Gå til innhold
Arkivverket

Peder Pettersen Hongslo,(Francke), garmager, ca. 1658-1710


John Tore Kvernmo
 Del

Recommended Posts

Overnevnte dukker opp under søk etter opprinnelsen til Lars Nielsen Belgmager (Skjølberg) og hustru Malene Jørgensdatter.

 

Lars Nielsens far var Niels Jensen Belgmager, født ca. 1679, død 1768. En stor takk til Inger Bjørnaas som fant hans alder for oss. Hvem Niels var gift med, er fremdeles uavklart. Har noen tips om hans opprinnelse og giftemål, er vi flere som setter pris på det.

 

Det er til visshet grensende sannsynlig at det er Malenas foreldre,Jørgen Olsen og Malena Pedersdatter som troloves her http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=vi16381695tr&gardpostnr=368&personpostnr=1427&merk=1427#ovre. Etter Ft.1701 var Jørgen født ca. 1682, og faren, Ole Sifversen Yngre en smelter født va. 1657.

 

Malena Pedersdatter kan være datter av Peder Pettersen Hongslo (ca. 1658- 1710) og hustru Marit Olsdatter, død 1704.Peder finner jeg i Ft.1701 her http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=mt16381701&gardpostnr=54&personpostnr=154&merk=154#ovre

 

Etter Orkdal bygdebok III side 240 finner jeg at Peder var driver på halve Hongslo i 1688. Hans kone, Marit Olsdatter døde i 1704 fra 10 barn, Petter,Fredrik, Ole, Kiersti, Eli, Gjertru, Berit, Lisbet, MALENE og Dordi.

 

Hongslo var gjestgivergard, og bygdeboka omtaler gravølet etter Peder Hongslo i 1710. Karene blr såpass animerte at gravferda endte med "fyld og skjenderi" og rettsak. -Dette må være vår Peders begravelse.

 

Som vi ser er Ole, Fredrik og Petter fra Ft. med i rekken. Jeg har funnet igjen flere av barna i kildene, fortrinnsvis i KB, og har notert følgende:

 

Kiersten Pedersdatter Hongslo, f.ca. 1680, i 1701 Trol. med Anders Arntsen Aspoel, f. ca. 1776.

 

Elen Pedersdatter Hongslo, f.ca. 1682, Trol. 1707 med Esten Nielsen Kiønlien, f. ca. 1677, død 1753

 

Petter Pedersen Hongslo, f. ca. 1687, Trol. 1710 med Karen Simensdatter Hongslo.

 

Gjertru Pedersdatter Hongslo, -ukjent.

 

MALENE PEDERSDATTER HONGSLO, trol. 1715 med hytteknekt JØRGEN OLSEN, f. ca. 1682

 

Fredric Pedersen Hongslo, f. ca. 1692 -ukjent.

 

Lisbet Pedersdatter Hongslo, Trol. 1712 med Peder Olufsen på Verket.

 

Dorothe Pedersdatter Hongslo, f. 1698 -ukjent

 

Oluf Pedersen Hongslo, f. 1700

 

I 1704 sies det at Marit Olsdatter etterlot seg 10 barn "alle smaa og hos faderen". Som vi ser er dette nok betinget riktig. Kiersten var allerede gift. Imidlertid finner jeg en Peder Pedersen Hongslo født i 1703 som ikke er med på lista. Han finner jeg heller ikke mer om.

 

Hvem er så denne Peder Pettersen Hongslo Francke som etter Ft.1701 var født ca. 1658? -Var han sønn eller bror/halvbror til Petter Pettersen Francke, f. ca. 1631, bruker nabogarden Tallerås ? Kanskje har jeg sovet i timen, men finner ikke noe svar på dette i tidligere debatter eller andre kilder. Vel vet jeg at det er risikosport å bruke Orkdal bygdebok som kilde, men det er ikke samsvar mellom mine opplysninger og f.eks. Leiv Skjerves slektsider.

 

Jeg er takknemlig for innspill!

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Jeg ser at et av de eldste barna, Beret Pedersdatter Hongslo ikke ble med i min oversikt. Hun ble trolovet i 1706 med Arn Joensen "Sunne paa Høland". Dette er kanskje Sundet på Høylandet/Hølonda.

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VISNINGSREKORD?

 

2500 visninger forteller om et populert emne. Vel er bergmannsslekter et tema som interesser mange, men når de fleste kom i løpet av de første timer etter at jeg la dette ut, skyldes det vel andre grunner. Å spørre hvorfor kunne være interessant nok, men det gir meg iallfall en unnskyldning til å løfte opp dette temaet! -Spesiellt siden ingen har hatt noen kommentar hittil.

