Gå til innhold
Arkivverket

Srøbka Hestad


Tove Bodin Bratlie
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg leter etter Kate Margrethe, født 10 juni 1936 i Vang kommune, Hedmark fylke.

Hennes foreldre heter Paul Srøbka, født 1886, Culm, Vestpreussen og Jenny O. Hestad, født 1902, Ranvik/Nesset kommune, Møre og Romsdal fylke.

 

Takknemlig for alle svar som har med disse to familier å gjøre.

Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen.

Jeg ser at han er ugift her.

Når Kate Margrete ble født, står det:

I Kirkebok for Vang 1932 - 1957

Side 72/73, nr. 33, døpt 9/8-1936 i Vang kirke, foreldre: Gift kelner Paul Srøbka, født 1886 og ug. Jenny Hestad, født 1902, bopel: Utstillingsplassen, Hamar,

men det er jo tydelig at han ikke er gift med Jenny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg ser at kirkeboken er fra 1818.

"Min" Paul er født 1886.

Kan dette være farfar til "min" Paul?

 

Takk til deg også.

Tenk at man alltid får svar på dette forum - toppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adressebok for 1918, det er jeg som har skrevet feil.... sorry. Dette er nok din Paul.

 

Vi skulle funnet Bernhard sin dåp, han er nok sønn til Paul og kanskje stamfar til de få Srøbka som dukker opp ved skattesøk eller i 1881.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kanskje jeg missforsto litt.

Jeg fant dette:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Adressebok, Digitalisert bok , 1918-1918, oppb: Riksarkivet.

 

Om adresseboken er fra 1918, så er det nok "min" Paul.

Det er vel trolig at han flyttet til Hamar som lå under Vang Hedmark, da, eller?

 

Har du noen aning om hvordan jeg skal finne ham der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe helt annet: Paul og Anna (genitiv Pauli og Annae) Srubka får sønnen Valentinum Paulum (Valentin Paul) Srubka 17 Feb 1793 i Ober Sartowitz, Westpreußen, Preußen, Germany. Navnelikhet, men umulig å si om det er stamfedre til "din" Paul Srøbka. (Familysearch)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tove!

 

Har sendt deg mail med e-postadresse til en mulig etterkommer av Paul Srøbka.Han bor her på Ørlandet.

 

Denne personen er forresten på Facebook.Når jeg så bilde av han så kjente jeg ham igjen.

 

Hilsen Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=39493&idx_id=39493&uid=ny&idx_side=-42

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10051102033043.jpg

 

Se døpte kvinnekjønn nr 7 i Nesset, Møre og Romsdal. Kan se ut som hun er blitt gift Srøbka (ved å google). Rart at hun er fra samme sted som moren til Kate Margrethe....? En tilfeldighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge.

Jeg sparer alt Erling,

og jeg skal ta kontakt på mail-adr. Ann-Mary.

dette var ikke helt lett, forstår jeg.

Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kontaktet en bekjent polsk dame. Hun mente at Srubka ikke var et navn, men betydde "skrue". (Jeg antar at den norske ø-en ikke forekom i det opprinnelige polske / vestpreussiske navnet). Ellers ser jeg at Krubka eller navneformer som ligner er vanlig i polsk område (familysearch).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner denne Jenny m samme f.data som "din", gravlagt i Oslo

 

621175 Jenny Sandvik 0607 1902 0211 1978 0605 1979 95 7 7-5 Nordre gravlund Oslo

 

 

Ser at Jenny kom fra Sandvik krets i Nesset, se fra 1910-tellingen i første svar fra AM.

 

Om dette er rett mor til Kate, kan du kontakte Statsarkivet i Oslo og be om kopi fra dødsfallsprotokollen ved hennes død, der vil hennes arving(er) stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan du jo lage nytt tema og be om oppslag fra denne bygdeboken (to andre i serien kan man bla i på nettet, dessverre ikke denne)

 

Av: Ottar Roaldset

År: 1973

Utgitt: Nesset bygdeboknemnd

Sidetall: 466 s.

Kilde: BIBSYS

 

Omfatter gardsnr. 1-15

 

Buvik, Hestad, Åram, Ranvik, Barstein, Gamsgrø, Åfløy, Bakken, Gussiås, Skjørli, Skjørseter, Tjelle, Trollmyr og Rød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har sendt et mail til Nordre gravlund og innventer svar derifra innen jeg gjør noe mer.

Det med Bygdeboken var intressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gards- og ættesoge for Nesset bind 1

 

Av: Ottar Roaldset

År: 1973

Utgitt: Nesset bygdeboknemnd

Sidetall: 466 s.

Kilde: BIBSYS

Omfatter gardsnr. 1-15

 

Buvik, Hestad, Åram, Ranvik, Barstein, Gamsgrø, Åfløy, Bakken, Gussiås, Skjørli, Skjørseter, Tjelle, Trollmyr og Rød.

 

 

 

Be om oppslag (beta) http://slekt1.com/bygdeboker-i-norge-ny?sobi2Task=sobi2Details&catid=504&sobi2Id=4177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for kirkeboksidene.

Om jeg skal be om et oppslag, hva skal jeg be om i det her tilfelle?

Hva kan man be om?

Jeg ser at Hestad står der. Det må vel være et gårdsnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Hestad er gården der moren til Jenny bor når Jenny kommer til verden, mens hun bor på Sandvik ved konfirmasjon. Derfor kan godt Jenny Sandvik funnet gravlagt i Oslo være denne personen.

 

Syns at moren kalles Langset, hvis det er en gård i Nesset, bør hun sjekkes opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et forslag (jeg har med hell gjort dette selv):

 

Send en epost til et Opplandsbibliotek (eller til Nasjonalbiblioteket) og spør etter dødsannonsen til bERNHARD sRøbke, i Totens Avis. Samme gjelder for dødsfallet av Jenny Sandvik, men jeg vet ikke hvilken avis som er lokalavis i den aktuelle bydelen.

 

Dødsannonser kan gi mye god informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.