Gå til innhold
Arkivverket

Jettearbeider


Karin Moen  Oslo
 Del

Recommended Posts

Finner i folketellinger 1875 i Drøbak (ser ut til at de bor der alle sammen) flere pesoner som er jettearbeidere, disse er ikke i slekt, men jeg lurer bare på hva slags yrke disse har, og hvorfor det ser ut til å begrense seg til Drøbak-tellingene i 1875??

Har sett på gamle titler men finner det ikke der, det eneste jeg assosierer med dette er jettegryter, men det er jo ikke noe yrke, noen som vet noe om dette?

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0203&kenr=002&bnr=0047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var pussig. Jeg søkte også på tittelen "jettearbeider" i FT 1875 og fikk 27 treff, og alle var i Drøbak (som du også sier)!

Jeg ser at mange av disse er svensker, og jette betyr jo stor på svensk. Og sjefen i din lenke er smed.

Kan det tenkes at jettearbeider derfor er en grovsmed? Dette er imidlertid bare vill gjetting.

Er det noen som har forsket litt i lokalhistorien i Drøbak / Frogn / Follo som har mer kunnskap om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var pussig. Jeg søkte også på tittelen "jettearbeider" i FT 1875 og fikk 27 treff, og alle var i Drøbak (som du også sier)!

Jeg ser at mange av disse er svensker, og jette betyr jo stor på svensk. Og sjefen i din lenke er smed.

Kan det tenkes at jettearbeider derfor er en grovsmed? Dette er imidlertid bare vill gjetting.

Er det noen som har forsket litt i lokalhistorien i Drøbak / Frogn / Follo som har mer kunnskap om dette?

Ja dette var rart, det må ha vært et slags anlegg, her er det en formand ved jettearbeidet og en arbeider ved jetteanlegget ?

 

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f70203&gardpostnr=27&personpostnr=272&merk=272#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse menneskene arbeidet med undervannsmuren - jetéen - utenfor Oscarsborg i Drøbaksundet.

 

Her er det som står om jetéen i Wikipedia-artikkelen om Oscarsborg:

 

I årene 1874-79 ble det bygget en «jeté» - en undervannsmur fra Kaholmene, via Småskjær til Hurumlandet. Den tvang fiendtlige skip til å seile det østre løpet mellom Kaholmene og Drøbak på østsiden av fjorden. Muren er ca. 1 500 meter lang og opptil 25 meter høy, øverst er den ca. 4 meter bred. Muren består av store stenblokker som ble sprengt ut på Hurumlandet og fraktet ut med lekter.

 

Jetéen ligger der fremdeles, og man kan faktisk se den fra overflaten enkelte steder. På ett sted er det merket en seilingsled over et "brudd" i jetéen slik at dyptstikkende båter kan gå trygt over uten å støte i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse menneskene arbeidet med undervannsmuren - jetéen - utenfor Oscarsborg i Drøbaksundet.

 

Her er det som står om jetéen i Wikipedia-artikkelen om Oscarsborg:

 

I årene 1874-79 ble det bygget en «jeté» - en undervannsmur fra Kaholmene, via Småskjær til Hurumlandet. Den tvang fiendtlige skip til å seile det østre løpet mellom Kaholmene og Drøbak på østsiden av fjorden. Muren er ca. 1 500 meter lang og opptil 25 meter høy, øverst er den ca. 4 meter bred. Muren består av store stenblokker som ble sprengt ut på Hurumlandet og fraktet ut med lekter.

 

Jetéen ligger der fremdeles, og man kan faktisk se den fra overflaten enkelte steder. På ett sted er det merket en seilingsled over et "brudd" i jetéen slik at dyptstikkende båter kan gå trygt over uten å støte i grunnen.

Tusen takk for spennende og innholdsrik informasjon om dette Tore, sannelig ikke den ting man ikke lærer noe om her på forumet, og dette hadde jeg nok aldri funnet ut av selv, et oppkomme av kunnskap om de særeste emner!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.