Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
NNN

P. Schielderup, Pastor Røraas Kald

Recommended Posts

Odd Roar Aalborg

Kan det være Peder Jørgensen Schjelderup (ca. 1638 - 1721), som i følge S.T. Dahl i 1699 overlater sitt sokneprestembete i Støren til sin sønn Jørgen? Hr. Peder er i sitt første ekteskap gift med tanten til hr. Jens H. Tausan på Røros, som dør der i 1697. (Hr. Peder er også andre svigerfar til min 5-tipp Christen A. Aalborg.)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dag Aage Løkke

Hvem er egentlig denne P. Schielderup Pastor primazig(?)

 

Jeg tror det står Pastor primari, som antakeligvis betyr den første presten, eller den ledende presten (hvis det var flere).

Andre og sjette bokstav i dette ordet ser veldig like ut i originalteksten, og jeg tror det er en r begge steder. (Det som ser ut som en g, tror jeg er et komma.)

 

Her er forresten en lenke til den gamle kirken: http://gunnar.roros.net/kjerka0.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites
NNN

Han skriver jo som en mann på over 60, så kanskje er det riktig slik Odd skriver :-)

 

Det kan godt være at det står "Pastor primari". Den egentlige sognepresten skriver også under her, og jeg er ikke helt sikker på hva som menes med "pastor" - kanskje er han capellan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dag Aage Løkke

jeg er ikke helt sikker på hva som menes med "pastor" - kanskje er han capellan?

Pastor var nok en fellesbetegnelse på alle slags prester, den gang som nå, enten de var proster, sokneprester, residerende kapellaner, kallskapellaner eller hjelpeprester.

(De tre sistnevnte titlene har nå gått ut av bruk og er erstattet med kapellan.)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Berit Knudsen

Om du går til begynnelsen av boka så vil du se av oversikten at de var sogneprester.

 

P. Mentzen i Melhus, P. Schjelderup i Støren og Jocum Angell i Røros.

Share this post


Link to post
Share on other sites
NNN

OK - da er det vel antakelig klart hvem det dreier seg om, men han var da kanskje blitt "kalds-kapellan" eller lignende til "Røraas Kald".

 

Takk!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Berit Knudsen

Mulig jeg misforstår deg eller ser feil. Jeg vet ikke hva han var, prest eller kapellan, men hvor står det at han var det til Røros kall. For meg så ser det ut som om han signerte under Støren.

 

Var ikke Peder kapellan til Støren 1661-1689 og sogneprest samme sted 1689-1700, da sønnen Jørgen ved "et kupp" ble sogneprest til Støren 16/4 1700-1706?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Astrid Ryen

Står det ikke at han er Pastor til Størens Kald i det skannede bildet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
NNN

Du har helt rett - jeg ser det nå. Jeg leste Røraas der det egentlig står Støren! Da kan denne debatten avsluttes...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.