Gå til innhold
Arkivverket

Ole Bull


Svein Åge
 Del

Recommended Posts

Hei

Har Ole Bornemann Bull (født 5. februar 1810 i Bergen, død 17. august 1880 på Lysøen ved Bergen)en ukjent/uekte sønn?

Med navne Ole Guneriuis Ol?? Lund.

 

Ole Guneriius Ol?? Lund født 1884 gift med Helene fædt 1844.

De fikk en sønn født Nordstrand (oslo) Otar Kristian født 19-07-1882 , senere gift med Sigrid Bastrøm (188)

fikk Gunvor Dagmar(1916)

 

Blir veldig glad for all info

 

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har Ole Bornemann Bull (født 5. februar 1810 i Bergen, død 17. august 1880 på Lysøen ved Bergen)en ukjent/uekte sønn?

Med navne Ole Guneriuis Ol?? Lund.

 

Ole Guneriius Ol?? Lund født 1884 gift med Helene fædt 1844.

De fikk en sønn født Nordstrand (oslo) Otar Kristian født 19-07-1882 , senere gift med Sigrid Bastrøm (188)

fikk Gunvor Dagmar(1916)

 

Blir veldig glad for all info

 

:rolleyes:

 

 

Er det denne familien du mener - f.t. 1900: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0218&kenr=027&bnr=0079&lnr=00

 

Ole og Helene Lund med disse barna:

 

Ottar Lund s ug Graastensmurer 1882 Aker Ak

Ragnvald Lund s ug Er faderen behjælpelig 1884 Aker Ak

Rikart Lund s ug 1887 Aker Ak

 

Mulig at også Egil Lund, født 1879 i Aker, er sønnen til Ole og Helene Lund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunerius Olsen Lund er nok ikke en ukjent sønn av Ole Bornemann Bull (1810-1880).

 

Jeg fant ut litt i forskjellige kilder...

 

Her er hans familie i 1900 folketellingen.

 

Her i 1910 folketellingen.

 

Her er dåpen til Otar Kristian i 1882.

 

Her er dåpen til Ole Gunerius Olsen Lund i 1844 i Aurskog.

 

Ved dåpen hans så står det at foreldrene er Ole Olsen og Anne Sophie Olsen Olberg under Krogstad og han er født i ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne familien du mener - f.t. 1900: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0218&kenr=027&bnr=0079&lnr=00

 

Ole og Helene Lund med disse barna:

 

Ottar Lund s ug Graastensmurer 1882 Aker Ak

Ragnvald Lund s ug Er faderen behjælpelig 1884 Aker Ak

Rikart Lund s ug 1887 Aker Ak

 

Mulig at også Egil Lund, født 1879 i Aker, er sønnen til Ole og Helene Lund.

 

Hei

Ja det stemmer , så spørsmålet er kan man "bevise" at Ole Gunerius Ol?? Lund er Ole Bull sin sønn?

 

Ole Gunerius Olsen Lund er nok ikke en ukjent sønn av Ole Bornemann Bull (1810-1880).

 

Jeg fant ut litt i forskjellige kilder...

 

Her er hans familie i 1900 folketellingen.

 

Her i 1910 folketellingen.

 

Her er dåpen til Otar Kristian i 1882.

 

Her er dåpen til Ole Gunerius Olsen Lund i 1844 i Aurskog.

 

Ved dåpen hans så står det at foreldrene er Ole Olsen og Anne Sophie Olsen Olberg under Krogstad og han er født i ekteskap.

 

Hei , ja da er nok ikke "famile" hemligheten eller skal vi si en gammel påstad at Ole Bull er hans far? Dette er noe som er sagt i genrasjoner.

 

Svein Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg fant, så kan en nok si med sikkerhet at Ole Gunerius Olsen Lund IKKE er en ukjent sønn av Ole Bornemann Bull.

 

I så fall ville jeg være meget interessert i slik informasjon.

 

 

Et lite spørsmål til deg Svein Åge.... Hvor har du fått det for deg at han skal være en ukjent sønn av Ole B.. Bull????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må nok være forberedt på litt av hvert når det gjelder Ole Bull.

