Gå til innhold
Arkivverket

Anne Jensdatter, Laskerud, Nittedal til Amerika i 1868.


Liv Biseth Berger
 Del

Recommended Posts

Anne Jensdatter fra Haugseiet i Nittedal var født i 1797. I 1819 fikk hun datteren Dorthea med James Bisset (Biseth). De ble ikke gift.

 

Anne giftet seg med enkemannen Anders Persen født i 1780 fra Laskerud. Anders ble drept av et tre han fikk over seg i 1850.

 

Anne drev plassen i mange år etter at mannen døde. I 1865 hadde hun 3 tjenestegutter.

 

Men "så kom det en totning dit og innbilte enka at han ville gifte seg med 'a og at dom skulle dra tel Amerika sammen. Der skulle brølløpet stå, men fyst måtte hu gjøra aksjon så dom fikk penger til reisa. Det gjorde enka, men i Amerika stakk totningen sin kos. Hu skulle væra nokså gammal da 'a drog". Slik forteller en av heimelsmennene.

 

Jeg finner Anne, 70 år, utreist fra Kristiania 4. april med ankomst Quebec 15. mai 1868.

 

Er det noen som klarer å finne ut hvor det ble av Anne Jensdatter i Amerika.

 

Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oldefar overtok på Laskerud etter Anne Jensdatter, så historien om "totningen" kjenner jeg (den finnes blant annet i bygdeboka for Nittedal). Men det er artig at du har funnet utreisen hennes i 1868. Kanskje finner du også navnet på reisekameraten hennes der? Jeg tror det må ha vært Anders Pedersen fra Vardal (ved Gjøvik) som var åtte år yngre enn Anne. Han var i følge FT 1865 en enkemann som losjerte hos Anne og for øvrig var dagarbeider (han tok vel ulike jobber på gårder og plasser i Nordmarka og i Maridalen).

 

Her er en lenke til bygdeboka (side 253): http://www.nittedal.kommune.no/bygdebok/nittedal/index.html

Det går med litt tålmodighet. Søk på 253 i søkefeltet øverst til høyre. Klikk så på funnet side til venstre.

 

Bygdebokforfatteren Birger Kirkeby nevner tre tjenestegutter i 1865. Det var egentlig to tjenestegutter og ei tjenestejente. Og så hadde hun leieboeren fra Vardal i tillegg.

(Hilda Olava som er nevnt helt nederst på side 253, var forresten min mormor, men det er jo utenfor temaet her.)

 

Hvis noen prøver å spore opp Anne Jensdatter med utgangspunkt i Quebec i Canada, så kan det jo hende at hun var sammen med Anders Pedersen en stund før han stakk av.

Det er kanskje derfor lurt å søke litt på ham også.

 

Rettelse i innlegg 5 nedenfor angående Anders Pedersen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Dag Åge.

 

Så artig at din oldefar kjøpte Laskerud etter Anne Jensdatter.

 

Jeg har brukt bygdeboken for Nittedal ganske flittig, da min Biseth familie har levet der. Historien om Anne ble det nok snakket om i bygda, og det var da meget tøft å dra til Amerika i hennes alder på grunn av et mannfolk. Anne dro ikke alene. Hun betalte tydeligvis reisen for Carl Johan Andersen, 23, Arnt Hansen, 23 og Jonette Johannesdtr, 24. På emigrasjonsprotokollen er bostaden Medalen. Dette virker rart, og jeg vet ikke hvor dette er.

 

Jeg har også tenkt på at Anders Pedersen fra Vardal kunne være totningen som stakk fra Anne, men jeg har ikke funnet noen utreise på ham.

 

Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig respons, Liv.

 

Jeg legger inn en lenke til FT 1865: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f60233&gardpostnr=217&personpostnr=1023&merk=1023#ovre

 

Her kan vi se alle som bodde på Laskerud i 1865. Her finner vi igjen to av dem som du nevner ovenfor (Karl og Jonette).

De måtte vel bo et sted etter auksjonen (som jeg tror fant sted i 1867), og da ble det kanskje Medalen som du nevner som bosted ved utreisen i 1868.

Kanskje Anders Pedersen dro i forveien allerede i 1867 og lot være å dukke opp ved Annes landing i Quebec året etter?