 

Siden kirkeboka mellom 1708-1730 for Orkdal/Svorkmo er gått tapt, sliter vi som leter etter slekt i dette området. Klokkerboka for tida etter 1730 er ikke digitalisert, men ved tålmodighet å lete her får en rekonstruert endel. Konfirmasjonslister, faddere, trolovere, dødsfall etc. sammen med folketelligslister, gamle tråder og nettsidene til Leiv Skjerve og Arnt Stavne har bidratt til at jeg kan sette opp en foreløpig oversikt over Niels Jensen Belgmagers familie og etterkommere. Innledningsvis ba jeg om tips også om hans opprinnelse.

 

Hans etterkommeres valg av navn gir grunn til å tro at han var gift 2 ganger. Her er det jeg har notert:

 

Niels Jensen Belgmager, ca.1679- 1768 Barn:

 

Jens Nielsen, f. ca. 1711, d. 1785 gift med

Ane Sørensdatter, f. ca. 1711, d. 1789

-Deres barn:

Ole Jensen død før 1785, g.m. Ranney? Haldosdatter Hongslo

 

Ane Lisbet Jensdatter, f. 1741, ugift.

 

Niels Jensen, f. 1756, g.m. Catharine Hansdatter, f. ca.1761

 

Søren Jensen, f. 1761, g.m. Marit Larsdatter, f. 1768

 

Ingri Jensdatter, f. 1757 Tvilling, død.

 

Kirsten Jensdatter, f. 1757

 

Lars Nielsen, f.ca. 1719, d. 1799, gift med Malene Jørgensdatter, f. ca. 1723

-Deres barn:

Niels Larsen , f. 1745, d. 1787

 

Jørgen Larsen, f. 1747, d. 1812, g.m. Ingri Olsdatter Homoe, f. 1758

 

Johanna Larsdatter, f. 1749. d. 1809, ugift.

 

Sivert Larsen, f. 1751, g.m. Ane Andersdatter, f. 1751

 

Petter Larsen, f. 1754

 

Lisbet, f. 1756, g.m. Ole Joensen Moe, f. 1756

 

Benjamin Larsen f. 1759, d. 1813, g.m. Ingeorg Johansdatter Blokkan, f. 1764, d. 1847

 

Peder Larsen, f. 1762, død som spebarn.

 

Ane Lisbet Nielsdatter, f. ca. 1727, g.m. enkem. Lovits Jørgensen,

-Deres barn:

Johanna Lovitsdatter, f. 1763

 

Niels Lovitsen, f. 1768

 

Jørgen Nielsen, f. 1729, d.1766, g.m. Marit Pedersdatter

-Deres barn:

Niels Jørgensen, f. 1755

 

Peder Jørgensen, f. 1757

 

Pietter Jørgensen, f. 1759

 

Barbro Jørgensdatter, f. 1761

 

Peder Jørgensen, f. 1762

 

-Familienavnet var gjerne yrkestittel, men også Skjølberg. Manglende etternavn gjør at enkelte av barna er usikre grunnet navnelikhet.Etter dette leser jeg at Niels Jensens evt. 1.hustru het Ane Malene siden sønnen Jens døper sin 1.datter dette. Niels døper sin yngste datter Ane Malene, vanlig oppkalling av 1.hustru!

 

Lars og Malene døper sin eldste datter Johanna. Også Ane Lisbet og Lovits døper sin datter Johanna. Dette kan tyde på at Niels 2.hustru het nettopp det. Imidlertid har jeg ikke funnet noen i fatterlistene som kan understøtte dette.

 

Her mange løse tråder, men håper det kan bidra til en diskusjon om denne slektsgreina!

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er så denne Peder Pettersen Hongslo Francke som etter Ft.1701 var født ca. 1658? -Var han sønn eller bror/halvbror til Petter Pettersen Francke, f. ca. 1631, bruker nabogarden Tallerås ? Kanskje har jeg sovet i timen, men finner ikke noe svar på dette i tidligere debatter eller andre kilder. Vel vet jeg at det er risikosport å bruke Orkdal bygdebok som kilde, men det er ikke samsvar mellom mine opplysninger og f.eks. Leiv Skjerves slektsider.

 

Jeg er takknemlig for innspill!

