Gå til innhold
Arkivverket

Ommund Olsen fra Vinje, Telemark


Einar Fred
 Del

Recommended Posts

Hei, er det noen som kjenner til, eller event. kan se i bygdebøkene for Vinje om det finnes en der som heter Ommund Olsen f. ca. 1742 og som døde i 1826 på Tingvatn i Hægebostad. Jeg har det jeg trenger om slekta hans der. Da han kom til Hægebostad var han enkemann og kom angivelig fra Telemark. Han var gift med Asgier Rasmusdatter f. ca. 1759 på Tingvatn.

Mvh. Einar Fred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du han kom fra Telemark, og attpå til fra Vinje?

 

Kan han ikke f.eks. være ungk.Aamund Olsen Biærum som ble gift med enke Marthe Andersdt. Biærum 15/11 1765 i Hægesbostad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en til gift i Telemark: Laurdal/Laardal 5/12 1772 Aamund Olsen og Birgit Østensdt. Fant dem ikke i TE i 1801. (?Mulig Bergit Østensdt. dpt. 17/10 1750 Eidb. Laardal, far Østen Romdahl). Fant ingen barn på FS, men det betyr ikke at de ikke fikk barn.

 

Jeg har sett litt på døde i kirkebøkene for 1773(reg.foran i boka), men ga opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit,

 

På gården Tingvatn br. nr. 1 står det bare at Ommund Olsen var enkemann og kom fra Telemark. Det er alt jeg vet. Hadde et håp om at det kanskje kunne være ham i Vinje, men det var det altså ikke. Får se nærmere på han andre du nevner. Skulle du finne noe mer er det fint. Mange takk for all hjelp så langt! Mvh. Einar Fred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har lagt inn dette emnet 2 ganger, og det blir litt kaotisk.

Tror du kan ta kontakt med adm. og spørre dem om de kan slå de sammen til ett.

Jeg vet ikke om du kan redigere det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en til gift i Telemark: Laurdal/Laardal 5/12 1772 Aamund Olsen og Birgit Østensdt. Fant dem ikke i TE i 1801. (?Mulig Bergit Østensdt. dpt. 17/10 1750 Eidb. Laardal, far Østen Romdahl). Fant ingen barn på FS, men det betyr ikke at de ikke fikk barn.

 

Jeg har sett litt på døde i kirkebøkene for 1773(reg.foran i boka), men ga opp.

 

Øystein Asbjørnsson døydde på Førstøyl i Høydalsmo sokn i 1768 og det vart skifta etter honom 8.11.1768, sjå Telemark fylke, Øvre Telemark vestfjelske sorenskriveri, Skifteprotokoll 10 (Haa 0010), 1759-1768, oppb: Statsarkivet i Kongsberg, fol. 854a. Dotteri Birgit var 18 år gamal og ugift. Borni hans vart fødde på Røynedal i Eidsborg sokn. Men eg veit ikkje um det er rette folki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei

Fant du ut noe mer om Ommund Olsen? Jeg har så vidt startet med slektsgranskning og finner ikke ut noe mer om han enn at han er født 1742 i Telemark slik du skriver. Jeg er ny på siden - kan ikke finne noe klar svar her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ommund/Åmund Olavsson frå Høydalsmo (Lårdal) gift 1772 med Bergit Øysteinsdtr.

I flg. bygdeboka døde Ommund i 1791 og Bergit i 1789 på Bratterud u/Åkre i Kviteseid.

 

Helsing Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.