Gå til innhold
Arkivverket

Borchgrevink


monag
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne ut av hvilken tilknytning min samboers farfamilie har til Borkrevinck-navnet. Oldefar Johan Ferdinand Sørensen, f 29.12.1872, Vardø 1 og kona Berta Sofie, f. 1.1.1883, Haugesund, fikk en del barn. De tre første barna fikk de på forskjellige steder og de het Borgrevinck til etternavn, men de to yngste barna (deriblant min sambos farfar) het Sørensen. Dette finner jeg i 1925-tellinga for Trondhjem by. Min samboer har hele tiden i oppveksten fått høre om dette Borgrevinck-navnet, at dette visstnok skulle være noe spesielt noe og en slags "klan" her i Trondheim. Blant annet har han hørt om en slags stiftelse og et slags gamlehjem som er forbeholdt Borgrevinck. Er det noen av dere som vet noe om dette, evt som kan fortelle meg hvor jeg kan finne mer ut om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først for god ordens skyld: Slektsnavnet skrives Borchgrevink (- det er nederlandsk og betyr "Liten borg-greve"). Jeg synes derfor du skal rette overskriften på dette temaet slik at navnet blir riktig. Under ditt første innlegg er det en boks der det står "Redigér". Klikk på den. I neste bilde klikker du på "Bruk full editor", og så kan du gjøre endringer i bl.a. overskriftfeltet. Trykk deretter på "Lagre modifisert innlegg", og vips har innlegget ditt fått en ny overskrift.

 

Dernest legger jeg inn en lenke til ditt andre tema der du har spurt om denne familien - det er alltid greit å se hva som finnes av opplysninger allerede når man skal prøve å finne ut noe nytt, så sparer man seg for dobbeltarbeide.

 

Her er familien i Trondheim i 1925 - familien Sørensen/Borchgrevink i Biskop Sigurds gate 5.

 

Så kan vi begynne å jobbe oss litt bakover:

 

Her blir Birger døpt på Lademoen i Trondheim - se nr. 33 blant Mandkjønn her: Lademoen i Trondheim, Klokkerbok nr. 605C01 (1908-1916), Fødte og døpte 1916, side 245. Birger var født 29.oktober 1915, og som foreldre står oppført smed Johan Ferdinand Sørensen (født 1872) og hustru Berthe Sofie født Lindøen (født 1883). I rubrikken for foreldrenes navn står det et årstall 1903 - dette er nok året da foreldrene giftet seg. Familien bodde på dette tidspunktet i Uldalsløkken(?) 10.

 

Her blir Johan Ferdinand døpt i Eidsberg i dagens Østfold - se nr. 5 blant Mandkjøn her: Eidsberg Ministerialbok nr. I 14 (1902-1919), Fødte og døpte 1913, side 71. Johan Ferdinand var født 29.desember 1912, og som foreldre står oppført anleggsarbeider Johan Sørensen (født 1872) og hustru Bertha Sofie. Familien bodde på dette tidspunktet på Mysen.

 

Her blir Hjørdis Ovidia (eller Jørdis Ovidia som presten har skrevet) døpt i Folldalen i Hedmark - se nr. 20 blant Kvindekjøn nederst på denne siden: Folldal i Alvdal, Ministerialbok nr. 3 (1886-1912), Fødte og døpte 1910, side 108. Hjørdis Ovidia var født 29.juli 1910, og som foreldre står oppført verksarbeider Johan Sørensen (født 1872) og hustru Berta Sofie Lindø (født 1882). De bor nå på Verket i Folldalen. Hjørdis står ved kommunetellingen 1925 oppført med navnet Borchgrevink (eller Borkrevinch), men ved hennes dåp finner vi ikke dette navnet benyttet.

 

Her blir Tora Ingeborg Lucie døpt på Voss - se nr. 49 blant Kvindekjøn her: Voss Klokkerbok nr. C 2 (1900-1909), Fødte og døpte 1907, side 154. Hun var født 15.mai 1907, og som foreldre står oppført jernarbeider Karl Johan Johannesen Lind (født 1873) og Tora Ingeborg Lucie født Lindøe (født 1876). Her ser vi altså et annet foreldrepar, men vi legger merke til at morens pikenavn (Lindøe) er det samme som Birgers (og de andre ovennevnte barnas) mor Berta Sofies pikenavn (Lindøen). Blant fadderne ser vi også jernarbeider Johan Sørensen og kone Brita Sørensen. Borchgrevink-navnet er heller ikke denne gang benyttet.