 

Utreise fra Medalen virker forresten litt rart. Det er en bygd i Romsdal, og det er jo langt fra Nittedal.

Men Medalen er også en gård i Eggedal (Sigdal) i Buskerud. Det passer bedre med utreise fra Kristiania.

Kanskje det var der de bodde mellom flyttingen fra Laskerud og utreisen til Canada?

 

Min oldefar Olaus Eriksen kjøpte ikke Laskerud. Plassen var en husmannsplass under det såkalte "Nordmarksgodset". Min oldefar og hans familie bodde på Laskerud i 50 år, fra 1868 til 1918. Først da kjøpte familien sitt eget hus, men det var noen år etter at Olaus var død. Noen av barna hadde imidlertid skaffet seg egne hus tidligere.

 

Anne Jensdatter eide heller ikke plassen. Den auksjonen som ble gjennomført i 1867 eller 1868, gjaldt nok bare husdyr og inventar.

 

Rettelse i innlegg 5 nedenfor angående Anders Pedersen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse angående Anders Pedersen:

 

Jeg har nå funnet Anders Pedersen i Nittedal i FT 1875. Både fødested og alder stemmer, samt sivil status (enkemann):

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=f70233&gardpostnr=314&personpostnr=1877&merk=1877#ovre

 

Jeg fant ham i Nittedal uten å søke på Nittedal. Derfor er dette sannsynligvis han som losjerte hos Anne på Laskerud ti år tidligere.

Da var det likevel ikke Anders Pedersen som var den "totningen" som lurte med seg Anne til Canada.

 

Har du noe annet navn på lista over dem som reiste ut samtidig med Anne, som kan passe? Han bør vel være godt voksen og fra vestsiden av Mjøsa et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet Anders Pedersen i Nittedal i FT 1875. Både fødested og alder stemmer, samt sivil status (enkemann):

 

http://digitalarkive...&merk=1877#ovre

 

 

Jeg hiver meg på, siden Dag Aage fant ham på Tøienstuen, der hvor mine folk er. (Tonette er min oldemor. Jeg hadde tenkt å finne ut hvem han var, for en av Tonettes etterkommere blir gift med en fra Vardal.)

 

Anders Pedersen fra Vardal dør året etter:

Akershus fylke, Nittedal, Ministerialbok nr. 6 (1863-1878), Døde og begravede menn 1876, side 296. (nr. 6)

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-282

 

Ett treff på Anders med far Peder på Slektshistorielagets avskrifter i Vardal:

 

Anders Pedersen fra Vardal:

Protokoll: B 3

Side: 36

Nr: 63

År: 1806

Kirke: Houg

Født:

Døpt: 05.10.1806

Fornavn: Anders

Kjønn: M

Ekte/uekte: E

Far fornavn: Peder

Far farsnavn: Mikkelsen

Far bosted: %Bye E.%Westaas E.

Far yrke/stand:

Mor fornavn: Ingeborg

Mor farsnavn: Jensdr.

Mor bosted: %Bye E.%Westaas E.

Introduksjonsdato: 23.11.1806

Merknader:

1. fadder: Mann Peder bor Vestaas

2. fadder: Mann Anders bor Vestaas

3. fadder: Kvinne Pernille bor Hougen

4. fadder: Kvinne Frøken Beichmann

5. fadder: Mann Amund bor Østenseth

 

Dette gir ikke noe ytterligere forklaring på hvem Totningen var, da. :)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå i bygdeboken for Nittedal at Laskerud bare ble festet.

 

Det var da synd at vi ikke fant den rette totningen.

 

Jeg har sett over passasjelisten til barken Argonaut for 1866 og 1868. Dessuen har jeg sett på emigrasjonsprotokollene, men ikke funnet noe som kan stemme med totningen. Det var mange fra Vardal som emigrerte på denne tiden. Heldigvis hadde Anne 2 ungdommer som reiste sammen med henne. Kanskje hun kom tilbake til Norge?

 

I bygdeboken står det at Anders Persen og Anne fikk sønnen Ola f. ca. 1852. Ola ble født på V. Toten, men Anne var ikke hans mor. Jeg har ikke funnet hans konfirmasjon.