Det er vel ingen sikre kjelder som eg har sett på korleis samanhengen er, men eg held det som mest truleg at Petter d.y. er son av Petter d.e. på Tallerås.

 

Når det gjeld Petter d.e. lurer eg litt på kor patronymet Pettersen kjem frå. Eg har notert meg at Petter d.e. på Tallerås mest truleg var son av garmakar Frantz Franke på Kvikne [ref: Kvikneboka]. Dersom dette stemmer er det vel lite truleg at Petter d.y. er ein sammødrande bror.

 

Ut frå antatt alder på borna til Petter d.y. ser det for meg ut til at det er snakk om to ekteskap, da dei eldste fort er 20-25 år eldre enn dei yngste.

 

 

Har ein del kommentarar til det øvrige, men må ta det når eg har tid til å gå gjennom data noko nærare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Håvard!

 

Du berører det som er noe av kjernen i mitt spørsmål. Jeg har sett at Peder/Petter er omtalt om hverandre. For meg synes det som rimelig at Peder Pettersen Hongslo, etter Ft. født ca. 1658, er sønn av Petter Fransen, postbonde, 70 år på Tallerås i 1701. Dette bør være en Petter d.e., siden det vel neppe er han som er på Tallerås i 1723.http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=62&filnamn=mt16381701&gardpostnr=57&personpostnr=166&merk=166#ovre

 

Skal dette gå opp, kan Peder Pettersen Hongslo og en Petter Pettersen Tallerås være brødre, og helst halvsøsken til Frantsvis, Ole, Johanna, Else og Frantz.(Notert fra Leiv Skjerves slektsider). Dette er bare teori, men noen har kanskje et bedre forslag?

 

Ellers er det vel Peder Pettersen Francke som blir gift for 2.gang, 8.11.1705 med Marit Jørgensdatter. Hun kan være den som troloves 12.6.1712 med Oluf Siursen. -Ser fram til nye innspill!

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Dette kunne kanskje vært nevnt under Håvard Moes emne om Maggo, men tar det her. Jeg finner et dødsfall i 1754 som jeg tolker til enke Lispet Pedersdatter Talleraas. Samme dag begraves Jens Nielsens nyfødte tvillinger slik jeg tolker det.Venstre side her Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 671A01 (1730-1755), Kronologisk liste 1754, side 439-440.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16191&idx_id=16191&uid=ny&idx_side=-225

 

Tidligere fant jeg Lispet Pedersdatter Hongslo i 1712 gift med Peder Olufsen på Verket.Kan dette være henne?

 

Jeg finner også ei Malene Piettersdatter død i 1740, 73 år gammel.Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 671A01 (1730-1755), Kronologisk liste 1740, side 210-211.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16191&idx_id=16191&uid=ny&idx_side=-107

 

Denne Malene er født ca. 1667, og kan vel være et 5. barn til Petter Pettersen Talleraas?

 

Håper noen kan ha meninger om dette!

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Dette kunne kanskje vært nevnt under Håvard Moes emne om Maggo, men tar det her. Jeg finner et dødsfall i 1754 som jeg tolker til enke Lispet Pedersdatter Talleraas. Samme dag begraves Jens Nielsens nyfødte tvillinger slik jeg tolker det.Venstre side her Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 671A01 (1730-1755), Kronologisk liste 1754, side 439-440.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16191&idx_id=16191&uid=ny&idx_side=-225

 

Tidligere fant jeg Lispet Pedersdatter Hongslo i 1712 gift med Peder Olufsen på Verket.Kan dette være henne?

Eg har ingen andre gode kandidatar i farten. Har vi dødsfallet til Peder Olufsen nokon stad? (kan ikkje sjå at eg har registrert noko der...)

 

Jeg finner også ei Malene Piettersdatter død i 1740, 73 år gammel.Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 671A01 (1730-1755), Kronologisk liste 1740, side 210-211.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16191&idx_id=16191&uid=ny&idx_side=-107

 

Denne Malene er født ca. 1667, og kan vel være et 5. barn til Petter Pettersen Talleraas?

Interessant. Eit argument som taler mot (basert på alder på Jørgen Olsson over) er at ho ville vere 15 år eldre enn mannen, og gift i ein alder av nesten 50! Det sagt, det er vel ikkje heilt ukjent at alder ved dødsfall kan vere overdrive mykje...

 

Håper noen kan ha meninger om dette!

 

Mvh John Tore

Etter kvart som sommaren ser ut til å vere på veg ut håpar eg å finne noko meire tid til å jobben litt med dette utover hausten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.