 

Leonard, som ifølge kommunetellingen 1925 skal ha vært født 21.mars 1906 på Hønefoss, har jeg ikke funnet som døpt i klokkerboken for Hønefoss.

 

Her er familien ved folketellingen 1910 for Folldal - se nr. 35-39. Johan Sørensen (oppgis født 29.desember 1871 i Vardø) er minerer, hans kone Beate er født 1.januar 1883 i Haugesund, sønnen Leonard er oppgitt født 21.mars 1907 (ikke 1906) i Sokndalen, og vi ser pleiedatteren Tora og datteren Jørdis. Leonards fødested Sokndalen er nok Soknedalen i dagens Ringerike kommune ettersom han i 1925 oppgis født på Hønefoss. Heller ikke i 1910 benyttes navnet Borchgrevink.

 

Her har du (eller andre gode hjelpere) noe å nøste videre på...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her døpes faren Johan Ferdinand - se nr.18 her: Vardø, Ministerialbok nr. 5 (1872-1878), Fødte og døpte 1873, side 17. Han var født 29.desember 1872 i Vardø, og foreldrene var fisker Johan Henrik Henriksen og hustru Brithe Caisa Olsdatter. Ikke spor av en Borchgrevink-tilknytning ( - og litt merkelig at faren ikke heter Søren eller har farsnavnet Sørensen).

 

Her er familien i folketellingen 1875 for Vardø - se nr. 1075-1080. Faren Johan Henriksen er født 1839 i Skjervøy (i Troms), og moren Brita er født 1850 i Finland. Den eldste sønnen Johan er født 1868 i Tromsø; de andre tre barna er født i Vardø.

 

Altså ingen spor av en Borchgrevink-tilknytning her, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fantastisk masse hjelp og gode råd. Nå skal jeg sette meg ned og lese og se på alt du har kommet med, og se om jeg finner ut hvorfor 3 av barna heter Borchgrevink i 1925-tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her døpes moren Berte Sofie i Torvastad kirke, på Karmøy på vestsiden av Karmsundet - se nederst på denne siden: Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 14 (1880-1889), Fødte og døpte 1883, side 56. og nr. 2 blant Kvindekjøn her: Torvastad, Ministerialbok nr. A 13 (1879-1888), Fødte og døpte 1883, side 14.

 

Hun var født på Visnes i Avaldsnes den 1.januar 1883, og foreldrene var verksarbeider Ole Andreassen Lindø (født 1853) og hustru Leonora Oline født Borchgrevink (født 1858) - så der kom endelig tilknytningen til denne slekten.

 

Faren Ole Lindø arbeidet temmelig sikkert ved Vigsnes kobberverk på Karmøy - det er de som leverte kobberet til Frihetsgudinnen utenfor New York.

 

Her er Berte Sofie ved folketelingen 1900 for Voss - hun bor sammen med foreldrene (som kalles Aandehaug, sikkert etter plassen/gården på Voss der de bodde) og tre brødre og to søstre.

 

Vi ser at faren Ole (som her skrives med patronymet Amundsen, ikke Andreassen) er født 1864 i Fron i Gudbrandsdalen, og moren Leonora Oline er født 1860 i Alta i Finnmark.

 

Her er Leonore ved folketellingen 1875 for Berg i Troms. Hun er oppgitt født i 1859 i Kåfjorden i Alta, og foreldrene er stiger Faste Borchgrevink (født 1827 på Røros) og hustru Lussie (født 1832 på Røros). Leonores farmor Karen Borchgrevink (født 1802 på Røros) bor sammen med familien.

 

Her er Leonores dåp i Kåfjord - se nederst på denne siden: Kåfjord i Alta, Ministerialbok nr. 4 (1858-1880), Fødte og døpte 1859, side 5.. Hun var født 27.desember 1858. På dette tidspunktet var ikke foreldrene gift, og hun er derfor innført som "uægte", men i anmerkningsrubrikken ute til høyre står det at de ble gift i Alta høsten 1859.

