Gå til innhold
Arkivverket

Johan Christian Bruun f.o. 1832 i Christiania Amt


Gunnar Martensen
 Del

Recommended Posts

I den danske folketælling af 1845 i Ålborg Amt, Hornum herred, Årestrup Sogn, Årestrup By,

kan man læse følgende:

 

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Johan Christian Bruun 33 gift Huusmand lever af sin Jordlod Christiania Amt i Norge !

Inger Nielsdatter 30 gift Hans Kone Tømmerbye Sogn Thisted Amt

Kirstine Bruun 6 - Deres Barn Hillerlev Sogn Odense Amt

Albreth Bruun 3 - Deres Barn Ravnkilde Sogn Aalborg Amt

 

Senere flytter familien til Fensmark på Sjælland,hvor Johan Christian Bruun får arbejde på Holmegård glasværk som glasmager.

 

Johan Christian Bruun skulle være født omkring 1812 i Christiania Amt.

 

Jeg ved ikke hvor jeg skal begynde at lede. Der er jo svært mange kirkesogne at vælge.

 

Med venlig hilsen

Gunnar Martensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ved ikke hvor jeg skal begynde at lede. Der er jo svært mange kirkesogne at vælge.

 

I 1812 var det ikke så mange kirkesogn i Christiania:

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_fylke=3&idx_kommune=Alle&idx_kilde=Alle&idx_periode=1812&idx_textsearch=&idx_update=Utf%F8r&js=j

 

Av de kirkene som du finner her, kan du også se bort fra både Aker og Oslo hospital, hvis "din" Johan Christian Bruun er født og døpt i selve byen Christiania.

Både Aker kirke og Oslo hospital (Oslo kirke) lå i Aker den gang, og det var et eget sogn som lå omkring Christiania på alle kanter (og som ikke tilhørte byen).

 

Det kan lyde litt merkelig at Oslo og Christiania fantes samtidig, men slik var det altså, og Oslo lå utenfor byen helt fram til 1878. Kristiania skiftet senere navn til Oslo (1925).

 

Hvis du ikke finner Johan Christian Bruun i Christiania, vil jeg nok likevel forsøke Aker og Oslo (Oslo hospital).

 

En annen ting er at Christiania Amt ikke fantes som eget amt i 1812. Det ble skilt ut fra Akershus Amt i 1842.

Derfor er det selvsagt et åpent spørsmål om du skal lete kun i Christiania, eller også utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel også tenkes at det siktes til Christians/Kristians amt, altså dagens Oppland fylke.

Det kan selvsagt tenkes, men da må det ha vært en skrivefeil på ett eller annet sted/tidspunkt, for Christiania Amt var opprettet da den folketellingen som det refereres til ble foretatt (1845).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har jeg brugt nogle timer på at finde Johan Christian Bruuns dåb,

men ikke fundet den... endnu

 

Alle skal have stor tak for deres bidrag.

Tusind tak.

 

hilsen

Gunnar Martensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er Kristans amt og ikke Kristiania amt er det en passende kandidat døpt 25/10 1812 i Vardal

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=dp05271808&gardpostnr=297&personpostnr=2314&merk=2314#ovre

 

Ved Johan Christians konfirmasjon står det Gjøvik verk og det er vel et glassverk

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=kf05271814&gardpostnr=602&personpostnr=1805&merk=1805#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut til at Anne Tonby har funnet rett mann. I 1841 flyttet en Johan Andreas Johansen Bruun ut fra Vardal. Han var født på Hurdals glassverk den 1. oktober 1820, og han flyttet til Danmark (- står det Julland?). Jeg sliter med å tyde hva som står i linjen under Danmark - se den nest nederste innførselen under utflyttede på fol.318a her - Oppland fylke, Vardal, Klokkerbok nr. 4 (1831-1853), Inn- og utflyttede 1841, side 318.

 

Patronymet Johansen, slektsnavnet Brun, tilknytningen til et glassverk og flyttingen fra Vardal til Danmark får meg til å tro at det kan være tø brødre, Johan Christian og Johan Andreas, som har flyttet til Danmark.

 

Her blir denne Johan Andreas døpt i Hurdal - se nr.38 blant Mandkjøn på side 92 her Akershus fylke, Hurdal, Ministerialbok nr. I 3 (1815-1828), Fødte og døpte 1820, side 92-93. Foreldrene var glassblåser Johan Andreas Bruun og hustru Ane Dorthea Ventzel.

