Gå til innhold
Arkivverket

Mulig forbindelse til Hveding-slekten - Ongstad, Hadsel, Vesterålen - ca 1700


Lars Østensen
 Del

Recommended Posts

Mulig forbindelse mot Hveding-slekten:

 

Ole Hansen / Elen Ingebrigtsdatter vies den 6. nov 1718 i Hadsel. Trolovet 6. juli 1718 Oluf Hansen af Aangstad med Elen Ingebrichtdr Stegloe - Cautionisterne Oluf Hveding, Christen Rasmussen

 

De får følgende barn:

 

Daniel Hveding døpt 20. aug 1719 gravlagt 5. nov 1719

Ingebrigt døpt 21. feb 1721

Hans døpt 14. mar 1722

Daniel Hveding døpt 25. feb 1725

 

Tilsynelatende må det finnes en kobling fra denne familien mot Hveding-slekten basert på navngivningen til barna, men jeg klarer ikke å finne ut hvilken forbindelse det eventuelt skulle være.

 

I mantall 1701:

På gården Melbu finns en Hans Olsen 46 med sønn Christen Hansen 10 år og sønn Ole Hansen 9 år.

Det finns ingen Ole Hansen eller Christen Hansen født i Hadsel i tidsrom 1685-1695 som jeg har klart å finne i kirkebøkene.

 

Min antagelse er at denne Hans Olsen som er leilending på Melbu i 1701 er far til Ole Hansen bosatt på Aangstad, men dette kan være helt feil.

Likeså antar jeg at denne Hans Olsen er innflytter siden jeg ikke finner noen av sønnene døpt i kirkeboka for Hadsel.

 

Tilsynelatende overtar denne Hans Olsen som leilending på Aangstad etter Anders Sivertsen en gang i tidsrommet mellom 1701 og 1723.Sannsynligvis før 1713 da han nevnes som dåpsvitne fra Aangstad.

 

I matrikkelforarbeidet 1723:

 

Ongstad: Hans Olsen, Hendrich, Anders Olsens enke, Ole Hansen.

Melbu: Ole Hveding ejer og bøksler. Ole Hveding.

 

 

Er det noen som vet eller har opplysninger om en slik forbindelse?

 

Jeg har forsøkt og gå opp morsiden (Elen Ingebrigtsdatter) uten at jeg har klart å finne noen forbindelse derfra mot Hveding-slekten.

Foreldrene hennes skal vistnok være Ingebrigt Iversen og Dorthe Pedersdatter Hydscher fra gården Kjerringnes i Sortland.

 

Jeg har en ide om at forbindelsen kan komme fra morsiden til Ole Hansen, men hva moren hans het har jeg per nå ingen opplysninger om.

 

Er det noen som sitter med opplysninger om hvem som var mor til denne Ole Hansen (født ca 1691?) bosatt på Aangstad i Hadsel?

 

 

Lars Østensen, SKI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Per Nermo

    22

  • Terje E Skrolsvik

    6

  • Lars Østensen

    92

  • Cecilie Simon

    11

Mulig forbindelse mot Hveding-slekten:

 

Ole Hansen / Elen Ingebrigtsdatter vies den 6. nov 1718 i Hadsel. Trolovet 6. juli 1718 Oluf Hansen af Aangstad med Elen Ingebrichtdr Stegloe - Cautionisterne Oluf Hveding, Christen Rasmussen

 

De får følgende barn:

- Daniel Hveding, døpt 20. aug 1719 gravlagt 5. nov 1719

- Ingebrigt, døpt 21. feb 1721

- Hans, døpt 14. mar 1722

- Daniel Hveding, døpt 25. feb 1725

 

Tilsynelatende må det finnes en kobling fra denne familien mot Hveding-slekten basert på navngivningen til barna, men jeg klarer ikke å finne ut hvilken forbindelse det eventuelt skulle være.

 

.

