Gå til innhold
Arkivverket

Hva slags gjenstand?


Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Var i en dødsboauksjon på lørdag, og en av gjenstandene som ble budt fram var denne gjenstanden som auksjonarius står med her, men fikk ikke med meg navnet på dingsen.

 

Er det noen som vet hva det er?

 

Beklager den litt dårlige bildekvaliteten, det er behandlet litt og sladdet noen fjes!

 

For ordens skyld kan jeg nevne at det er Rødalshøa en ser i horisonten i rett bak gjenstanden i finværet :)

 

Rødalen har vel vært nevnt i flere temaer både i det gamle og nye forumet i forbindelse med Rødalsgruva og tyske gruvefolk på 1600-og 1700-tallet :)

post-185-0-25536000-1311103308_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

 

Jeg synes det ser ut som en hellebard

 

Tusen takk Tom, det er nok riktig, hadde betegnelsen på tunga men greide ikke å komme på det!

 

Slik er det i blant :)

 

Fikk ikke med meg prisen på den heller, men tror ikke den ble så veldig dyr?

 

Bl.a. Sveitsergarden i Vatikanet bruker vel disse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar for moro skyld med et lite utvalg av auksjonsvarer som blir spredt for alle vinder!

 

Det siste bilde ditt var interessant. Her er det vel gjenstander av en slik personlig art at de burde ha fulgt slekta videre. Ei symaskin som kanske oldemor har brukt eller kanskje telefonen som ble brukt av bestefar da mor meldte sin ankomst og det trengtest jordmor. Men slike tanker begynner kanskje å gå ut på dato.

Og ved dødsboauksjoner behøver det jo heller ikke være nære etterkommere.

 

Et lite spørsmål. Dette gjelder det snellelignende stativet til venstre for skuffa med glasstøy. Ser ut til å ha en anordning for å henges på vegg, hva ble den konkret brukt til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i en dødsboauksjon på lørdag, og en av gjenstandene som ble budt fram var denne gjenstanden som auksjonarius står med her, men fikk ikke med meg navnet på dingsen.

 

Er det noen som vet hva det er?

 

Beklager den litt dårlige bildekvaliteten, det er behandlet litt og sladdet noen fjes!

 

For ordens skyld kan jeg nevne at det er Rødalshøa en ser i horisonten i rett bak gjenstanden i finværet :)

 

Rødalen har vel vært nevnt i flere temaer både i det gamle og nye forumet i forbindelse med Rødalsgruva og tyske gruvefolk på 1600-og 1700-tallet :)

 

 

Kan dette spydet være en offisersesponton? Disse er omtalt i en artikkel i Gudbrandsdalen Historielags årbok for 2009 lenke Har ikke artikkelen her, men mener å huske at slike gjenstander var mer symbolske våpen, og artikkelen omtaler flere slike som er funnet på gårder i Gudbrandsdalen.

 

Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste bilde ditt var interessant. Her er det vel gjenstander av en slik personlig art at de burde ha fulgt slekta videre. Ei symaskin som kanske oldemor har brukt eller kanskje telefonen som ble brukt av bestefar da mor meldte sin ankomst og det trengtest jordmor. Men slike tanker begynner kanskje å gå ut på dato.

Og ved dødsboauksjoner behøver det jo heller ikke være nære etterkommere.

 

Et lite spørsmål. Dette gjelder det snellelignende stativet til venstre for skuffa med glasstøy. Ser ut til å ha en anordning for å henges på vegg, hva ble den konkret brukt til?

 

Ja en gjør seg tanker ved slike dødsboauksjoner, huset er fullt av gjenstander med affeksjonsverdi, og plutselig en dag er det stopp og en etterlater seg rubbel og bit, og alt spres for all verden!

Bare disse gamle brevene i god stand som kanskje ligger i en skuff mens en lever og som plutselig har en salgsverdi.

Denne Singer-symaskina i bildet var litt rusten og stygg og gikk for 250 kroner.

 

Jeg tror dette snellestativet tilhører rokken, mener å huske at bestemor tok ut disse snellene i rokken og plasserte dem i et slikt stativ etter hvert som de fyltes opp med ulltråd da hun satt og spant? Men har selvsagt glemt navnet også på disse stativene :(

 

Kan dette spydet være en offisersesponton? Disse er omtalt i en artikkel i Gudbrandsdalen Historielags årbok for 2009 lenke Har ikke artikkelen her, men mener å huske at slike gjenstander var mer symbolske våpen, og artikkelen omtaler flere slike som er funnet på gårder i Gudbrandsdalen.

 

Jorunn

 

Mye mulig du har rett, jeg vet ikke?

 

Jeg kunne jo tatt en tlf. til auksjonarius og spurt hva det var, det er jo en lokal kar og ikke farlig å prate med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med en hyggelig auksjonarius ang. "våpenet" i innlegg 1, og han sier at han rett og slett ikke visste hva det var, og at han spurte publikum om det var noen som visste hva det var, og fikk ikke noe svar, så da står vi der med to mulige forklaringer her i forumet, som blir stående mellom en hellebard og en offisersesponton?

 

Så vedkommende som fikk tilslaget på denne visste nok egentlig ikke hva han kjøpte, eller kanskje han/hun visste det og fikk en raritet for en billig penge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe nytt at folk ikke vet hva en hellebard er. Det kjente uttrykket "Der røyk pokkalen!" huskes fra et radioprogram med Rolf Kirkvaag og var jo nettopp en respons på spørsmålet om hva en hellebard er. Maja fra Nesbru visste det ikke, og med resignasjon utbrøt hun disse ordene og skapte dermed et nytt munnhell i det norske språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein sponton og ein hellebard er i grunnen to sider av same sak. Det er varianter over same tema: Vidareutvikling av pik-våpen for ulike bruk.

