Gå til innhold
Arkivverket

Johanne Laurine Nielsen og Christen Christian Nielsen - død når ?


Litta
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg videreformidler et spørsmål fra en dansk slektsgransker:

 

"Jeg vil meget gerne om du eventuelt kan hjælpe med en opgave, der skal bruges i forbindelse med et kærstebrev som en pige har sendt til sin udkårne, der sejler som styrmand i 1872.

 

Pigen er Laurine Johanne Nielsen født Arnesen og født i Risør i 1843...så langt så godt. Hun bliver ifølge kirkebogen i Risør gift med Chresten Christian Nielsen født i Uggerby sogn i Danmark; De bliver gift i 1875 i Risør kirke.

De får to børn sammen....Niels Karl * 1877 og Ingeborg Arnette *1880 i Risør

 

Hvad jeg mangler er:

Dødsdagen for Chresten Christian Nielsen ? den må jo nødvendigvis være efter 1880!!!! og hvor han døde???

Dødsdag for Laurine Johanne Nielsen??

Hun er optaget i folketælling for Risør Kjøbstad1910, hvor hun er angivet som boende hos sønnen Niels Karl.

1910 er hun medlem af Frikirken

 

Jeg ville blive meget meget glad hvis du muligt kan hjælpe os, eller finde nogen som kan, idet det er hensigten at udstille "kærestebrevet" i en permanent montre, så derfor vil vi gerne have så mange data som muligt om familien

 

Hun er ikke med i folketællingen 1900, men det kan skyldes at der mangler en del af tællingen for Risør.

Hun melder sig ud af folkekirken i 1895 sammen med datteren.......

 

Ved udmeldelsen i 1795 står hun som enke, så manden Christen Christian Nielsen

må være død mellem 1880 og 1895??? men kan ikke finde hans død i kb for Risør...hendes død findes heller ikke i kb for Risør efter 1910.

 

Jeg har prøvet at blive logget på Digitalarkivet, men det lykkes ikke for mig, sandsynligvis fordi jeg ikke er norsk."

 

Her er for øvrigt kopi av kjærlighetsbrevet som er rørende :

 

"Risør den 8 december 1872

 

Min dyrebare elskende ven

 

Jeg må i dag have den fornøjelse at tilskrive dig nogle ord min søde kære ven og lade dig vide at jeg lever vel med hilsen til denne tid og det samme skulle jeg også ønske måtte befindes hos dig min hjertens elskende Kristian som aldrig er af mine tanker.

 

Jeg har skrevet et brev før men jeg syntes altid at tiden falder mig så lang. Jeg sagde til Andrea at jeg syntes vi skulle skrive et til. Vis det nu bare må række. For når jeg tænker efter i vinteren for to år siden hvor glad og fornøjet jeg var når du min søde ven var hos mig. Ja, Kristian når du vidste hvor højt jeg elsker dig. Ja, når jeg sidder alene på havnen sender jeg mange bønner til Gud, at han vil samle os igen. Gud give den tid der er igen måtte gå hurtigt, at jeg måtte blive samlet med dig min bedste ven. Håber jeg vist at vi to skal leve et hyggeligt liv, så hyggeligt som jeg kan stille for dig, skal jeg vist gøre søde ven. Du må bestandig være takket for jeg har det så godt at jeg slipper at tjene.

 

Ja, min søde snilde ven. Nu glæder jeg mig til at næste år på denne tid hvis Gud vil at vi skal være samlet igen, ja da skal det blive en glædelig jul for mig også kære ven kan jeg fortælle dig at Granen og Aukaton er forlist og Henrik er kommet ind til København og har fået stor skade så lamme ben bliver nok ikke mere brugelige og så kan jeg fortælle dig at Sveinom og Siverin går på skole i vinter.

 

Jeg skal hilse dig fra Maren og Kristen. De lever vel og har mange kuttere [fiskekuttere] i vinter og så er Torvil kommet hjem. Jeg skal hilse dig fra Hans. Hans Klook er også kommet hjem og min broder Hans er også ventet. Jo, det er Gud at takke for alle de som kommer vel hjem og mit største ønske er at du var kommet hjem til mig på kammeret min søde elskede ven. Først da bliver jeg rigtig glad. Ja søde Kristian nu går det hurtig til julen og jeg skulle ønske at vide hvor du var henne i julen, om du er i søen eller om de er kommet til deres bestemte plads, men min søde ven, et glædeligt jul vil jeg ønske dig og tillige et godt nytår og at det må gå dig vel og snart blive samlet igen.

 

Jeg har strikket et par seler til dig min søde ven, som jeg skulle ønske jeg kunne ligge i brevet til en julegave til dig, min elskede ven. Så søde Kristian, gode strømper skal du få når du kommer hjem og alt hvad jeg kan få til dig min dyrebare ven skal jeg vist gøre.

 

Søde Kristian, nu vil jeg bede dig af et oprigtigt hjerte at du vil gøre alt for at komme hjem til høsten, så er du snil, og så må du undskylde mig for det klattede brev, for jeg har værk i den finger som jeg holder pennen i og så kan jeg fortælle dig at jeg og Netta var til bryllup og så kan jeg hilse dig fra moder og mine søskende og fra Hans Klook, de lever vel og fra Erna og Maia, og så min elskede ven må jeg nok slutte for denne gang og så min søde Kristian, skriv et langt brev til mig igen, når du modtager dette brev.

 

Vær så tusind gange hilset fra mig – din altid hengivne ven til døden Johanne Lauewine Arnesen"

___________________________________________

 

Jeg har uten hell sett etter de omtalte dødsfallene, men håper at 'friske' øyne kanskje kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johanne Laurine sammen med barna i 1885 i Risør,det står ingenting om at hun er enke her http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f80901&gardpostnr=263&personpostnr=1468&merk=1468#ovre Lenke til vielsen i 1875,syns det står "styrmand",kan det være at mannen er på sjøen under folketellingene http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3407&idx_id=3407&uid=ny&idx_side=-279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johanne Laurine sammen med barna i 1885 i Risør,det står ingenting om at hun er enke her http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f80901&gardpostnr=263&personpostnr=1468&merk=1468#ovre Lenke til vielsen i 1875,syns det står "styrmand",kan det være at mannen er på sjøen under folketellingene http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3407&idx_id=3407&uid=ny&idx_side=-279

 

I 1895 står det at hun er enke, så engang mellom 1885 og 1895 dør mannen:

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Risør i Risør, Ministerialbok nr. A 6 (1883-1908), Utmeldte av statskirken 1895, side 61.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3409&idx_id=3409&uid=ny&idx_side=-44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Christen Christian Nielsen døde av feber i Karibien i 1883, og ble begrav i Vera Cruize i Mexico. Han var da Skipper på barken Triumph av Risør. Han etterlot seg kone og to barn. Johanne Laurine Nielsen døde i Risør i1935. De er mine oldeforeldre.

Kan man se brevet utstilt?

 

Hilsen Per Anders Østerholt

oesterho@online.no


https://www.sjohistorie.no/no/skip/30537/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.