 

Borchgrevink er en kjent slekt med dype røtter på Røros, så om dem kan du finne mye i lokalhistorien fra Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens forklaring på at Johan bruker navnet Sørensen,ser at faren brukte Henriksen og Sørensen om hverandre i de forskjellige folketellingene. Her er sannsynligvis Johan Ferdinands foreldre i 1891 i Vardø http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste1891.aspx?knr=2002&kenr=001&bnr=0051&lnr=

Og det spørs om ikke dette er rett Johan Henrik fra FS http://www.familysearch.org/eng/search/VR/individual_record.asp?recid=28514777&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen til dere begge :) Men ja, jeg syns enda at dette her er fryktelig merkelig altså. Det er den der berømmelige 1925-tellinga igjen, der 3 av barna vitterlig står oppført som Borchgrevink mens resten av familien er Sørensen. Hva er grunnen til det liksom?

 

Spørs om ikke dette er linken til Borchgrevink:

 

Her er Berte Sofie ved folketelingen 1900 for Voss - hun bor sammen med foreldrene (som kalles Aandehaug, sikkert etter plassen/gården på Voss der de bodde) og tre brødre og to søstre.

 

Vi ser at faren Ole (som her skrives med patronymet Amundsen, ikke Andreassen) er født 1864 i Fron i Gudbrandsdalen, og moren Leonora Oline er født 1860 i Alta i Finnmark.

 

Her er Leonore ved folketellingen 1875 for Berg i Troms. Hun er oppgitt født i 1859 i Kåfjorden i Alta, og foreldrene er stiger Faste Borchgrevink (født 1827 på Røros) og hustru Lussie (født 1832 på Røros). Leonores farmor Karen Borchgrevink (født 1802 på Røros) bor sammen med familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk!!! Nå har jeg funnet greina helt tilbake til Bonaventura Borchgrevink, født ca 1537. Nå er det "bare" å systematisere alt jeg har funnet. Bra jeg har resten av sommeren og høsten på meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og finleser her, og kom over noe som ikke helt stemmer overens:

 

Her døpes moren Berte Sofie i Torvastad kirke, på Karmøy på vestsiden av Karmsundet - se nederst på denne siden: Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 14 (1880-1889), Fødte og døpte 1883, side 56. og nr. 2 blant Kvindekjøn her: Torvastad, Ministerialbok nr. A 13 (1879-1888), Fødte og døpte 1883, side 14.

 

Hun var født på Visnes i Avaldsnes den 1.januar 1883, og foreldrene var verksarbeider Ole Andreassen Lindø (født 1853) og hustru Leonora Oline født Borchgrevink (født 1858) - så der kom endelig tilknytningen til denne slekten.

 

Faren Ole Lindø arbeidet temmelig sikkert ved Vigsnes kobberverk på Karmøy - det er de som leverte kobberet til Frihetsgudinnen utenfor New York.

 

Her er Berte Sofie ved folketelingen 1900 for Voss - hun bor sammen med foreldrene (som kalles Aandehaug, sikkert etter plassen/gården på Voss der de bodde) og tre brødre og to søstre.

 

Vi ser at faren Ole (som her skrives med patronymet Amundsen, ikke Andreassen) er født 1864 i Fron i Gudbrandsdalen, og moren Leonora Oline er født 1860 i Alta i Finnmark.

 

Øverst står det at faren, Ole, er født i 1853, nederst står det at han er født i 1864. Kan vi da være sikker på at dette er samme Ole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og finleser her, og kom over noe som ikke helt stemmer overens:

 

Vi ser at faren Ole (som her skrives med patronymet Amundsen, ikke Andreassen) er født 1864 i Fron i Gudbrandsdalen, og moren Leonora Oline er født 1860 i Alta i Finnmark.

 

Øverst står det at faren, Ole, er født i 1853, nederst står det at han er født i 1864. Kan vi da være sikker på at dette er samme Ole?

 

Ja, det kan se ut til at Leonora f.Borchgrevink kan ha vært gift med to forskjellige Ole'r.

 

Her blir Berte Sofies bror Fritjof Borchgrevink Lindøen døpt - se nr.72 blant Mandkjøn her: Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 14 (1880-1889), Fødte og døpte 1885, side 112. Han var født 4.august 1885, og faren var verksarbeider Ole Andreassen Lindøen.