Den Ole (Oluf) Hveding som er forlover for Ole (Oluf) Hansen (på Ongstad) ved trolovelsen i Hadsel i 1718 med Elen Ingebrigtsdatter (Steilo)

er kanskje denne karen (Oluf Danielsen Hveding, 1683-1727) ? :

http://www.nermo.org...030.html#I58740

 

og den andre forloveren, 'Christen Rasmussen', er kanskje 'han på Huseby' ? :

http://www.nermo.org...044.html#I38506

 

(NB: Det er vel lite trolig at denne Christen's kone Henriche GJERTSDATTER er mor til

Rasmus CHRISTENSEN ; han må nok stamme fra et tidligere ekteskap ...)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen Hans Olsen døpt 14 mar 1722 ser ut til å ha vært gift (giftemålet ser ut til å ha vært i tidsrommet det mangler kirkebøker i Hadsel) med Anna Agatha og de ser ut til å ha fått følgende barn:

 

Ingeborg, Ole, Elen, Dorthe, Hans Petter (døpt 26 Mai 1754) og Christina (døpt 8 aug 1756). Noe dåpstidspunkt på de første (?) barna har jeg ikke funnet siden kirkebok for Hadsel mangler i dette tidsrom.

 

Det finns skifter etter både Anna Agatha og Hans Olsen, og disse skiftene har Trekilen tolket slik:

 

"DÖD. före 1789 i Hadsel sogn. (skifte 7/10 1789)

I skifte efter Anna Agatha, Ongstad, Hassels fjerding, nämns

sónnesónnen Hans Olsen, arwer i sin faders sted

sónnen Hans Peter Hansen, Datteren Elen Hansdatter, datteren

Christianna Hansdatter, datteren Ingebor Hansdr

Hans Henrichsen arwer i sin moderssted, dattersónnen "broder",

Claus Schiónning.

 

Skifteprotokoll HF1985 1787-89 p.884"

 

"DÖD. före 1779 i Hadsel sogn. (skifte 15/12 1779)

I skifte efter Hans Olssón, Ongstad, Ulvóe fjerding, nämns ingen?"

 

Foreldre til denne Anna Agatha har jeg ikke klart å finne. Er det noen som har informasjon om henne? Alder ved gravleggelsen hennes den 27 sep 1789 oppgis til 80 år, men dette synes lite sannsynlig siden hun får en datter i 1756.

 

Jeg har funnet et giftemål i Hadsel på Ole Hansen fra 10 okt 1777 der han gifter seg med Pernille Marie Pedersdatter.Finner ingen barn av dem født i Hadsel.

Elen Hansdatter ser ut til å ha giftet seg med Michael Michaelsen 29 jul 1772 i Hadsel. 5 barn (Anne, Hans, Elias Schiønning, Dorthea Hydscher, Hanna) født i tidsrommet 1773-1779.

Dorthe Hansdatter ser ut til å ha giftet seg med Elias Schønning 22 okt 1765 i Hadsel. 6 barn (Anne Lisbeth, Hans Henrich, Klaus, Olava Birgithe, Ane Elisabeth, Melcher) født i tidsrommet 1766-1775.

Hans Petter Hansen ser ut til å ha giftet seg med Abel Martine Lockert Hieronimusdatter Brygmand 20 okt 1780 i Hadsel. 7 barn (Hans, Mads Tellemann, Ane Agathe, Hieronimus Brygman, Ole Petter, Mons Gabriel, Olava) født i tidsrommet 1781-1793.

Christiana Hansdatter ser ut til å ha giftet seg med Jacob Hermandsen Dishington 10 Aug 1775 i Hadsel. 1 barn (?) (Ane Agathe) 1778. Ser ut som om hun gifter seg på nytt med Hans Christian Aangstae 20 des 1780 i Hadsel.

Ingeborg Hansdatter har jeg ikke funnet noe giftemål i Hadsel på.