 

Jeg vet det er skrevet flere artikler om glassverksslekter, og forhåpentlig er det andre lesere av denne tråden som kan gjøre oppslag for å se om denne familien Bruun er blitt omtalt i noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av Johan Andreas Bruun og Anne Dorthea Wentzels øvrige barn:

Christiana Maria, f. 1814: http://www.digitalar...9&merk=399#ovre

 

Anne Cathrine, f. 1826: http://www.digitalar...&merk=8236#ovre

 

Maren Mathea, f. 1828: http://www.digitalar...&merk=9940#ovre

 

Anne, f. 1831: http://www.digitalar...merk=11638#ovre

 

 

 

Moren, Anne Dorthea Wentzels familie på Biri Glassverk i 1801: http://digitalarkive...stnr=1620#nedre (løpenummer 1620)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tids-skrift for Vestoppland Slektshistorielag, nr 1/1987, s.69, står det en artikkel om "Glassfabrikanter fra Böhmen-Mähren" av Rolf Gilbert Larsen. Forfatterens tippoldefar var Johan Andreas Bruun, glassfabrikant på Gjøvig Glassverk, død 5.oktober 1855, 75 år gammel, og gift med Anne Dorthea. Johan Andreas skal ha vært taffelmaker - en som laget kronglass (klart vindusglass).

 

Forfatteren mener at denne Bruun-slekten var blant glassverksslektene som kom til Norge fra Böhmen-Mähren i begynnelsen av 1800-tallet - uten at jeg kan se at han dokumenterer det.

 

I det samme heftet har Arne I. Brorson en artikkel "Om glassverkslekten Bruun". Her nevnes flere spredte glassverksarbeidere ved navn Bruun. Brorson mener at slekten kan ha kommet fra England. Han refererer til statsarkivar Christiansens trebindsverk om De Norske Glassverker og Christiania Glasmagasin hvor det bl.a. nevnes to arbeidere ved Gjøvik glassverk, Caspar Wilhelm Bruun og Johannes Bruun, som begge reiste til Danmark i 1841. I artikkelen nevnes også glassverksarbeidere ved navn Bruun på glassverkene og glasshyttene på Nøstetangen, i Hurdal, i Sandsvær, på Hadeland, i Drammen og på Biri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trebindsverket som det blir referert til i tidsskriftsartikkelen som jeg nevner i mitt forrige innlegg, er G.E.Christensens verk "De gamle privilegerte norske glassverker og Christiania Glasmagasin" (Oslo 1939). I tredje bind omtales Gjøvik glassverk som ble nedlagt i 1843, og på s.361 kan vi lese at "De gjenværende arbeidere blev opsagt fra sin tjeneste ved verket med 6 måneders varsel. De fleste av fagarbeiderne hadde for øvrig allerede forlatt verket og fått arbeide annetsteds", og i denne sammenheng nevnes at "Caspar Wilhelm Brun og Johs. Brun hadde allerede i 1841 fått arbeide i Danmark".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden på DIS Norges Slektsforum gis det opplysninger om glassverksarbeidere ved navn Brun/Bruun. Dessverre kan man ikke lenger se hvem som legger inn spørsmål og svar på slektsforumet, men i svarinnlegget står det at "Ole Bruuns besteforeldre på morsida var glassblåseren Johan Bruun og Anne Barbara Hansdatter (eg. Johansdatter Kreutzer). Det var to forskjellige glassblåserfamilier med slektsnavnet Brun/Braun/Brown – en engelsk og en tysk (eller tysk/fransk). Johan Bruun tilhørte den engelske familien. Han var født på Nøstetangen og var sønn av William Brown og hans norske kone Maren Margrethe Larsdatter."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar - På Family search fant jeg følgende:Johan Christian Bruun født 1812 Vardal Oppland.Han giftet seg

3 juli 1838 med Inger Nielsen Sand,hun født 2 des 1815 Tommerby,Thisted,Danmark.Hennes foreldre Niels Jensen

Sand og Anne Marie Beck.

 

Inger og Johans barn:Anne Kirstine 1839 - Albrecht 30 okt 1842 - Louise 1844 og Caroline 14 feb 1848.