 

Her blir søsteren Olga Leonora døpt - se nr.22 blant Kvindekjøn i samme kirkebok, Fødte og døpte 1888, side 163. Hun var født 6.mars 1888, og også hennes far var verksarbeider Ole Andreassen Lindøen.

 

Her blir datteren Anne Marie døpt - se nr.33 blant Kvindekjøn her: Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 17 (1889-1920), Fødte og døpte 1892, side 37. Hun var født 10.mai 1892, og hennes far var verksarbeider Ole Amundsen.

 

Det kan altså se ut til at Leonora Borchgrevink har inngått et nytt ekteskap mellom 1888 og 1892.

 

Jeg skal se litt på det etterpå - men akkurat nå kaller andre plikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I anmerkningsrubrikken ute til høyre ved Leonoras inngåelse av hennes annet ekteskap står det at hennes første mann døde 17.mars 1890, men jeg har ikke funnet hans dødsfall/begravelse, hverken i Avaldsnes eller i Torvastad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forøvrig nevne at det kun er søsteren til Berte Sofie, Olga Leonora Borchgrevink (1888-1916) som er nevnt i boken "Slekten Borchgrevink anno 2004). Foreldrene er også nevnt i boken "Slægten Borchgrevink", 1911.

 

Du vil i boken finne ut mer om Olga sin etterslekt.

 

Det annet ekteskapet til Leonore Oline ikke er nevnt med en bokstav.

 

På nettsiden så vil du finne ut mailen til den som er ansvarlig for nettsiden, og kan si at hun er interessert i å få oppdatert slektstreet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien Ole og Leonore er også nevnt i Bygdebok for Karmøy, "Avaldsnes I", Arnvid Lillehammer, 1991, side 131, og annet ekteskap til Leonore er nevnt på side 134.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen til dere alle som har bidratt :) Det var en storøyd sambo som kom hjem fra jobb i dag, kjempeimponert over alt jeg hadde å fortelle han. Nå skal jeg finlese enda mer enn jeg har rukket å gjøre til nå. (dvs.. det blir i morra, for nå er øynene nesten firkanta her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Jeg kom over denne "gamle" diskusjonen. Johan Henrik Sørensen er en av mine aner, far til Johan Valdemar født i Tromsø i 1868. Kan en med ganske stor sikkerhet si at Johan Henrik Sørensen er samme Johan Henrik som ble født i Skjervøy 10 september 1842?  Senere konfirmert som Johan Henrik Henriksen? Ser at det er oppgitt forskjellige fødelsår på Johan Henrik Sørensen  Vardø  bla annet 1835 og 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden kanskje , så tilgi meg for det , men her er historien om Faste Henningsen Borchrewink sin noe ukjente datter Kari fra hans leiermaa før han ble gift med Lussia Hansdatter fra Røros . 

Sakset fra min egen slektshistorie 

 

Martin Kristianssønn Kloppbekkmoen og hustru Kari ( Karen ) Fastesdatter

 

Hvordan gikk det så med Martin Kristianssønn her i livet ? Som 13 åring i 1865 var Martin hjemme på garden Kloppbekkmoen under Bakken og  hjelper faderen med bruget Den 17 oktober 1876 blir Martin gift med Kari ( Karen ) Fastesdatter . Da Faste navnet dukket opp så begynte jeg å fornemme en interesant bakhistorie på Kari . Jeg begynte å lete i kirkebøkene etter denne Kari Fastesdatter , og da fødselen hennes dukket opp så begynte jeg å ane et interesant opphav , men noe som dessverre Kari Fastesdatter ikke fikk nyte godt av .

Kari Fastesdatter ble uektefødt den 22 oktober 1849 av foreldrene  pike  Marie Olsdatter Stormoe i Meråker og unkar Faste Hennigsen Nerstad . Dette var begges første lejermaal . En av fadderene var Elen Estensdatter Volden . ( Denne Elen Estensdatter var av vår slekt , og den samme  Elen som emigrerte til USA sammen med sin mann Jens Sivertssønn Berget fra Meråker )

 

Kari Fastesdatter sine besteforeldre var nok den Ole Olsen og Maria Pedersdatter som i 1801 var husmannsfolk på plassen  Sollem   under garden Stormoen i Meråker . I denne 1801 tellingen så finner jeg Kari sin mor , Marit Olsdatter 8 år gammel sammen med sin bror Peder Olssønn 6 år gammel som også var fadder ved Kari Fastesdatter sin dåp den 10 mars 1850 .

