Gå til innhold
Arkivverket

Hvorledes finner jeg frem til skifter?


Harald Flaten
 Del

Recommended Posts

Jeg sliter veldig med å finne de skiftene jeg leter etter. Når det gjelder skifter på 1700-tallet, har jeg vanligvis bladd meg frem gjennom protokollene side for side fra dødstidspunkt, men det kan ta forferdelig lang tid, ikke minst fordi mine ADSL-linjer er ganske langsomme.

Er det noen smart måte å gå frem på? Hvor lenge etter dødsfallet kan jeg vente å finne skiftet?

 

Akkurat nå skulle jeg gjerne ha hjelp til å finne skiftet etter

 

Åsvald Asbjørnsen, f. ca. 1666 i Øyfjell, Lårdal, Telemark, d. på gården Angre, Åmotsdal, Seljord, Telemark, gravlagt ved Åmotsdal kirke, Seljord, Telemark 10/6-1742 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7965&idx_id=7965&uid=ny&idx_side=-79

 

Hans navn ble også skrevet Aavel Angre, Oval Angre, Ovall Angre og Åvald Angre.

 

Mvh

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har sett ved gjennomgang av skifter i Nedre Telemark, blir skifte som regel avholdt i løpet av få dager etter dødsfallet, og i enkelte tilfeller før begravelsen er ført inn i kirkeboka. Men av og til kan det oppstå stridigheter, og skiftet ble i regelen ikke ført inn i protokollen før hele prosessen var avsluttet, slik at i noen få tilfeller kan det gå flere år etter dødsfallet før du finner skiftet i protokollen.

 

Som en tommelfingerregel kan du også gå ut fra at jo mindre det var å dele på, desto raskere var skiftet unnagjort. Det var ingen som satte i gang en lang prosess hvis det ikke var utsikt til å tjene noe på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de fleste sorenskriveriene under Statsarviket på Kongsberg er skiftekortregisteret filmet, scannet og lagt ut på internett, - så også Øvre Telemark vestfjelske sorenskriveri, Skiftekort 1689-1821. Her er skiftene ført alfabetisk etter gårdsnavn innenfor regionen. Du blar deg fort fram til Angre hvor det bare er registert ett skifte 14.06.1732 etter Ingebor Johannesdatter, og enkemannen er din Aavold Asbiørnsen. Paret etterlot seg ingen barn, det er Ingeborgs søsken og deres barn som er ført som arvinger.

 

Med tanke på alderen på gubben er det mye mulig at han har havnet hos slektninger etter at Ingeborg døde og i så fall kan skifte ha vært avholdt et helt annet sted. Men sannsynligvis etterlot han seg ikke mer enn det som gikk med ved begravelsen, og hvis han ikke har giftet seg opp igjen og fått barn i sin framskredne alder er det nok lite sannsynlig at det ble holdt noe skifte.

 

Er Åsvald et levende navn på dine kanter? Jeg pleier å normalisere Aavold med varianter til Håvald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen så langt, Leif.

 

Det var flott at du fant skiftet etter Ingebor Johannesdtr. Åsvald var gift en gang til med Guro Sakariasdotter. Han hadde ingen levende barn etter seg.

 

Tov Flatin skriver i bygdebok Seljord III: Åsvald døde 1742. Ved skifte etter honom var nettomedelen 121 dalar; garden no au rekna 80 dalar. Ervingar var desse syskine hans: 1. Olav Asbjørnson, død, hadde 3 bonn etter seg: a. Asbjønn, 25 år. b. Geirmund, 22 år. c. Aslak, 16 år. 2. Anne Asbjønnsdotter, død, vori g.m. Olav Torgeirson Øydgarden.

 

Olav Asbjørnson er en av mine aner.

 

Dette tyder da på at Åsvald bodde på Angre til sin død og at det finnes et skifte. I kirkeboken står han jo også oppført som Aavel Angre ved begravelsen, noe som også tyder på at han bodde på Angre til sin død.

 

Åsvald blir fortsatt brukt her omkring, men det er ikke så mange med det navnet lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott! Jeg begynnte min leting en måned senere. Trodde ikke skiftet kunne foregå før begravelsen. Nå lærte jeg noe nytt!!

 

Så var det bare å prøve å lese skiftet....

 

Takk skal du ha!!!