 

Pik har røtter i gamle antikken (dei greske hoplittane, m.a.) og har hatt sine renessansar opp gjennom historia. Sist var som eit motsvar til tungt rusta riddere, der godt trente pik-soldatar (som t.d. dei sveitsiske leigesoldatane som er bakgrunnen for sveitsergarden i Vatikanet no) var ettertrakta leigesoldatar sist på 1400-talet og utover 1500-talet. Pik-våpen vart avløyst av skytevåpen som "massevåpen" for vanlege soldatar utover 1600-talet, men t.d. spontonen hang att som eit seremonielt våpen lenge etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i hvertfall første gangen jeg har sett en slik gjenstand, men det er kanskje mange av dem utover land og strand? Og når disse var nyslipte måtte det være et ganske stygt våpen i nærkamp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i hvertfall første gangen jeg har sett en slik gjenstand, men det er kanskje mange av dem utover land og strand? Og når disse var nyslipte måtte det være et ganske stygt våpen i nærkamp?

 

Anbefaler artikkel om offisersespontonen fra Gudbrandsdalen av Rolf Rasch-Engh i Årbok for Gudbrandsdalen 2009.

Han nevner at det er kjent ca 45 espontoner i Norge, hvorav 5 i privat eie. Dersom espontonen på auksjonen var ekte burde den ha regimentsmerking.

vet du om stedet hvor dødsboauksjonen ble holdt har vært kapteins eller offisersgård en gang i tiden?

Rasch-EngH nevner også opprinnelsen til det franske ordet espontonton, italiensk spontone, som skriver seg fra latin espietus. Spetum og Spetus går igjen i vårt ord spyd. Espontoner et spyd med korsdannede blad på sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler artikkel om offisersespontonen fra Gudbrandsdalen av Rolf Rasch-Engh i Årbok for Gudbrandsdalen 2009.

Han nevner at det er kjent ca 45 espontoner i Norge, hvorav 5 i privat eie. Dersom espontonen på auksjonen var ekte burde den ha regimentsmerking.

vet du om stedet hvor dødsboauksjonen ble holdt har vært kapteins eller offisersgård en gang i tiden?

Rasch-EngH nevner også opprinnelsen til det franske ordet espontonton, italiensk spontone, som skriver seg fra latin espietus. Spetum og Spetus går igjen i vårt ord spyd. Espontoner et spyd med korsdannede blad på sidene.

 

Takk Ola for innspill! Om gården har vært kapteins eller offisersgård kjenner jeg ikke til, men kan sikkert gå an? Men 5 stk. i privat eie av en slik var ikke mange hvis dette er ekte vare, og heller ikke 45 i hele landet!

En må nesten tro at en er over middels interessert i slikt hvis en kjøper det som souvenir også, for det er jo en ganske lang ting!

Kanskje det var en sjeldenhet?

Men hvis det var ekte er det kanskje rart at ingen visste hva det var under auksjonen

også kanskje, men dette er ikke godt å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe nytt at folk ikke vet hva en hellebard er. Det kjente uttrykket "Der røyk pokkalen!" huskes fra et radioprogram med Rolf Kirkvaag og var jo nettopp en respons på spørsmålet om hva en hellebard er. Maja fra Nesbru visste det ikke, og med resignasjon utbrøt hun disse ordene og skapte dermed et nytt munnhell i det norske språk.

Var det slik dette uttrykket oppsto :-)! Vet det var med en hellebard et sted i programmet "Hvem tror du at du er" som gikk på TV i vinter, men husker ikke hvor det var? Var i hvertfall i det programmet der en Torbjørn Skaktavl var en av forfedrene, lurer på om det var på Toten?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det slik dette uttrykket oppsto :-)! Vet det var med en hellebard et sted i programmet "Hvem tror du at du er" som gikk på TV i vinter, men husker ikke hvor det var? Var i hvertfall i det programmet der en Torbjørn Skaktavl var en av forfedrene, lurer på om det var på Toten?

 

Jeg skal ikke si 100% sikkert at det var i dette "Det spørs"-programmet med Rolf Kirkvaag at uttrykket Der røyk pokkalen! dukket opp første gang, men det var nok deltageren Maja fra Nesbru som gjorde det kjent.

 

 

Innslaget om Torbjørn Skaktavl kom i programmet med Kristin Krohn Devold, og de var vel i Hoff kirke på Østre Toten. Les om kirken her og her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si 100% sikkert at det var i dette "Det spørs"-programmet med Rolf Kirkvaag at uttrykket Der røyk pokkalen! dukket opp første gang, men det var nok deltageren Maja fra Nesbru som gjorde det kjent.

 

 

Innslaget om Torbjørn Skaktavl kom i programmet med Kristin Krohn Devold, og de var vel i Hoff kirke på Østre Toten. Les om kirken her og her.

 

Programmet med K.K.D var det nok ja, visste jeg hadde sett et slikt våpen i ett av disse programmene, men hadde glemt betegnelsen da jeg la inn temaet og innlegg 1.

Mener å huske at denne hellebarden befant seg på en gård eller et museum, men husker selvsagt ikke hvor det var heller?

Mener også at kanskje den ikke var så ulik den i bildet i innlegg heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel i omtalen av nemnte hr. Torbjørn Skaktavl si draps-sak av våpenet kom fram. Drapet skal ha skjedd i prestegarden på Toten, så det var vel kan hende der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel i omtalen av nemnte hr. Torbjørn Skaktavl si draps-sak av våpenet kom fram. Drapet skal ha skjedd i prestegarden på Toten, så det var vel kan hende der?

 

Det er nok mye mulig at det var slik ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.