Gå til innhold
Arkivverket

P. Schielderup, Pastor Røraas Kald


NNN
 Del

Recommended Posts

Kan det være Peder Jørgensen Schjelderup (ca. 1638 - 1721), som i følge S.T. Dahl i 1699 overlater sitt sokneprestembete i Støren til sin sønn Jørgen? Hr. Peder er i sitt første ekteskap gift med tanten til hr. Jens H. Tausan på Røros, som dør der i 1697. (Hr. Peder er også andre svigerfar til min 5-tipp Christen A. Aalborg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er egentlig denne P. Schielderup Pastor primazig(?)

 

Jeg tror det står Pastor primari, som antakeligvis betyr den første presten, eller den ledende presten (hvis det var flere).

Andre og sjette bokstav i dette ordet ser veldig like ut i originalteksten, og jeg tror det er en r begge steder. (Det som ser ut som en g, tror jeg er et komma.)

 

Her er forresten en lenke til den gamle kirken: http://gunnar.roros.net/kjerka0.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skriver jo som en mann på over 60, så kanskje er det riktig slik Odd skriver :-)

 

Det kan godt være at det står "Pastor primari". Den egentlige sognepresten skriver også under her, og jeg er ikke helt sikker på hva som menes med "pastor" - kanskje er han capellan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke helt sikker på hva som menes med "pastor" - kanskje er han capellan?

Pastor var nok en fellesbetegnelse på alle slags prester, den gang som nå, enten de var proster, sokneprester, residerende kapellaner, kallskapellaner eller hjelpeprester.

(De tre sistnevnte titlene har nå gått ut av bruk og er erstattet med kapellan.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går til begynnelsen av boka så vil du se av oversikten at de var sogneprester.

 

P. Mentzen i Melhus, P. Schjelderup i Støren og Jocum Angell i Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - da er det vel antakelig klart hvem det dreier seg om, men han var da kanskje blitt "kalds-kapellan" eller lignende til "Røraas Kald".

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår deg eller ser feil. Jeg vet ikke hva han var, prest eller kapellan, men hvor står det at han var det til Røros kall. For meg så ser det ut som om han signerte under Støren.

 

Var ikke Peder kapellan til Støren 1661-1689 og sogneprest samme sted 1689-1700, da sønnen Jørgen ved "et kupp" ble sogneprest til Støren 16/4 1700-1706?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.