Gå til innhold
Arkivverket

[Vest-Agder] Kapring ca. 1710 - hjelp til å finne rettsdokumenter


Per T.
 Del

Recommended Posts

I følge Christopher Morgenstierne Munthe i "Familien Theissen" var det en rettsak i 1710 angående en kapring ved Ullerøy i Spind. En fransk kaper "St. Maria" og et Hollandsk handelsskip var involvert. De fire brødrene Rasmussen fra Ullerøy ble bortført av Franskmennene. I følge Munthe skjedde dette søndag før jul i 1710.

 

Jeg trenger hjelp til å finne rettsdokumentene. Siden dato/årstallene for både hendelsen og rettsaken av Munthe er satt til 1710, vil jeg tro at han i ett av tilfellene har angitt feil. Jeg har lett litt i Tingbøker for Lister Sorenskriveri, uten å finne saken: Tingbøker i Lister Sorenskriveri. Er det noen som kan hjelpe å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger hjelp til å finne rettsdokumentene. Siden dato/årstallene for både hendelsen og rettsaken av Munthe er satt til 1710, vil jeg tro at han i ett av tilfellene har angitt feil. Jeg har lett litt i Tingbøker for Lister Sorenskriveri, uten å finne saken: Tingbøker i Lister Sorenskriveri. Er det noen som kan hjelpe å lete?

 

Saken kan kanskje ha gått for en høyere rettsinstans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Tenkte du på Kristiansand lagting (finner ikke tingbøker derfra i perioden 1699-1729 på nett) eller noe annet?

 

Munthe skriver i forordet (boken er fra 1903) at han kun har brukt utrykte kilder i Riksarkivet, blant annet "Thingprotokoller". Det er også vist til andre rettsaker i boken, blant annet angående hummerfiske i 1733. Tenkte derfor at det var mest naturlig å lete i tingbøkene fra 1710 og senere.

 

Siden jeg har felles forfedre med Munthe har jeg tidligere fått hjelp til å sjekke privatarkivet hans i Riksarkivet etter "spor" fra Spind og omegn. Det var ikke så mye mer å finne enn henvisninger til skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Tenkte du på Kristiansand lagting (finner ikke tingbøker derfra i perioden 1699-1729 på nett) eller noe annet?

 

Munthe skriver i forordet (boken er fra 1903) at han kun har brukt utrykte kilder i Riksarkivet, blant annet "Thingprotokoller". Det er også vist til andre rettsaker i boken, blant annet angående hummerfiske i 1733. Tenkte derfor at det var mest naturlig å lete i tingbøkene fra 1710 og senere.

 

Siden jeg har felles forfedre med Munthe har jeg tidligere fått hjelp til å sjekke privatarkivet hans i Riksarkivet etter "spor" fra Spind og omegn. Det var ikke så mye mer å finne enn henvisninger til skifter.

 

Datidas rettshierarki var lokaltinget - lagtinget - Overhoffretten - Højesteret (i Danmark).

 

Rettsprotokollene for Kristiansand lagting synes å være tapt 1699-1729. Protokollene for Højesteret beror i det danske riksarkivet, mens rettsprotokollene for lokaltingene og lagtingene i dag beror i statsarkivene. Overhoffrettens protokoller er de eneste som beror i Riksarkivet. Imidlertid ble ikke statsarkivet i Kristiansand opprettet før i 1934, så jeg tør ikke avvise at Munthe kan ha brukt rettsprotokollene for lokaltingene og lagtingene i Riksarkivet i 1903.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Rettsprotokollene for Kristiansand lagting 1699-1729 var vel gjerne tapt i 1903 også. I tilfelle gjenstår lokale tingbøker (Lister sorenskriveri) og overhoffrettens protokoller. Vet noen om det finnes register til sistnevnte?

 

Jeg er "midt på treet" når det gjelder å tyde gotisk håndskrift, så det tar litt tid når jeg leter gjennom flere hundre sider for å finne denne saken. Det er noen år siden sist jeg prøvde å finne saken i tingbøkene. Derfor håper jeg noen kan hjelpe meg å lete etter hendelsen som altså skjedde på gården Ullerøy i Spind sogn i Helvig tinglag, angivelig i desember 1710 (men årstallet kan være feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har begynt å kikke i tingbok 37 (1711-1713). Det finnes ikke noe register, så det tar alt for lang tid. Kanskje er det noen "racere" der ute som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.