Gå til innhold
Arkivverket

kjøpt etternavn?


Tone Halverson
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Prøver å hjelpe en vennine med litt slektsforskning her i statene, og har kommet borti noe jeg ikke har hørt om. Familien kom henholdsvis sent til USA(1909), så det er snakk om bestefaren hennes som emmigrerte. Ifølge bestefaren kjøpte han etternavnet Bjerke fra en bekjent fordi han syntes at det var et flott navn. Har funnet både han og familien i norge i 1900 folketelling og i kirkebøker, uten at jeg kan finne en annen sammenheng til etternavnet. Synes historien høres rar ut! Er et noen som har hørt om dette, eller har noen erfaring med "kjøp av etternavn" i norge rundt midten av 1800 tallet? Har drevet mye med slektsforskning i norge, men har ikke truffet på dette før nå. Setter pris på innspill!

 

Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge fikk vi ikke navnelov før i 1923. Opp til det tidspunktet kunne folk ta de fleste etternavn fritt, men dersom man tok et navn som var i bruk av en "fin" familie, kunne man risikere å bli saksøkt. Etter at en familie hadde utvandret til USA kunne de risikofritt kalle seg hva de ønsket.

 

Mange tok navn etter det stedet de bodde. I folketellingen 1900 var det 116 bruk i Norge som var kalt "Bjerke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over navnloven. Det var nettopp derfor jeg synes at det var litt rart. I og med at det ikke er noen annen tilknytning til etternavnet, tror du at historien her er sannsynlig?

 

Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mi erfaring med amerikanarar og norsk slektshistorie er svaret enkelt: Nei! Det er ikkje sannsynleg, tilliks med mykje anna familietradisjon som eg har høyrt der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er også min erfaring. Folk husker gjerne det de "vil" huske. Historier fra "gamle landet" ble gjerne til tider litt for fantasifulle :) Ville gjerne ha noen andre meninger i og med at dette ikke er så lenge siden.

 

Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit godt døme på dette er alle dei emigrantane, til og med frå indre dalstroka på Austlandet, som reiste over i ein båt dei hadde bygd sjølve, i følgje amerikanske familietradisjonar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel tenke seg at denne bestefaren rett og slett ble lurt av denne sin bekjente som solgte ham "rettighetene" til navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel tenke seg at denne bestefaren rett og slett ble lurt av denne sin bekjente som solgte ham "rettighetene" til navnet?

Dette er nok det mest sannsynlige. Bjerke har aldri vært og vil aldri bli noe "beskyttet" navn som noen kan ha "rettigheter" til.

I likhet med Haug, Dal, Lund, Løkke, Fjell etc etc. Slike navn oppstår utallige steder hvor det finnes bjerkelunder, hauger, daler, løkker og fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mi erfaring med amerikanarar og norsk slektshistorie er svaret enkelt: Nei! Det er ikkje sannsynleg, tilliks med mykje anna familietradisjon som eg har høyrt der borte.

 

Det er også mi erfaring.

I mange norsk-amerikanske familier er det ei family legend eller family lore som gir «forklaring» på korfor dei som kom til Amerika skifta etternavn, og denne forklaringa er i beste fall ein halv sannhet, ofte ei oppdikta skrøne.

Ein finner ikkje tilsvarande historier i familiene i Norge, sjøl om her var like mye sjonglering med ulike etternavn og ulike stavemåtar fram til navneloven av 1923, I Norge var det ein lang glidande overgang fra dei gamle tradisjonane med individuelle etternavn til faste familie-etternavn, arvelig i mannslinja.

Dei som emigrerte i perioden 1830-1923 blei brått møtt av den engelske tradisjonen, der familien var forventa å ha ett etternavn. Emigranten hadde med seg mange etternavn å velge mellom, sitt eget patronym, farens patronym, navnet på bruket han kom fra, navnet på garden han sist budde på, navnet på garden der faren budde, og så ulike stavemåtar og variantar av alle desse navna.

