Gå til innhold
Arkivverket

Jon Jonsen Nes og Gjertrud Gjermundsd Heggeriset


Trond Arild Hansen
 Del

Recommended Posts

Det var Jon og Gjertrud som bygde gården Jons i Heggeriset, fradelt hjemgården hennes i 1742. Slektsopplysningene under har jeg i all hovedsak hentet fra Trysilbøkene, som jeg ikke har tilgang til nå. Nytt for meg er at det i en kontrabok over inntekter fra ekteskapsbevillinger står at Jon og Gjertrud var i 2 og 3 ledd beslektet (nr. 26).

 

1. Jon og Gjertruds barn (Siri, Gjermund, Jon, Marte, Ole, Siri, Gjertrud, Jon)

 

2. Jon Jonsen Nes (1708-1783), g. 1734 m.

3. Gjertrud Gjermundsd. Vestues (1715-1765)

 

4. Jon Olsen Nes (fra Sørhus) (1660-1733), g.m.

5. Siri Syversd. (1657-1732)

6. Gjermund Gjermundsen Hammersgård (1682-1752), g.m.

7. Marte Bjørnsd. Sørby (d. etter 1742)

 

8. Ola Jonsen Sørhus (1614- ), g.m.

9.

10. Syver

11.

12. Gjermund Halvorsen Hammersgård (fra søndre Sørby) (1634- ), g.m.

13.

14. Bjørn Jonsen Sørby (1653-1723), g.m.

15. Siri Persd. (1665-1742)

 

16. Jon Sørhus ( -1657), g.m.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24. Halvor Jonsen søndre Sørby, g.m.

25.

26.

27.

28. Jon Halvorsen søndre Sørby (1628- ), g.m.

29. Åste Mortensd. Hammersgård

30. Per

31.

 

Med utgangspunkt i dette treet (om det stemmer): Om Jon og Gjertrud var søskenbarn, må en av bestemødrene til Jon være identisk med Gjertruds farmor. Gjertruds farfar, Gjermund Halvorsen, var bror av nr. 28 Jon Halvorsen. Sistnevntes andre kone, Kersti, var datter av lensmann Simen Nordby. Simen Nordbys sønn, Syver, er i 1664 nevnt som betler etter farens konkurs, og er ifølge Trysilbøkene mindre sannsynlig som Siri Syversdatters far. Kanskje er Siri Syversd. likevel datter av Syver Simensen Nordby, og enken etter ham gift med Gjermund Halvorsen? Jon og Siri hadde jo også en sønn, Gjermund, som kan være oppkalt etter Siris stefar.

 

Jon og Gjertrud var også i 3 ledd beslektet. Halvor Jonsen søndre Sørby er kanskje en kandidat som Ola Jonsen Sørhus' svigerfar, ettersom Ola også hadde en sønn Halvor.

 

Så innfløkt som slektsrelasjonene var i Trysil, er det her helt sikkert flere muligheter. Håper noen har andre (og bedre) forslag, evt. rettelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dette var en både interessant og nyttig opplysning, Trond Arild. Og den blir enda nyttigere når du får ryddet opp i misforståelsen om hva det innebærer å være beslektet i annet og tredje ledd. Det betyr nemlig ikke at ektefellene er både søskenbarn og tremenninger på en og samme gang, men det betyr at de har en felles forfeder tilbake til hvem det er to ledd for den ene ektefellen opg tre ledd for den andre. Det høres kanskje infløkt ut, men det er det som amerikanerne helt presis beskriver som first cousins once removed.

 

I dette tilfellet, hvor aldersforskjellen er påtagelig, må forholdet altså være at Jon er søskenbarn med en av Gjertruds foreldre. Ser vi på patronymene på begge sider for den aktuelle generasjonen, vil den sannsynligste, men ikke den absolutte eneste mulige, løsningen være at Gjermund Hammersgårds ellers ukjente kone er søster av enten Jon Olsen fra Sørhus eller Siri Sjursdatter fra Nordby. På denne måten unngår vi de hypoptetiske ekteskapsforholdene som du foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den oppklaringen! Det er nok en fordel å ha riktig utgangspunkt, ja.

Du har nok rett i at noen av Jons besteforeldre må finnes blant Gjertruds oldeforeldre. Det blir vel mye teori og aldersjusteringer ellers (Siri Persd. Sørby kan jo f. eks. være en datter av Syver Simensens evt. enke).

 

Etter som det sto så dårlig til på Nordby, og Siri Syversd. hadde en tante på Sørby, er det ikke unaturlig om hun og evt. søsken vokste opp der.

En søster av Siri kunne da blitt gift med naboen Gjermund Hammersgård. Om en skal se på oppkallingsreglene, så hadde vel ikke Gjermund noen (kjent) sønn Simen? Han hadde imidlertid en sønn Ola, så Gjermunds kone kan sånn sett like gjerne ha vært fra Sørhus. Men dette blir uansett bare gjetting fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjermund Halvorsen og hans ukjente kone har eldste sønn Ole f. 1679 (ifølge Trysilboka, der ingen Halvor er nevnt som sønn). Det betyr at moren kan være en Olsd. og født så sent som nær 1660, som er Jon Olsen Sørhus sitt oppgitte fødselsår. Da er det vel litt sannsynlig at slektsforbindelsen kan gå via Sørhus, som nevnt ovenfor.

 

Jeg har tidligere ment å finne enkelte svært sannsynlige, men (så vidt meg bekjent) hittil uavklarte sammenhenger i dette miljøet, bl.a. at slekten på Eidet ætter i direkte mannslinje fra Jon Halvorsen søndre Sørby (g.m. Åste Mortensd. Hammersgård), som jeg antar er en eldre bror av Gjermund Halvorsen på Hammersgården. Jon H. Sørby (f. 1628) synes å være oldefar til Hans Jonsen Eidet (f. 1723).

 

En stund siden jeg holdt på med dette, så jeg har ikke all begrunnelse i hodet, men det finnes i alle fall lagret på en lukket nettside om bl.a. slekten fra Sel i Gudbrandsdalen på Husfloen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilgang til nettsiden du nevnte, og forbindelsen Sørby/Eidet virker sannsynlig, den. Når det gjelder Gjermund Halvorsens kone er det vel inntil videre bare å notere seg at hun antagelig var fra Sørhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.