 

En norsk kulturpersonlighet jeg ikke husker fortalte at hans franske kone en gang sa til ham:

 

"Olé, Olé, folk sier du har hundre barn rundt om i verden!"

 

"Å, man kan ikke tro halvparten av hva folk sier!", svarte Ole Bull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Otar Kristian

 

Oslo fylke, Nordstrand, Ministerialbok nr. 0 (1881-1900), Fødte og døpte 1882, side 5.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=648&idx_id=648&uid=ny&idx_side=-9

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060217030344.jpg

 

Her er konfirmasjonen til Egil Robert, født 31.12.1879, Østre Aker, sønn av kirketjener Ole Gunerius Olsen Lund og hustru Helene Hansen - se nr. 12:

 

Oslo fylke, Nordstrand, Ministerialbok nr. 0 (1881-1900), Konfirmerte 1894, side 116.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=648&idx_id=648&uid=ny&idx_side=-104

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060217030439.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg fant, så kan en nok si med sikkerhet at Ole Gunerius Olsen Lund IKKE er en ukjent sønn av Ole Bornemann Bull.

 

I så fall ville jeg være meget interessert i slik informasjon.

 

 

Et lite spørsmål til deg Svein Åge.... Hvor har du fått det for deg at han skal være en ukjent sønn av Ole B.. Bull????

 

Hei

Ikke noe jeg har fått for meg, men blitt fortalt. at Ole Gunerius er oppklat etter en av sønnene til Ole Bull.

Om er riktig er det jeg ønsket å finne ut. Man har jo "sett" ar Ole Bull har gått å holdt Ole Gunerius i hånden.

Ikke det at det betyr at han er Ole Bull sin sønn av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Ole Bornemann Bull (født 5. februar 1810 i Bergen, død 17. august 1880 på Lysøen ved Bergen)en ukjent/uekte sønn?

Med navne Ole Guneriuis Ol?? Lund.

 

Ole Guneriius Ol?? Lund født 1884

 

Hvis årstallene du nevner her stemmer, så kan ikke Ole Gunerius født 1884 være sønn til en som døde i 1880... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en artikkel om Ole Bull i Norsk Biografisk Leksikon http://snl.no/.nbl_biografi/Ole_Bull/utdypning.

 

Her er "kortversjonen" om Ole Bull: http://snl.no/Ole_Bull, hvor det blant annet står:

 

"1843–45 foretok han sin første reise i USA. Her ble han mottatt med om mulig enda større begeistring enn i Europa." Ole Gunerius ble født i 1844.

 

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else.... det er feilskriving for 1848, og konen og mannens fødselsår er forvekslet.....

 

Svein Åge... Kan nevne at Ole Gunerius da må være oppkalt etter eldste sønn av Ole Bornemann Bull, Ole Storm Felix Bull, født 15. sept. 1837 i Paris, død i febr. 1839 i København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis årstallene du nevner her stemmer, så kan ikke Ole Gunerius født 1884 være sønn til en som døde i 1880... <_<

 

han ble født i 1848!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else og Åge.... hvis en ser i folketellingene 1900 og 1910 så er en at Ole Gunerius Olsen Lund ble født i 1844 og Anna Johansen i 1848....

 

Forvekslingen skjedde ved dåpen til Otar Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else og Åge.... hvis en ser i folketellingene 1900 og 1910 så er en at Ole Gunerius Olsen Lund ble født i 1844 og Anna Johansen i 1848....

 

Forvekslingen skjedde ved dåpen til Otar Kristian.