 

Da Annes datter Dorthea ble døpt 31. januar 1819, ble ungk. Jacob Gulbrandsen Vest Engen, Ullensaker utlagt som barnefar. Ved konfirmasjonen er James Bisset tilføyet. Ved James Bissets testamente og arveoppgjør står Dorthea oppført som hans uekte fødte datter. Hun arver en pen sum penger.

 

Annes søster Mari (Maren) Jensdatter fikk sønnen Jacob 27. august 1817 med James Bisset (står i bygdeboken). Han giftet seg i 1820 på Økeren gård i Aker med Maren Olsdatter fra Sørum. De fikk kun datteren Christine født samme år.

 

Jeg har et samarbeide med Teknisk museum, skoleavdelingen om Jomfru Dorthea Biseth. De har et undervisningsoppleg om arbeiderne på Jula Væveri. Dorthea var leder for mønsterveverskene, og hun var den eneste kvinne på Jula som tjente like mye eller mer enn menn.

 

Det eneste jeg mangler nå er hvor ble det av Dortheas mor Anne Jensdatter.

 

Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gir ikke noe ytterligere forklaring på hvem Totningen var, da. :)

Nei, men det var flott at vi kunne følge Anders til veis ende.

 

En liten kuriositet: Mor til Anders var en Jensdatter, det ser vi i innlegg 6 ovenfor. Det var jo også Anne som bodde på Laskerud. Nå er det jo mange som heter Jens, så grunnlaget for følgende teori er ganske tynn, men kan det være en mulighet for at disse to var søstre? Da var i tilfelle Anders en nevø av Anne (og Anne var en veldig "ung" tante i forhold til Anders). Det kan forklare at hun tok ham inn som losjerende etter at han var blitt enkemann. Anne er riktignok født i Nittedal og Anders i Vardal. Så noen må i tilfelle ha flyttet på seg tidligere også. Den som har lyst, kan jo sjekke dette nærmere. Jeg lar det være med tanken for min del. Men litt artig er dette, siden min mormor ble født på Laskerud og jeg også er oppvokst i Nittedal.

 

Det vil også være artig om noen finner "totningen".

 

Er det fortsatt en mulighet for at det kan ha vært Anders Pedersen som reiste til Kanada, og som så flyttet hjem igjen før 1875?

Men da kan han selvsagt ikke ha vært Annes nevø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt og skrev på mitt forrige innlegg mens du la inn ditt, Liv, så det så jeg ikke før etterpå.

Med de kunnskapene du har om Anne og hennes familieforhold, kan du kanskje fastslå at min løst funderte teori om tante og nevø ikke holder. Så den kan vi sikkert se helt bort i fra.

 

Senere tilføyelse: Se Livs innlegg 12 nedenfor.

 

Det vil være moro om du får svar på ditt spørsmål om hvor det ble av Anne. Kanskje kom hun hjem igjen? Kanskje døde hun i Kanada eller USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdeboken står det at Anders Persen og Anne fikk sønnen Ola f. ca. 1852. Ola ble født på V. Toten, men Anne var ikke hans mor. Jeg har ikke funnet hans konfirmasjon.

Ola ble født i 1829, men han giftet seg i 1852, i følge bygdeboka. Da finner du kanskje konfirmasjonen omkring 1844?

Da var Anne ung nok (32 år) til å være hans mor (hvis det var alderen som utelukket henne i 1852), og faren levde fortsatt (han døde jo i 1850).

 

Senere tilføyelse: Dette er korrigert av Liv i innlegg 12 nedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Anne Jensdatter Laskeruds utreise fra Christiania 7. april:

http://www.norwayher...jo=150&ps=90013

 

Det er en litt annen ankomstdato i Quebec - 29. mai 1868.

http://www.collectio...s3rjbgi0s6j4ut1

 

På den første listen er det 76 navn, men det er 251 navn på trefflisten for Argonaut med ankomst 1868/05/29. En må trykke seg inn på ett og ett navn og det står ikke hvor den enkelte passasjer kom fra, men det er i allfall navnet deres: http://www.collectio...s3rjbgi0s6j4ut1 (slutten på listen - trykk Previous)

 

En side med emigranter fra Toten: https://sites.google.com/site/totenemigrant/Toten-emigrant-1846/1868

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Anne-Lise for opplysninger om emigrantlister. Noe av dette hadde jeg sett, men da jeg ikke kan lage sidelenker ennå må jeg bare sette kildehenvisninger eller referere de opplysningene jeg har. Det kommer!