 

Men det mest interesante her er Kari sin far , Faste Henningsen Nerstad  . Ved ekteskapet til Kari Fastesdatter og Martin Kristianssønn den 17 oktober 1876  så er Kari sin far navngitt som Faste Henningsen Borchrewink , og da kommer Røros automatisk inn i bildet her . Men stakkars Kari som var uektefødt , det var hun som fikk lide . Hvordan det gikk med hennes mor det har jeg ikke fulgt opp , men Kari ble på grunn av at hun ble uektefødt satt bort som lita til fosterforeldrene Semming Olsen og Ragnhild Halvorsdatter ved garden Lille Steien Nordre i Alvdal . Således kom Kari til Alvdal fra Meråker hvor hun senere ble kjent med Martin Kristianssønn Kloppbekkmoen i Alvdal , og  som senere skulle bli hennes mann , og en annen tungtveiende  grunn til at Kari ble satt bort var hennes far’s familie ; den mektige Borchrewink familien fra Røros . Før jeg går videre med Kari og Martin , og litt om denne familie kretsen rundt Borchrewink ætta fra Røros , så skal jeg bare ta med ganske kort om hvordan det gikk med Kari sin far ; Faste Henningsen Borgrewink .

 

Faste Henningsen Borchewink var født på Røros den 16 januar 1827 , og ble senere , ca. 1860 gift med Lussia Hansdatter fra Røros , hun var visstnok av av Kokkvold slekta fra Røros , og født ca. 1832 . På et eller annet tidspunkt så forlot Faste Henningsen Borchrewink og Lussia Hansdatter Meråker , og flyttet nordover til Skjervøy kommune i Troms  . I 1865 er Faste og Lussia notert med 5 barn . Faste er husmann med jord på plassen  Kjækan  i Skjervøy , ved siden av å være husmann så er han også benevnt som  kobberværksarbeider  .  I 1857 så skal familien ha bodd i Kåfjorden , Alta . I 1875 er det kommet til flere barn , og familien har flyttet til Senja . Faste har nå avansert til  Stiger  ved nikkelverket på Senja i Berg kommune i Troms . Faste sin mor , Karen Borchrewink fra Røros har også kommet til Senja i Troms og bor sammen med sin sønn og svigerdatter og  forsørges af sin Søn . Faste Borchrevink døde 21 februar 1891 i Berg og Torsken i Troms fylke . Faste sin hustru Lussia , flyttet senere inn til Tromsø hvor hun i 1910 var bosatt hos barnebarnet Ida Marie Bentzen .

 

Faste Henningsen Borchrewink sine foreldre var ; Henning Flor Borchrewink , født 8 oktober 1801 og død etter 1875 . Henning  Flor var verksarbeider på Røros. Henning sin hustru var Karen Fastedatter Indset , født 18 april 1802 på Røros . Sammen fikk de sønnen Faste Henningsen Borchrewink som igjen var far til den uektefødte Kari ( Karen ) Fastesdatter .

 

Faste Henningsen hadde 7 søsken som en kjenner og disse var : Johanne , Anne , Leonard Christian , Ane Cathrina , Karen , Henning Flor B og Theodor.

 

Martin Kristianssønn Kloppbekkmoen og Kari Fastedatter til USA

 

Som tidligere nevnt ble Martin Kristianssønn og Kari Fastedatter gift i Alvdal den 17 oktober 1876 , og den 11 februar 1879 ble datteren Marit født ved garden Kloppbekkmoen i Alvdal .

Den 17 juni 1881 emigrere Martin , Kari og datteren Marit på 2 ½ år fra Oslo med Angelo linjen og reisemålet var Wilson , St. Croix County i Wisconsin . Martin sitt yrke var oppgitt til å være snekker . Av bilettprisene så ser jeg at de reiste på 1 klasse da prisen pr. person var Kr. 459 , prisene oppgitt for andre varierte fra ca. kr. 149  til  kr. 201. I folketellingen for 1900 finner jeg familien igjen i Cady town St. Croix i Wisconsin .

 

Kari har endret navnet sitt til Carrie og datteren Marit til Mary . De har også fått en sønn etter at de kom til USA og dette var Charley Christianson , født 8 august  1885 .