Alle født i Ravnkilde Aalborg. Hilsen Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjenn Gunnar - Johan Andreas Bruun og Anne Dorthea (Wentsel?)døper sønnen Johan Christian,født

2 okt 1812.Se Vardal i Oppland 1808/1814,side 72,post 64.K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var det Christians Amt og ikke Christiania. Det var morsomt at han ble funnet. For noen innlegg siden søkte jeg på ham på FT 1865, uten å finne ham, noe som jo også styrker antakelsen om at han hadde flyttet ut av landet. Nå er den antakelsen endret til sikkerhet, etter de senere innlegg, så langt jeg kan forstå. Det var hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre kan man ikke lenger se hvem som legger inn spørsmål og svar på slektsforumet"

 

Det er fullt muleg å sjå namna på dei som har skrive på Slektsforum, men da må ein vere pålogga sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt muleg å sjå namna på dei som har skrive på Slektsforum, men da må ein vere pålogga sjølv.

 

Ja, jeg har skjønt det, men hvis man ikke er DIS-medlem og dermed ikke kan logge seg på og delta i DIS' Slektsforum, kan man ikke lenger se navnene på debattantene der. Denne endringen kom vel tidligere iår etter en noe opphetet debatt her i dette debattforumet om fullt visningsnavn eller ikke på innleggene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Christian Bruun (f.1812 i Vardal) tilhørte den engelske glassblåserfamilien Brown. Familien kalles som oftest Brown eller Braun i de eldstew generasjonene i Norge, senere som regel Brun eller Bruun.

 

Den første av denne slekta som arbeidet ved norske glassverk var Johan Christians farfars far, William Brown. William Brown kom til Norge sommeren 1755 sammen med glassblåsermesteren James Keith. William Brown omtales som hans dreng, senere som hvittglassblåsersvenn. Mester ble han aldri. Det er litt uklart hvor i England han kom fra. Den norske glassverksshistorikeren G.E. Christiansen hevder at han kom fra Liverpool. Kunsthistorikeren Ada Polak hevder på grunnlag av stilstudier at det er mer sannsynlig at Keith og Brown kom fra Newcastle. Selv har jeg ikke funnet noen opplysninger om fødested i de kildene jeg har gjennomgått. De engelske glassblåserne ble vervet av en utsending fra det norske glassverkskompaniet. Vi vet at han besøkte både Liverpool, Newcastle og en rekke andre engelske byer med glassverk.

William Brown arbeidet først ved Nøstetangen glassverk som var Norges første glassverk, Nøstetangen, så ved Hurdals glassverk og i 1780 ble han overført til Biri glassverk (i Oppland). I glassverkenes arkiv ligger det mange brev om William Brown. Det er mange klager på ham. Han var nok både drikkfeldig og hissig og kom i krangel både med arbeidskamerater og sjefer. Til slutt havnet han på Tukthuset i Christiania (Oslo) og der døde han 5.4.1785. Ved begravelsen ble alderen oppgitt til 50 år, så han bør være født ca 1736.

 

Johan Christians farfar ble født på Nøstetangen i 1762. Ved dåpen kalles han John Brown, men seinere omtales han som oftest som Johan eller Jaen Bruun. Han arbeidet som krystallglassblåser ved Hurdals glassverk, og du kan finne ham der ved folketellingen i 1801

 

Johan Christians far, Johan Andreas Bruun (f.1787), arbeidet som glassblåser dels ved Hurdals glassverk og dels ved Gjøviks glassverk i Vardal.

 

Jeg har mange opplysninger om Bruun-slekta og også om de inngiftede kvinnene. Både Johan Christians farmor (Anne Barbara Creutzer) og hans mor, Anne Dorothea Wentzel, kom fra tyske glassblåserslekter. Så bare kom igjen hvis du vil vite mer.

 

mvh

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har skjønt det, men hvis man ikke er DIS-medlem og dermed ikke kan logge seg på og delta i DIS' Slektsforum, kan man ikke lenger se navnene på debattantene der. Denne endringen kom vel tidligere iår etter en noe opphetet debatt her i dette debattforumet om fullt visningsnavn eller ikke på innleggene her.

 

Så langt eg skjøner denne sida: http://www.disnorge.no/cms/innmelding.html kan du framleis registrere deg som gjest og få brukartilgang på Slektsforum,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt eg skjøner denne sida: http://www.disnorge.no/cms/innmelding.html kan du framleis registrere deg som gjest og få brukartilgang på Slektsforum,

 

Fint! Greit å vite hvis det en gang skulle bli aktuelt. Skjult navn for utenforstående og synlig navn for innloggede er forresten en ordning jeg har sans for med tanke på alle dem som her i dette forumet har gitt uttrykk for at de misliker at navnene deres er søkbare når de har lagt inn innlegg her.

