Gå til innhold
Arkivverket

Karen Reimers


Gustav Onarheim
 Del

Recommended Posts

Hei

De av oss som er over femti i Bergen husker Reimers Konditori på Telegrafen.

Min onkel, skipsfører Gustav Onarheim fra Stord giftet seg med datteren i familien, Karen Reimers i 1947.

Han var ansatt i Mowinkel og julaften 1949 døde Karen.

Er det noen som vet noe mer. Hennes fødsel, hvor er hun begravet, hvor i Bergen vokste hun opp?

Gustav Onarheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Reimers var rundt 30 da hun døde og ventet sitt første barn. Min onkel var født i 1919.

Bastian var hennes bror.

Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Johan Arthur

Det er nok henne. Jeg fikk feil årstall av min onkel. Det ser ut til at de hørte til St Jakob. Det er ikke annet skannet materiale derfra enn konfirmasjon. Den kirken ble og tatt i bruk rundt 1920. Det er heller ikke gravminner derfra.

Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da Karen Reimers døde 24. desember 1948 var hun hjemmehørende på Minde i Fana, og dødsfallet er registrert under Storetveit.

 

Som arvinger stod enkemannen Gustav Onarheim og hennes foreldre Trygve og Gjertrud Reimers, Minde i Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Yngve.

Sto det noe om hvor gammel hun var. Det er det ingen som husker lenger i familien.

Første året de var gift, bodde de hos hans slektning skipsreder Hvide, så flyttet de hjem til hans familie.

Hun er gjerne begravet på Storetvedt også da.

Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

En av mine tanter arbeidet som hushjelp på Hystad hos kaptein Gustav Berner Onarheim (1880-1953) fra litt før 19. nov. 1940 til ca. 1. juni 1941. Altså hos far til skipsfører Gustav Onarheim f.1919. Var din onkel hjemme da, eller alt flyttet til Bergen ?

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sven.

Både min far, Michael, og min onkel Gustav var ute hele krigen. Min far sin krigshistorie kan du lese om på siden http://www.warsailors.com/freefleet/historier5.html

Min onkel Gustav var i marinen da krigen brøt ut. Han var blant besetningen ombord i de norske panserskipene «Norge» og «Eidsvold» som i grålysningen og snøværet den 9. april ble torpedert og senket på Narvik havn. Gustav havnet i sjøen og kom seg i land. Han kom i lag med britiske kommandostyrker og dro med dem til England. Der ble han asdic operatør og var i marinen resten av krigen. I siden finner du et bilde av min far og min onkel fra 1942.

Din far var vel læreren Arne T. Min kone gikk på Frekhaug og husker at han tok dem med på Statsarkivet.

Hilsen

Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gustav, ok interessant. Arne T. var min lærer, flink mann og veldig historieinteressert. Men ikke min slekt. Hun som jobbet hos dine besteforeldre het Helene Tidslevold og var min fars søster fra Fitjar (slekten fra nabobruket der Arne er fra). Krigshistorie er interessant, skal gå gjennom det.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.