 

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om Hans Olsen er far til alle barna. Trekilen har en liste over konfirmerte i Hadsel, og i den finns en Ingeborg Maria af Aangstae konfirmert i 1757. Dersom dette er samme Ingeborg ser det for meg ut som om hun er født før 1742. På Elen Hansdatter har Trekilen følgende informasjon "1765. Confirm: Dom. 20 a Trinit. 6. Elen Hansdatter 19 Aangstad". Skulle da være født ca 1746.

Likeså når det gjelder Ole Hansen. Alderen hans oppgis til 26 år ved innrulleringsmanntall for Hadsel 1769. Født på Ongstad bosatt på Ongstad.

 

Jeg har litt vanskelig for å for meg at Hans Olsen døpt i 1722 kan være far til barn som er født før 1742, men ingenting er vel umulig?

 

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Den Ole (Oluf) Hveding som er forlover for Ole (Oluf) Hansen (på Ongstad) ved trolovelsen i Hadsel i 1718 med Elen Ingebrigtsdatter (Steilo)

er kanskje denne karen (Oluf Danielsen Hveding, 1683-1727) ? :

http://www.nermo.org...030.html#I58740

 

og den andre forloveren, 'Christen Rasmussen', er kanskje 'han på Huseby' ? :

http://www.nermo.org...044.html#I38506

 

(NB: Det er vel lite trolig at denne Christen's kone Henriche GJERTSDATTER er mor til

Rasmus CHRISTENSEN ; han må nok stamme fra et tidligere ekteskap ...)

.

 

Jeg har Christen Rasmussen HUSEBY som far til Annichen Christensdatter gift med Mogens Gabrielsen Tillemann 1 jan 1708 i Hadsel. Dette har jeg antatt ut fra hvem som var dåpsvitner ved fødselen på barna deres. Er det noen som har informasjon som tilsier at dette ikke kan stemme? Likeså har jeg Christen født ca 1678, Margrethe født før 1684 som søsken av Annichen og Rasmus. Jeg ser Trekilen har en god del barn født etter 1700 på Christen Rasmussen og Henriche Giertsdatter. Jeg tviler på at hun kan være mor til alle disse barna. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt og gå opp morsiden (Elen Ingebrigtsdatter) uten at jeg har klart å finne noen forbindelse derfra mot Hveding-slekten.

Foreldrene hennes skal vistnok være Ingebrigt Iversen og Dorthe Pedersdatter Hydscher fra gården Kjerringnes i Sortland.

 

Såvidt jeg forstår kan Elen's initialer 'E.J.D.B.' antas å stå for 'Elen Ingebriktsdatter Bø', og

stamme fra hennes antatte farfar, lensmann i Sortland (1676), Iver Knudsen Bø /Bye) (c1615?-1700), bygsler på Bø i Sortland.

 

Det kan se ut til at Elen Ingebrigtsdatter (f. ca. 1695 på Kjerringnes ?) bodde på Steilo i Hadsel da hun ble forlovet i 1718 med 'Olúf Hanßón af Aangstad' (Ångstad/Ongstad).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen Hans Olsen døpt 14 mar 1722 ser ut til å ha vært gift (giftemålet ser ut til å ha vært i tidsrommet det mangler kirkebøker i Hadsel) med Anna Agatha og de ser ut til å ha fått følgende barn:

 

Jeg har forstått det slik at man tillegger 'Anna Agatha' patronymikonet 'Hansdatter'.

 

I skiftet etter henne i Hadsel den 7 Okt 1789 skal være nevnt en 'Søren Schjelderup'.

 

I tillegg til barna Ingeborg 1750?, Ole 1748?, Elen 1749?, Dorthe 1747?, Hans (Petter) 1754? og Christianne 1756

har jeg sett nevnt døtrene Annichen og Alethe.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at man tillegger 'Anna Agatha' patronymikonet 'Hansdatter'.

I skiftet etter henne i Hadsel den 7 Okt 1789 skal være nevnt en 'Søren Schjelderup'.

 

I tillegg til barna Ingeborg 1750?, Ole 1748?, Elen 1749?, Dorthe 1747?, Hans (Petter) 1754?

har jeg sett nevnt Christianna 1756, Annichen og Alethe.