 

Totningen vår ruller videre uten Anne, men det er en forbindelse mellom dem.

 

I bygdeboken for Nittedal står det at Ola født ca. 1828 er sønn av Anders Persen og Anne Jensdatter. Dette er ikke riktig. Ole eller Ola er sønn av Inderst Anders Pedersen og Karen Olsdtr. V. Toten. Se Opland fylke, Vestre Toten Min. nr. 5, døpte 1828 (1825-1837) side 25 nr. 92. Jeg har også sett på FamilySearch på Anders Pedersen og Karen Olsdtr. og der står det mere om familien. Karen døde i 1831 og Anders gifter seg på nytt Gunhild Knudsdtr. Dette er den samme Anders Pedersen som bor på Laskerud i 1865. Da Ole giftet seg i Nittedal 22. februar 1852, oppgir han Anders Pedersen Laskerud som far. Se Akershus fylke, Nittedal Min. nr. 5, ekteskap 1852 (1850-1862) side 198 nr. 5.

 

Ingeborg Jensdtr., mor til Anders, er ikke i familie med Anne.

 

Jeg håper fortsatt at det er noen der ute som kan finne Dorthea Biseths mor Anne Jensdtr.

 

Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt etternavn tyder på at du er en etterkommer av Dorthea og Anne. Jeg er ikke i slekt med dem, men hvis Anne ikke hadde forlatt Laskerud i 1868, hadde kanskje ikke mine oldeforeldre truffet hverandre, for deres møte var knyttet til Laskerud. Men slike hendelser som kunne ha endret livene våre, finnes det selvsagt veldig mange av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke direkte etterkommer etter Anne og Dorthea.

 

Dortheas far, James Bisset, var min tippoldefars eldste bror. Deres foreldre var George Bisset og Christian Petry fra Skottland. George Bisset ble hentet av Bernt Anker for å anlegge engelsk jordbruk på Froger Hovedgård i 1792. Han var innom Ankers gård Sander i Maridalen, drev Houg gård i Nittedal, og var gårdfullmektig på Wilberg i Sørum. Det siste oppdraget var som gårdsfullmektig på Økeren gård i Aker. Der døde han 24. desember 1820. James og en del av familien dro fra Økeren gård til Sørum. James drev Bjerke gård som han senere kjøpte. Han solgte Bjerke og ble ansatt hos Chr. Schou på Sinsen gård. Halvor Schou var Chr. Schous sønn som var eier av Hjula væveri. James siste oppdrag var som gårdfullmektig på Bygdø konggård. Der fikk han virkelig sving på gården, og han konstruerte landbruksmaskiner. Han fikk kongens medalje for dette arbeidet.

 

Jeg har jobbet i mange år med Biseth familien både her i landet og i Skottland.

 

Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig interessant! Nå har jeg fått en helt ny "setting" på Anne Jensdatter som forlot Laskerud i 1868 og dermed åpnet opp for min oldefars 50 års bosetting der (de siste seks av disse årene var imidlertid min oldemor enke). Jeg har beskrevet dette slik i min familiehistorie (som bare er laget for mine egne familiemedlemmer):

 

"Enken Anne Jensdatter som bodde på Laskerud før Olaus kom dit, ble av en frier fra Toten lokket med til Canada i 1868. Hun var da omkring 70 år gammel, og totningen stakk fra henne etter at de var kommet "over there". Det at hun reiste bort, var faktisk den hendelsen som "åpnet" for vår oldefar på Laskerud. Uten at Anne hadde blitt lurt av denne totningen, ville våre besteforeldre kanskje aldri ha møtt hverandre. Men det finnes jo tusenvis av små og store hendelser i livet som kan endre historiens gang for oss alle ... "

 

Min tippoldefar (faren til Olaus ovenfor) var forresten husmann på en av plassene under Sander gård i Maridalen (som du nevner). Jeg har selv vokst opp i nærheten av gårdene Nedre og Øvre Haug i Nittedal (hvis det er denne "Houg" du nevner, før gården ble delt). Og i mitt voksne liv har jeg bodd 11 år på Nedre Blindern gård (som du ikke nevner, men som tilhører det samme "Aker-miljøet" som flere av de gårdene du nevner).