Hva som skjedde med datteren Marit vet man ikke helt sikkert , men det en vet er at hun ble gift , fikk barn , men døde den 23 april 1915 36 år gammel  mens hennes barn var forholdsvis små . 

 

Sønnen Charley er i 1920 å finne i St Croix , Wisconsin . Nå er han blitt gift med den 1 år yngre Carrie ( Karen ) , Carrie er oppgitt med norsk mor og svensk far . Carrie og Charley har fått to døtre , Irene M og Doris L Christenson , henholdsvis 2 ½ år og 5 år . Da kan man anta at Charley og Carrie ble gift ca. 1915 . Av notatene nedenfor skal vi se at noe skjer med sønnen Charley også , der fremkommer det at han forsvant sporløst og ingen hørte noensinne noe fra ham igjen . Her ligger det nok enda en tragedie gjemt …….. men i en annen sekundærkilde er Charley oppgitt død den 4 desember 1972 .

 

Martin døde den 4 mai i 1923 i Wilson , Wisconsin , etter Martin sin død ble Kari Fastedatter ( Carrie Christianson ) kjæreste / partner med en Ola Engebretson Dølplass  født i 1847 og død ca. 1932 ( de var ikke gift ) , hvem denne Ola var har jeg ikke funnet ut , men han og Kari hadde  sønnen  Ole Olssønn Dølplass  . Kari kunne ikke være hans mor da denne Ole var født så tidlig som den 15 desember 1871 , altså 10 år før Kari og Martin emigrerte .

 

Følgende notater om Martin og Kari er funnet i amerikanske sekundærkilder

 

About Martin Kristiansen

Notater : Han ble født på Kloppbekkmoen Sand og reiste som en ung mann til Amerika ?  ( =tvilsomt ) men kom tilbake og giftet seg med Kari Fastesdatter . Han utvandret med sin familie i 1881 og reiste til Wilson, Wisconsin. Her bodde de i seks år før de flyttet ut til farmen, hvor de drev i 20 år. Farmen ligger 3 miles utenfor Wilson. De solgte farmen og bosatte seg i Wilson. I Østerdalslagets Mindeskrift fra 1917 står det på side 45, under kapitlet “ Wilson-settlementet “:  Martin Christiansen (Lopbækmoen) udvandret i 1881 og er fra Lilleelvedalen . Hustruens pigenavn var Kari Stensplads og er ogsaa fra Lilleelvedalen . Martin har farmet i 20 aar, men har nu bosat sig i Wilson  . Martin døde etter en lengre tids smerfull sykdom som holdt ham det siste året til sengs .

 

About Kari Fastesdatter Borchgrevink :

Notater : Fosterdatter til Semming Olsen ( f. 1805 ) og Ragnhild Halvorsdatter ( f 1811 ) Gården var Lillesteien nordre ( 381F ). Faddere: Lars Olssen Bakken, Marit Finnesdatter, Lars Enbretsen Kloppbekkmoen, Ingeborg Larsdatter og Hanna Halvorsdatter Kloppbekkmoen.  Emigrerte til Amerika sammen med sin mann Martin Kristiansen og 2 år gamle datter Marit Kristiansen 17 juni 1881 . Billettene kostet kr. 459 pr person. De reiste med linje Angelo fra Oslo.  Målet for reisen var Wilson, St. Croix County , Wisconsin . De kjøpte en farm 3 miles syd for Wilson og drev denne i ca. 20 år. Eiendommen lå inntil Lutheran Church eiendom, og i 1894 donerte de bort land som skulle brukes til kirkegård. I 1907, etter at deres sønn forsvant , solgte de gården og flyttet inn til Wilson. Etter den tragiske bortgang av deres datter, flyttet de til svigersønnen for å ta vare på sine to barnebarn. Martin hadde dårlig helse og døde i 1923. I 1926 flyttet Kari til et aldershjem i Witteberg , Wisconcin. Hennes helse hadde de siste årene av hennes liv vært dårlig, men hun var svært aktiv helt opp til en uke før hun døde . Kari døde den 26 november 1926 .

 

En må anta at det er stor etterslekt i USA etter Kari og Martin , men undertegnede har ikke gjort noe forsøk på å spore opp disse

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.