 

Du har helt rett, Arne! I 1910 var han enkemann. Ved sønnen Ragnvald Adolfs dåp i 1884, står det fødselsår 1844 på far Ole og 1848 på mor:

 

Oslo fylke, Nordstrand, Ministerialbok nr. 0 (1881-1900), Fødte og døpte 1884, side 10.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=648&idx_id=648&uid=ny&idx_side=-14

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060217030349.jpg

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er barnebarn til Ottar Kristian Lund og Sigrid f. Bostrøm. Ryktene om Ole Bull har nok versert i slekten, men som det her sies, kan det IKKE gjelde oldefar Ole Gunerius. Men oldefars far var uekte sønn av Ragnhild Olsdatter og Ole Nicolaisen, f. i Ullensaker 15.9.1803. Mulig det er i denne sammenheng misforståelsen har oppstått. Jeg har aldri hørt at oldefar holdt Ole Bull i hånden, men at Ole Bull, som var på Nordstrand for å spille, pekte på Ole Gunerius og sa: "Du Ole skal bære min fele". Familien har nok musikken til felles med Ole Bull, men noe mer enn det har jeg ikke funnet. Mulig de har kjent hverandre godt i musikkmiljøet, og at Ole Bull derfor kjente oldefar Ole Gunerius.

Oldefar var gift med Helene Hansdatter fra Mikkelsborg under Bjørndal. Hun døde i 1907. Han giftet seg igjen i 1912 med Anna Johansdatter fra Sørum. Ole Gunerius Lund var graver og kirketjener i Nordstrand kirke i mange år. Han var også kjent som smed. Nordstrands blad har hatt flere artikler om han. Familien kom til Nordstrand fra Aurskog da oldefar var ca. ni år gammel. Faren Ole Olsen kalte seg Haugrim (bodde nok der som soldat) da han giftet seg med Anne Sophie Olsdatter Hanneborg, datter av Ole Larsen Hemmingby og Olea Hansdatter Hedum. Ole Gunerius Lund døde 7.5.1931 på Aker sykehus. Etterslekten er stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er barnebarn til Ottar Kristian Lund og Sigrid f. Bostrøm. Ryktene om Ole Bull har nok versert i slekten, men som det her sies, kan det IKKE gjelde oldefar Ole Gunerius. Men oldefars far var uekte sønn av Ragnhild Olsdatter og Ole Nicolaisen, f. i Ullensaker 15.9.1803. Mulig det er i denne sammenheng misforståelsen har oppstått. Jeg har aldri hørt at oldefar holdt Ole Bull i hånden, men at Ole Bull, som var på Nordstrand for å spille, pekte på Ole Gunerius og sa: "Du Ole skal bære min fele". Familien har nok musikken til felles med Ole Bull, men noe mer enn det har jeg ikke funnet. Mulig de har kjent hverandre godt i musikkmiljøet, og at Ole Bull derfor kjente oldefar Ole Gunerius.

Oldefar var gift med Helene Hansdatter fra Mikkelsborg under Bjørndal. Hun døde i 1907. Han giftet seg igjen i 1912 med Anna Johansdatter fra Sørum. Ole Gunerius Lund var graver og kirketjener i Nordstrand kirke i mange år. Han var også kjent som smed. Nordstrands blad har hatt flere artikler om han. Familien kom til Nordstrand fra Aurskog da oldefar var ca. ni år gammel. Faren Ole Olsen kalte seg Haugrim (bodde nok der som soldat) da han giftet seg med Anne Sophie Olsdatter Hanneborg, datter av Ole Larsen Hemmingby og Olea Hansdatter Hedum. Ole Gunerius Lund døde 7.5.1931 på Aker sykehus. Etterslekten er stor.

 

Hei

Ja da er det flere versjoner ute å går. Fint hvis du kunne stå frem med navn slik at man kan se hvem du er .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- sier "Svein Åge" - uten etternavn....

 

Ja men du behøver ikke å være ufin av den grunn! , men hvis du trenger resten av mitt navn skal du gjerne få det?

Det som jeg var ute etter var om jeg kjente vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men du behøver ikke å være ufin av den grunn! , men hvis du trenger resten av mitt navn skal du gjerne få det?

Det som jeg var ute etter var om jeg kjente vedkommende.

 

Jeg synes denne Mah kan få være anonym, personens 1. innlegg, og jeg vil tro dette er for å gi den informasjonen vedkommende har i saken og jeg ville heller ha sagt takk!

Tore S. Falch er IKKE ufin, han spør bare om det samme som du!! Hvis du lurer på om du kjenner Mah så send vedkommende en PM tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.