 

Anne Jensdatters tilknytning til din Bisset og dermed til Bernt Anker og hans eiendommer, var veldig moro å få vite om! Tusen takk!

 

PS: Opprinnelig hadde jeg skrevet "Amerika i 1867", men jeg har nå rettet det til "Canada i 1868".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei,

 

Jeg kom over informasjonsutvekslingen deres og har et spørsmål som jeg håper dere kanskje kan hjelpe meg med.

 

Jeg er etterkommer av Dorthea Wilberg. Jeg har funnet henne via hennes datter Amalie Randolphine (født 1843, antagelig i Fredrikshald). Amalies far er Johannes Vilberg. Dorthea må være født rundt 1811 i Gjerdrum. Da jeg leste ditt innlegg, Liv, lurte jeg på om Dorthea kunne være etterkommer av Anne Jensdatter og James Bisset. Du skriver at Dorthea ble døbt i 1819, så årstallene stemmer ikke helt, men jeg vet ikke hva slags avvik som er vanlig. Jeg har imidlertid funnet to andre Dorthea'r (begge Hansdatter) født i Gjerdrum 1811-1812, men for disse ser jeg ikke linken til etternavnet Wilberg.

 

Håper du/dere vet noe mer om dette.

 

Hilsen Charlotte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Charlotte

 

Jeg ser ingen sammenheng mellom din og min Dorthea.

 

Dorthea Biseth ble født 9. januar 1819 på Hougseie i Nittedal. Hun var Anne Jensdatter og James Bissets uekte datter. Ved dåpen står det en annen far oppført, men det viste seg at James Bisset var faren. Dorthea dro til Kristiania rundt 1855 og ble ansatt som veverske på Hjula Væveri, og var der til sin død i 1887. Dorthea giftet seg aldri.

 

James Bissets far, George Bisset, var gårdsfullmektig på Wilberg gård i Sørum hos Jens Johan Wangensteen i ca. 3 år.

 

Du har ikke skrevet om hvor din Vilberg familie kommer i fra.

 

Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hei,

Beklager forsinkelsen. Trodde jeg hadde svart på denne.

Var nok litt rask da jeg så sammenhengen mellom disse to, har lett lenge etter denne Vilberg-slekten, men kommer ikke noe videre. Dorthea kom fra Gjerdrum, og jeg trodde en stund at hun bar Vilbergnavnet, men jeg tror det kommer fra hennes mann, Johannes Vilberg. Har ikke funnet vielsesattest for disse.

 

Hilsen Charlotte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Beklager forsinkelsen. Trodde jeg hadde svart på denne.

Var nok litt rask da jeg så sammenhengen mellom disse to, har lett lenge etter denne Vilberg-slekten, men kommer ikke noe videre. Dorthea kom fra Gjerdrum, og jeg trodde en stund at hun bar Vilbergnavnet, men jeg tror det kommer fra hennes mann, Johannes Vilberg. Har ikke funnet vielsesattest for disse.

 

Hilsen Charlotte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Charlotte!

 

Jeg ser at du ikke har funnet vielsen til din Dorthea. Se på kirkeboken for Oslo Domkirke/Vår Frelsers menighet Min. nr. 19 viede 1828-1847 side 792 nr. 104. Se også på Akershus fylke, Gjerdrum Min. nr. 3, døpte 1798-1815 side 80 nr. 34. Dorthea har samme far ved dåpen som ved vielsen. Hvis du ser på FamelySearch finner du at Johannes Vilberg og Dorthea Hansdtr. har flere barn. Dette må selvfølgelig sjekkes opp mot kirkeboken.

 

Lykke til!

 

Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit

 

Jeg har sett på Anne Jensdatters utreise med 3 ungdommer. Dessverre stopper sporet etter Anne i Canada. Jeg kan heller ikke se at hun har reist tilbake til Norge. Totninger har jeg heller ikke identifisert.

 

Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vi er nok i slekt vi da Liv! Georg Bisset var min 3x tippoldefar tror jeg det blir. Jeg er etterkommer av hans datter Agnete (Andreas-Viggo-Eivind-Tore).

Spennende å lese om James Bisset og hans "eskapader", viste at han hadde to barn utenfor ekteskap, men ikke at mødrene

faktisk var søstre!

Takk for spennende lesning Liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.