Gå til innhold
Arkivverket

Tilbaketasten


Frode Myrheim
 Del

Recommended Posts

Eg undrar meg på kvifor eg ikkje kjem tilbake til der eg byrja, nemleg utvalet av kyrkjebøker. Til dømes leiter eg meg år for år framover i ei kyrkjeboka, og da eg går same veg tilbake med tilbake-knappen blir den før eller seinare innaktiv (grå). Kva skyldast dette?

 

Frode Myrheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg undrar meg på kvifor eg ikkje kjem tilbake til der eg byrja, nemleg utvalet av kyrkjebøker. Til dømes leiter eg meg år for år framover i ei kyrkjeboka, og da eg går same veg tilbake med tilbake-knappen blir den før eller seinare innaktiv (grå). Kva skyldast dette?

 

Det skyldes hvordan blaprogrammet ble laget tilbake i 2005 og behovet for lagring av parametere underveis. Jeg er ikke i stand til å forklare dette i detalj, men programmererne var fullt klar over dette ville ha betydning for bruk av tilbake-knappen. Det er derfor det på startsida for skanna kirkebøker oppfordres til ikke å bruke tilbake-knappen i nettleseren. Man skal heller bruke blaprogrammets egne knapper, slike som [Opphev valg], [Mitt utvalg] og [innholdssiden].

 

I de nyeste tjenestene (skifter og tingbøker) er ikke dette problemet til stede. Blaprogrammet for skanna kirkebøker skal "moderniseres", forhåpentligvis i 2012, og da vil det bli på samme måte der. Men knappene [Mitt utvalg] og [innholdssiden] burde vel dekke behovet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.