Gå til innhold
Arkivverket

Johan og Borgny Sørensen, Trondheim


monag
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å komme igang med å forske på slekta til min samboer og lurer litt på hvordan jeg kan finne ut mer om hans farfar og farmor, Johan og Borgny Sørensen i Trondheim. Finner de ikke i 1900-tellinga,så jeg antar at de er født etter den tid. Det jeg vet er at deres sønn Birger er født i 1948. Familien bodde på Lademoen. Han hadde to eldre søstre som var født antakelig på slutten av krigsårene. De hadde også en sønn som omkom da han ble kjørt på av trikken i Trondheim på begynnelsen av 1950-årene. Noen som kan hjelpe meg litt eller vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan hjelpe deg litt med å komme igang - det er alltid mye morsommere å finne ut av ting selv.

 

Begynn med DIS' gravminner. Her finner du gravminner fra hele landet, også fra Trondheim (- og Lademoen). Finner du de riktige gravene, vil du som oftest også få oppgitt fødsels- og dødsdato.

 

Deretter kan du gå til kommunetellingen fra 1925 for Trondheim. Hvis du har funnet fødselsdatoene på gravene, vil du lett kunne finne dem igjen her, forutsatt at de bodde i Trondheim på tellingstidspunktet. Her vil fødestedet fremgå, og du kan gå videre til fødsels- og dåpslistene i kirke- og/eller klokkerbøkene, og du kan finne dem eller deres foreldre i folketellingen 1910 og folketellingen 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan hjelpe deg litt med å komme igang - det er alltid mye morsommere å finne ut av ting selv.

 

Begynn med DIS' gravminner. Her finner du gravminner fra hele landet, også fra Trondheim (- og Lademoen). Finner du de riktige gravene, vil du som oftest også få oppgitt fødsels- og dødsdato.

 

Deretter kan du gå til kommunetellingen fra 1925 for Trondheim. Hvis du har funnet fødselsdatoene på gravene, vil du lett kunne finne dem igjen her, forutsatt at de bodde i Trondheim på tellingstidspunktet. Her vil fødestedet fremgå, og du kan gå videre til fødsels- og dåpslistene i kirke- og/eller klokkerbøkene, og du kan finne dem eller deres foreldre i folketellingen 1910 og folketellingen 1900.

 

Takk. Før jeg så svaret ditt fant jeg dem på gravminner. Jeg har videre funnet hennes fødsel og foreldre, men ikke Johans. Han er født i 1929. I følge det min sambo har fått vite så tilhører han visstnok en familie som heter Borkrevink, men dette har vi ikke klart å finne ut av. Jeg får lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Før jeg så svaret ditt fant jeg dem på gravminner. Jeg har videre funnet hennes fødsel og foreldre, men ikke Johans. Han er født i 1929. I følge det min sambo har fått vite så tilhører han visstnok en familie som heter Borkrevink, men dette har vi ikke klart å finne ut av. Jeg får lete videre.

 

Da har jeg kommet en del videre (Skrivefeil over her-han er ikke født i 1929 men i 1912). Men er fremdeles interessert i å få vite noe om Borkrevink-tilknytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar deg få prøve enda litt til på egen hånd:

 

Du finner Johan Ferdinand Sørensen begravet på Lademoen, i samme grav som Borgny. Her finner du også hans fødselsdato. Du finner ham så i den nevnte kommunetellingen fra 1925 - og der står han oppført med fødested og sin øvrige familie - og der finner du også en Borchgrevink-tilknytning.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.