Gå til innhold
Arkivverket

Hendrich Michelsøn -1687 og Cathrine Torchlus


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg ser at en etterpør sistnevnte i 2002 i denne tråden her uten resultat. (Hendrich Michelsøn gift med Cathrine Torchlus).

 

Jeg kan føye til at datteren Ambrosia ble døpt 18.nov.1670 i Vår Frelsers kirke (Oslo Domkirke), se lenke.

 

Videre tror jeg at det er døpt en sønn Georgius 11.aug.1665 samme sted, se lenke, en sønn Johan 17.jul.1668 lenke og en sønn Hendrich 5.jun.1667 samme sted, se lenke. For alle disse heter også moren Cathrine, men etternavnet er vel et annet ?

 

Hendrich Michelsøn begraves 1.nov.1687 samme sted iflg. lenke. Var han kjøpmann ?

 

Kan det være han det lyses for (og vies) i februar 1664 - lenke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catrine Torchlus var mor til det tre guttene. Johan ble vel døpt Johan Jochumb eller noe likt det. (H M og C. Torchluses barn)

 

Dødsfallet leser jeg som: Hendrich Michelsøn udi Urtegaarden med alle klokker, den størst(e). Det står ikke noe om yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Berit.

 

Geir Kamsvaag Berntsen bekrefter også overfor meg på mail at det er de samme foreldre for alle barna. Faktisk er det minst 11 barn hvorav de fleste døtrene ikke nevnes med navn, med unntak av Cathrine som ble gift med Hermann Pohlmann. Sønnene: Georgius, Michel, Hendrich, Johan Jochum(B) og Christian.

 

3.gangs lysning for Hendrich og Cathrine var 7. okt. 1660 (bidradd med av Geir, og deretter funnet i kb). Geir opplyser også at Hendrich Michelsøn var oberkiøbmand og overformynder i Christiania. En søster til Cathrine, Anne Mary ble gift med Johan Lorentz 8. mar. 1657 også iflg. Geir (og funnet i kb).

 

Cathrine bodde hos sin svigersønn Iver Brinch i 1702 og jeg fant nå en gammel tråd lenke hvor du Berit har gitt en grundig oversikt over hans familie.

 

NB. Cathrine heter vel egentlig Cathrine Torchlufsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.