [....] død afvigte aar 1763, og hendes Mødrene Arv 18 rd 1 ort [...]

andvent til begravelsen følgelig ......

 

 

Dette så langt. Siste setningen trenger jeg litt mer tid på, hvis ikke andre tyder det i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det. Det var bra levert.

 

Det bragte klarhet i det hele.

 

nr. 3 og 4. skal nok rettere være den afdødes faster og da stemmer det.

 

Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr. 3 og 4. skal nok rettere være den afdødes faster og da stemmer det.

 

Mvh Arne Kjetil

 

 

Det har du helt rett i! Ved nærmere ettersyn ser jeg også at det skal stå Faster. Jeg syntes det var rart med opplysingen i skiftebrevet vedr. den avdøde søsteren når det ovenfor var nevnt to søstre, men nå ble det mer forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.