Gå til innhold
Arkivverket

Eiker 1803-1811: Anne Pedersdatter og fedrene til hennes barn


Siri Baklid
 Del

Recommended Posts

Anne Pedersdatter Brua på Hære og Christoffer Andersen Stufsrud får en jente utenfor ekteskap i Eiker i 1811 (Maren Karine, døpt 10.7.1811). Det oppgis at han er soldat, og at han forrige år hadde blitt arrestert for tyveri (dette har jeg ikke mer kjennskap til).

 

Anne hadde tidligere fått to barn med artillerist Ingebreth Larsen; Christian i 1803 (døpt 13.2) og Peder i 1805 (døpt 26.5). I 1803 var både hun og Ingebreth bosatt i Skotselv, i 1805 var han i Vestfossen og hun på Hassel verk.

 

Fadderne til Annes første barn får meg til å tro at hun kan være datter av Peder Povelsen Kolbjørnsrud, men jeg har ikke noe ytterligere "bevis".

Fadderne var: Kari Pedersdatter Skarberg, Aase Pedersdatter Kolbiørnsrud, Povel Larsen Skotselv, Povel Nilsen Kolbiørnsrud og Peder Olsen ibid.

En Anne Pedersdatter Kolbjørnsrud konfirmeret 1.5.1796.

 

Håper på hjelp med følgende spørsmål:

1. Hvem var Annes foreldre, var hun fra Kolbjørnsrud?

2. Hvem var egentlig Ingebreth Larsen, og hva var hans skjebne? (Han "forsvinner" etter barn nr 2.)

3. Hvem var Christoffer Andersen, hvor kom han fra, og hvor ble han av? Her er jeg helt blank, alt er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FS fant jeg barn av paret Peder Povelsen og Aase Olsen(ALT må sjekkes mot kirkeboken!):

 

Martha Karen,født 1776,Stolpestadpl.

 

Anne,født 1780,Stolpestadpl.

 

 

Paul,født 1783,Kolbjørnsrud.

 

 

http://www.familysearch.org/eng/search/igi/family_group_record.asp?familyid=168541564&indi_id=700130280653&lds=1&region=12&frompage=1

 

Aase Olsdatter døde på Kolbjørnsrud i 1783.

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=EGED1774&gardpostnr=1409&merk=1409#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den Engebret Larsen som nevnt i forrige innlegg , hos foreldre og søsken i Skotselv i 1801-tellingen:

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f18010624&gardpostnr=226&personpostnr=6346&merk=6346#ovre

 

Kan jo passe med alder til Anne Pedersdatter ?

 

Kan hende det finnes utflytterlister som kan gi svar?

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe hjelp i dette?

 

----------

 

Skifte på Leversby søndre, plass Stolpestad skifte 11/10-1775

 

Anne Evensdatter er død.

 

enkemann er Peder Paulsen.

 

barn:

 

Anne Pedersdatter 1 år

 

-----------

 

Skifte Kolbjørnsrud, plass Brua 22/11-1783

 

Aase Olsdatter er død.

 

Enkemann er Peder Paulsen.

 

barn:

 

Paul Pedersen 4 mnd

 

Karen Pedersdatter 7 år

 

Anne Pedersdatter 3 år

 

-------

 

Skifte 18/2-1823 Vestfossen

 

Aase Pedersdatter er død - enkemann er Anders Nilsen.

 

barn:

 

1. Ingeborg Marie 8 aar.

 

2. Berthe Karine 6 aar

 

Barnas verge er den døde sin bror, Paul Pedersen Brua (Colbjørnrud?)

 

--------

 

skifte 13/9-1834 - Kolbjørnsrud, plass Brua

 

Johanne Gjertsdater er død - husmannskone.

 

Enkemann: Paul Pedersen.

 

Barn:

 

Peder Paulsen 24 år kurator Hans Larsen Kiær

 

Hans Paulsen 17 år kurator Paul Nilsen Kolbjørnsrud

 

Johan Paulsen 14 år

 

Nils Paulsen 7 år

 

Anders Paulsen 2 år

 

----------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode inspill!

Det er flere aktuelle kandidater som kan være Christoffer Andersen og Anne Pedersdatter, men jeg har ikke klart å "bevise" noe ennå. Skal se nærmere på Ingebreth/Engebrets dåp, det kan så absolutt være et godt spor. Ikke klart å finne noe godt spor på ham tidligere.

 

Christoffer finner jeg ikke i FT 1801 i Eiker - de som har navnet, er barn eller gifte/enkemenn. Var Christoffer gift eller enkemann da han fikk barn i 1811, vlle det vel vært nevnt? En mulighet er selvsagt at han er bosatt et annet sted enn Eiker i 1801, selv om han opprinnelig var fra Eiker.

 

Skiftene er til stor hjelp. Anne kalles Brua når hun får sitt tredje barn i 1811, og Brua er åpenbart en plass under Kolbjørnsrud...Da ser det mer og mer sikkert ut at "min" Anne er datter av Aase Olsdatter og Peder Paulsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.