Emigranten var vant med ulik bruk av etternavn, og skifta gjerne litt att og fram. Men når neste generasjon 10-20 år etter spurde om korfor, fekk dei ofte ikkje forståelige svar. Og så oppsto «the family legend».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hallar også til denne versjonen. At ein nordmann skulle la seg innbille at han måtte kjøpe eit gitt etternamn har eg ikkje tru på. Det var som Harald S skriv ein tradisjon for å kalle seg litt av kvart i ulike samanhengar, samtidig, og det er ikkje alltid nokon klar logikk i valet som blei gjort i USA. Dette har vore skrive om fleire gonger i gamle Brukarforum, og eg veit eg har nemnt gutane som prøvde å bruke gardsnamnet Bolset, men som raskt blei kurerte av den engelske uttalen som blei til forveksling lik Bullshit. Har også notert meg Kristen Høli, eller på registerform Høli, Kristen - det kom ut med noko i retning av Holy Christ og vart dermed raskt forkasta.

 

Det endelege namnevalet skjedde ofte lang tid etter immigrasjonen, så at registratoren i immigrasjonshamna skal vere eine-ansvarleg for skrivemåten er nok endå ei "family legend". Valet blei gjerne gjort når ein såg kva som fungerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine inlegg. Det er nok mest sansynlig at dette etternavnet kom på annet vis. Nå skal det også sies at han tok etternavnet Bjerke før han kom til statene. I 1900 folketellingen er han oppført som Johan Henrik Bjerke, når familien bor på Jeløy. Jeg kan ikke finne noen tilknytning til en Bjerke gård verken for han eller foreldrene. Dette er jo kanskje mindre interresant. Som sagt er ikke Bjerke et uvanlig gardsnavn. Når han kom til amerika skiftet han navn til John Henry Burke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Synes det var en artig historie.

Min farsslekt Howden, stammer fra gården Indre Hovde på Ørsta(Sunnmøre)

Men da min tippoldefar med sine brødre emigrerte ble navnet fort til Howden og Houdin.

Mest av praktiske årsaker sies det, navnet ble jo stadig vekk skrevet med W så da ble det sånn..

 

Når det gjelder min morsslekt er det også historie om kjøp/kompensasjon..

 

Stamfaren i Norge: Nicolaus Magnus Widerberg(1777-1841) Fikk ingen sønner, men hadde et sterkt ønske om at navnet hans skulle føres videre.

Den ene datteren giftet seg Sandberg og fikk en sønn som ble hetende Nicolaus Magnus Widerberg Sandberg.

Den andre giftet seg Grimsgaard og fikk en sønn som fikk navnet Nicolaus Magnus Widerberg(Min tippoldefar).

 

Historien var slik at svigerfar Grimsgaard ble betalt for å ikke føre sitt navn videre.

(Den gangen var allerede Grimsgaard et etablert navn som ble brukt av familien etter at de flyttet til Christiania)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Widerberg

 

Begge "mine" slektsnavn er beskyttet, men at Bjerke skulle være det hørtes rart ut, det ble ikke skrevet Bjercke/Bjerche?? eller noe lignende da?.

Bjerke er jo et ganske vanlig etternavn. Eller er det kanskje Burke som er kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to familiene som ifølge ettermommerne skulle ha bygd egen båt og seilt til Canada og USA er bare tull. Den ene familien var snekkere (kunne muligens ha bygd en båt) den andre familien var skomaker, Hvordan de fra innlandet kunne klare å manøvrere en seilbåt til USA er meg en gåte.

En annen ting, de tok ofte navnet fra den plassen de sist var på før emigrasjonen og det var oftetst navnet på garden ikke husmmandsplassen. Eksemple: Det finnes flere hundre i USA med etternavnet Grefsheim (kjent storgaard på Nes i Hedmark) men ingen fra gaarden emigrerte, kun husmansfolket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.