 

Forøvrig var det en fint innlegg av Anne Minken. Her har trådstarter virkelig fått full uttelling og god informasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å tyde hva som står i linjen under Danmark - se den nest nederste innførselen under utflyttede på fol.318a her - Oppland fylke, Vardal, Klokkerbok nr. 4 (1831-1853), Inn- og utflyttede 1841, side 318.

 

Jeg leser det som Konradsminde Glv.

 

Der var det også glassverk, jfr. denne:

http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Kunsth%C3%A5ndv%C3%A6rk_og_design/Glaskunst/Konradsminde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det som Konradsminde Glv.

 

 

Ja, selvfølgelig er det det det står - det er så lett å se når man kjenner "fasiten"! Så jeg setter høyre underarm på skrå opp og ut fra hoften, setter høyre tommel og pekefinger sammen og peker fremover, legger hodet litt på skakke bakover og gir det en lett rysten idet jeg på forfinet skjervøymål og på beste parveny-manér sier "Takk, min engel!"

 

Så får de øvrige forumets lesere bære over med vår smule internhumor, og spørsmålsstiller vil vel også etterhvert "kvittere" for all den flotte informasjonen han har fått i denne tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hej  :)

Dette er meget spændende! Jeg er meget interesseret i den glassblåserfamilie, da William Brown var 5 x tipoldefaren min. Jeg vil blive meget glad for informationer om bl.a. Anne Barbara Creutzer og Anne Dorothea Wentzel, samt deres aner. Hvis der også findes mere om William Browns aner, vil jeg meget gerne høre om det også   :) 

Tak  :rolleyes: 

Venlig hilsen

Eva (fra Danmark)

Johan Christian Bruun (f.1812 i Vardal) tilhørte den engelske glassblåserfamilien Brown. Familien kalles som oftest Brown eller Braun i de eldstew generasjonene i Norge, senere som regel Brun eller Bruun.

Den første av denne slekta som arbeidet ved norske glassverk var Johan Christians farfars far, William Brown. William Brown kom til Norge sommeren 1755 sammen med glassblåsermesteren James Keith. William Brown omtales som hans dreng, senere som hvittglassblåsersvenn. Mester ble han aldri. Det er litt uklart hvor i England han kom fra. Den norske glassverksshistorikeren G.E. Christiansen hevder at han kom fra Liverpool. Kunsthistorikeren Ada Polak hevder på grunnlag av stilstudier at det er mer sannsynlig at Keith og Brown kom fra Newcastle. Selv har jeg ikke funnet noen opplysninger om fødested i de kildene jeg har gjennomgått. De engelske glassblåserne ble vervet av en utsending fra det norske glassverkskompaniet. Vi vet at han besøkte både Liverpool, Newcastle og en rekke andre engelske byer med glassverk.
William Brown arbeidet først ved Nøstetangen glassverk som var Norges første glassverk, Nøstetangen, så ved Hurdals glassverk og i 1780 ble han overført til Biri glassverk (i Oppland). I glassverkenes arkiv ligger det mange brev om William Brown. Det er mange klager på ham. Han var nok både drikkfeldig og hissig og kom i krangel både med arbeidskamerater og sjefer. Til slutt havnet han på Tukthuset i Christiania (Oslo) og der døde han 5.4.1785. Ved begravelsen ble alderen oppgitt til 50 år, så han bør være født ca 1736.

Johan Christians farfar ble født på Nøstetangen i 1762. Ved dåpen kalles han John Brown, men seinere omtales han som oftest som Johan eller Jaen Bruun. Han arbeidet som krystallglassblåser ved Hurdals glassverk, og du kan finne ham der ved folketellingen i 1801

Johan Christians far, Johan Andreas Bruun (f.1787), arbeidet som glassblåser dels ved Hurdals glassverk og dels ved Gjøviks glassverk i Vardal.

Jeg har mange opplysninger om Bruun-slekta og også om de inngiftede kvinnene. Både Johan Christians farmor (Anne Barbara Creutzer) og hans mor, Anne Dorothea Wentzel, kom fra tyske glassblåserslekter. Så bare kom igjen hvis du vil vite mer.

mvh
Anne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.