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den datoen som står ført ved begravelsen på 1700-tallet er som regel jordfestelsesdatoen, dvs. den dagen presten var der og kastet jord på grava. Det kan ha vært opptil flere uker etter dødsfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif

 

Kanskje du kan hjelpe meg med noe av tydingen av skiftet også? Slik jeg ser det er det følgende arvinger:

 

Enken Guro Zachariasdotter som får halvdelen av boets netto; 60 daler

Broren Olav Asbjørnsens 3 barn; Asbjørn, Gjermund og Aslak som hver får ved 13 daler, dvs totalt vel 40 daler (broderloddet)

Søsteren Anne Asbjørnsen's lodd på vel 20 daler går til Asgier Aasvaldsdatter.

 

Som tidligeren nevnt sier Tov Flatin at Anne Asbjørnsen hadde vært gift med Olav Torgeirsson Ødegaarden, men jeg tyder det slik at Asgier Aasvaldsdatter var gift med Ole Targeisson Ødegaarden. (ca. linje 13 i skiftet)

 

Under selve utloddingen synes jeg også at det står "Fosterdatter" som betegnelse på Asgier Aasvaldsdatter.

 

Hvis denne Asgier Aasvaldsdatter er datter av Anne Asbjørnson er dette en datter jeg ikke visste om fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan hjelpe meg med noe av tydingen av skiftet også? Slik jeg ser det er det følgende arvinger:

 

Enken Guro Zachariasdotter som får halvdelen av boets netto; 60 daler

Broren Olav Asbjørnsens 3 barn; Asbjørn, Gjermund og Aslak som hver får ved 13 daler, dvs totalt vel 40 daler (broderloddet)

Søsteren Anne Asbjørnsen's lodd på vel 20 daler går til Asgier Aasvaldsdatter.

 

Enka Guro Sakariasdatter er ikke å betrakte som arving, men halvparten av boet tilhørte naturlig nok henne (boet var sameie). Så skulle Åsvald (Åvald) Asbjørnsens arvinger dele hans halvdel av boet. Hans arvinger var

 

Broderen Ole Asbiørnssøn død og efterladt sig 3 børn Nafnlig Asbiørn Olssøn 25 aar gl, Giermund Olssøn 22 aar gl, for hannem beskickes Tarrall Sollie at være tilsiunsmand, og Aslack Olssøn 16 aar gl, for hannem er (?) Biørn Svinjam (?) formynder. Søsteren Anne Asbiørnsdaatter død og efterladt sig en Daatter Nafnlig Asgier Aaswaldsdaatter gift med Ole Targierssøn Ødegaarden [...]

 

Som tidligeren nevnt sier Tov Flatin at Anne Asbjørnsen hadde vært gift med Olav Torgeirsson Ødegaarden, men jeg tyder det slik at Asgier Aasvaldsdatter var gift med Ole Targeisson Ødegaarden. (ca. linje 13 i skiftet)

 

Torgeir er vel kun Flatins normering av Targeir/Tarjei.

 

Under selve utloddingen synes jeg også at det står "Fosterdatter" som betegnelse på Asgier Aasvaldsdatter.

 

Det står Søster Daatteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev det av slik jeg pleier uten å se på andre avskrifter / tydninger:

 

08.06.1742 Angre i Ommesdals annex og Sillejords præstegield. Aawold Asbiørnssøn død, enka Guroe Zachariasdatter og den salige manns arvinger: Broren Ole Asbiørnsen er død og etterlatt seg 3 barn: Asbiørn Olsen 25 år, Giermund Olsen 22 år, for han blir Tarrall Sollie tilsynsmann, Aslach Olsen 16 år, formynder Biørn Svinjam?; (søstra) Anne Asbiørnsdatter er død og etterlatt dattera Asgier Aaswaldsdatter gift med Ole Targieisen Ødegaarden.

 

Det står vel heller "søsterdatter" enn "fosterdatter" ved utlodningen.

 

Så det det faktisk står i skiftet er at søstra Anne har vært gift med en annen Åsvald, og at det er søsterdattera Asgjerd Åsvaldsdatter som er gift med Ola Terjesen. Dette burde vel la seg verifisere ved gjennomgang av vielseslista i kirkeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere begge. Jeg syntes denne skriften var ganske vanskelig, men dere klarte det fint.

 

Nå blir det mere leting i kirkebøkene....

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.