Gå til innhold
Arkivverket

Johan Frederik Sehested


Glenn Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Jeg ser de fleste nett sider inkludert Dansk Wikipedia samt FS, nevner Johan Frederik Sehested født 1724 (noen sider har 1725), også tidligere innlegg her på Arkivverket Se lenke

 

Han hadde følgende søsken som jeg har funnet i kirkebøkene for Borge, Østfold:

Magdalena Sybilla døpt 13 Juli 1723

Jens Christian døpt 26 August 1724

Christina Maria døpt 11 September 1725

Ulrich Christian døpt 7 Mai 1727

Knud Gyldenstierne døpt 13 September 1728

 

Dette gir ikke mye rom for at han var født 1724 eller 1725, men derimot så står det på denne siden at han ble 59 år ved hans død i 1785, og dette ville gi født ca 1726 noe som stemmer godt med hans søsken.

 

Men det som jeg synes er litt rart er hvorfor han ikke var døpt samme sted som sine søsken, for alle de er døpt på samme sted.

Så det jeg lurer på er om noen som vet noe mere om Johan Frederik Sehested

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han var 59 år ved sin død i juni 1785, så kan han være født høsten 1725 eller vinteren/våren 1726. Dansk Wikipedia sier at han er født i Frederikshald i 1724. Jeg er enig i at det er rart at han ikke er døpt i Borge kirke når både hans eldre og yngre søsken er det. Men jeg tror jeg ville forsøke kirkene i og omkring Halden i årene 1724 - 1726 i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Glenn - Kan ikke hjelpe deg omkring fødested og fødselsår på Johan Frederik,men har noen andre

opplysninger omkring Knud Gyldenstjerne Sehested.I følge bygdebøkene "Gårder og slekter i Borge og

Torsnes"Hadde Knud Gyldenstjerne Sehested rundt 1713 gitt ekteskapsløfte til Anne Margrethe Gram,

og til overmål fått et barn med henne.Han kjøpte seg fri av ekteskapsløftet i 1713,og valgte i stedet

Fredericha Augusta Heusner (1693/1764)som sin livsledsakerske.

I følge FS og nevnte bygdebok hadde han 13 barn,barnet med A M Gram ikke medregnet.

Barn i tillegg til de du har nevnt:Margrethe Sophie 1717 Torsnes/1803 - Mette 1718 Aalborg - Jens 1720

Aalborg - Elisabeth Rosenkrantz 1721 Fredrikshald/1778 Fredrikstad - Mette Rosenkrantz 1723 Fredrikshald/

1801 Trondheim - Anne Cathrine ca 1726 Torsnes/13 sept 1750.Kilder som sagt FS og nevnte bygdebok.

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for de opplysningene Karl.

 

Datteren Knud Gyldenstjerne Sehested hadde med Anne Margrethe Gram het Karen Sophie og hun ble døpt 17 Juni 1711 i Ullensaker

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7637&idx_id=7637&uid=ny&idx_side=-12

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061102050114.jpg

Under Communic 8 på venstre side

 

Når det gjelder Johan Frederik Sehested, så ble han begravet i den Fredriks Tyske Kirke i København 15 Juni 1785 ved en alder av 59 år. (Se vedlagte miniatyrbilde som jeg har mottatt fra Finn Holbek).

Dette stadfester hans alder og som da indikerer at han var mest sansynlig født i 1726.

 

Desverre er det dårlig med kirkebøker for Halden på denne tiden, så det er ikke mulig å finne han.

Nå vet jeg ikke om det var noe kirke i Halden etter svenskenes angrep på Norge i tiden før, og at han således ble døpt i et annet sogn (Har sjekket Fredrikstad hvor hans onkel Major Ove Rammel Sehested hold til).

 

Anne Cathrine som Karl nevner må enten være født ett annet år eller en tvilling søster.

Birgitte må ha vært født senere eller mye tidligere da hun ikke eksisterer i Borge i tidsrommet 1727-1728 da hennes brødere ble døpt der.

 

Knud Gyldenstjerne Sehested og Fredericha Augusta Heusner ble begge begravet i Torsnes, så de var knyttet til dette stedet siden 1723.

 

Ett håp om å finne Johan Frederik Sehested er at hans far Knud Gyldenstjerne Sehested ble Oberst og sjef i den Bergenhus Regiment i 1740 og senere Oplandske Regiment i 1742, således at familien ikke var ved Torsnes når eller om barna ble Konfirmert.

Jeg har prøvd å finne ut hvor naturlig bosted ville ha vært ved disse Regimentene uten noe stor hell

post-1756-0-26995600-1311495638_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.