Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til teksttyding


Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som er flink til å tyde litt vanskelig skrift og som kan se hva som står under 1827, nr. 2.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15817&idx_id=15817&uid=ny&idx_side=-128

 

Det står bl.a gårdmannen Knut Knutsen Kjelsvik og hustru Anna Nilsdtr., men får ikke helt grepet på hva som står i de to neste kolonnene. Det står noe om Stavanger og gården Waage på Bokn som de flyttet til, men dette ble litt vanskelig å tyde.

 

 

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg finner dem ikke innflyttet verken i Tysvær/Bokn eller Hetland/Randaberg. Har du funnet dette? Hadde paret barn til dåp noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hjelper en i Canada som er etterkommere etter dette paret. De bodde på Våga søre, Bokn og Søren er forsvunnet før FT 1865 til ukjent plass og sjebne. Jeg har også litt problemer med å tyde teksten til deres første fødte datter før de giftet seg. Se Anne Marta nr. 42.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1654&idx_id=1654&uid=ny&idx_side=-68

 

Her står det navnet Mandahl, men hva som står før dette er ikke helt leselig. Søren kom fra Eide i Finnås prestegjeld.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det står noe som

 

Tjenestepigen Ane Knudsdatter fra Øst(??)dal Hompland af Mandahl

 

Meget vanskelig å lese :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur det står: Ungkarl Søren Chri Christofersen Eie af Lindaas Præstegjeld og Tjenestepigen Ane Knuddatter Vaage? fra Østlandet i nærheden af Mandahl.

 

Ein liten kommentar til første spørsmålet ditt. Det står vel Huusmann Knut Knutsen .... og ikkje Gårdmann.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok at det står husmann og ikke gårdmann. Takk til Arne Kjell for forslaget. Skal sjekke dette!

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Egil: Glemte å si at det skal være Eide i Finnås prestegjeld. Det var der far til Søren bosatte seg.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hjelper en i Canada som er etterkommere etter dette paret. De bodde på Våga søre, Bokn og Søren er forsvunnet før FT 1865 til ukjent plass og sjebne.

 

 

 

Finner du kone og barn i 1865?

 

Er dette Anne Marthe?

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=36&filnamn=f61150&gardpostnr=658&personpostnr=3982&merk=3982#ovre

 

De fikk jo en datter Ingeborg Christine i 1847. Familysearch viser en Ingeborg Christine Sørensdatter som dør i Rogaland 18.10.1875, uten å angi hvor i Rogaland. Har du dette? Kanskje spor etter faren i forbindelse med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke når Ingeborg Kristine dør eller noe om hennes sjebne, men søsteren Anne Serine som ble bosatt i Haugesund har jeg mye om. Den Marta Sørensdtr. som er på Falnes i 1865 er vel kanskje litt for gammel?

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når søster til Ingeborg får ei datter (Marta Marie) i 1878, så er det ei Kristine Sørensdtr. som er fadder - kanskje dette er Ingeborg Kristine? http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6362&idx_id=6362&uid=ny&idx_side=-4

 

Ja, det ville jeg tro at det er. Så da kan det ikke være hun dom døde i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.