.

Jeg har også fått opplyst at hennes patronymikon vistnok skulle være Hansdatter, men hvilken Hans skulle hun i såfall være datter til?

 

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"DÖD. före 1789 i Hadsel sogn. (skifte 7/10 1789)

I skifte efter Anna Agatha, Ongstad, Hassels fjerding, nämns

sónnesónnen Hans Olsen, arwer i sin faders sted

sónnen Hans Peter Hansen, Datteren Elen Hansdatter, datteren

Christianna Hansdatter, datteren Ingebor Hansdr

Hans Henrichsen arwer i sin moderssted, dattersónnen "broder",

Claus Schiónning.

 

'Hans Henrichsen' kan være feilavlesning for dattersønnen Hans Henrik (Møller Schønning),

som var broren til den derpå nevnte 'Claus Schønning', begge sønner av

Dorthe Hansdatter Ongstad (c1747?-1776) og Elias Hansen Schønning.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått opplyst at hennes patronymikon vistnok skulle være Hansdatter, men hvilken Hans skulle hun i såfall være datter til?

 

Lars Østensen

I tidsrommet 1709-1725 finner jeg ingen Anna Agatha Hansdatter døpt i Hadsel. Det finns 3 som er døpt Ane Hansdatter: døpt 30 May 1715 datter av Hans Povelsen, døpt 13 Okt 1721 datter av Hans Michelsen og døpt 11 Jun 1713 datter av Hans Johansen. En annen mulighet er jo at hun er innflytter.

 

Lars Østensen

 

'Hans Henrichsen' kan være feilavlesning for dattersønnen Hans Henrik (Møller Schønning),

som var broren til den derpå nevnte 'Claus Schønning', begge sønner av

Dorthe Hansdatter Ongstad (c1747?-1776) og Elias Hansen Schønning.

.

Slik har jeg også tolket det.

 

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har slått meg at det kanskje går en kobling mot Hveding-slekten via Elens mor Dorthe Pedersdtr Hydscher. Dorthes far skulle vistnok være Peder T. Hydscher (født ca 1644) - lensmann i Myre, Andøy. Men hvordan denne forbindelsen eventuelt skulle være er en gåte.

 

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den grad det er mulig å komme opp med en kvalitativ antagelse om hvordan den eventuelle koblingen mot Hveding-slekten skulle være kan jeg bidra med Trekilens tolkning av hvem som er dåpvitner på de forskjellige barna til Ole/Elen:

 

FÖD. döpt 20/8 1719 i Ånstad, Hadsel sogn.

"1719. Dca 11 Trinit: dóbt Ole Hanß og Elen Ingebrichtsdrs barn af

Aandstad, Nom: Daniel Hveding. Test: Hr Niels Bröndlúnd, Hans Olß

Aandstad, Mons Offerß Hove, Margrete Vhit, Dorthe Vasviig".

 

 

f Hadsel PF454 1704-25 s.187a

 

---------------------------------

 

FÖD. döpt 21/2 1721 i Ånstad, Hadsel sogn.

"1721. Dca Reminisc: dóbt Ole Hanß og Elen Ingebrichtsdr af

Aandstadderis barn Nom: Ingebricht. Test: Johan Bellander, Henrich

Aandstad, Evert Vasviig, Giertrúe Margrete Bröndlúnd, Maritte

Andersdr Aandstad".

 

-------------------------------------------

 

FÖD. döpt 14/3 1722 i Ongstad, Hadsel sogn.

"1722. Pridie Lætare. dóbt Ole Hanß barn af Aangstad, Nom: Hans.

Test: Hr Niels Bróndlúnd, Hr Elias Schióning, Peder Pederß

Varviig, Johanna Bróndlúnd, Giertrúd Margrete Bróndlúnd".

 

----------------------------------------------

 

FÖD. döpt 25/2 1725 i Ongstad, Hadsel sogn.

"1725. Dom: Reminscere dóbt Ole hanß: Aangstads barn N: Daniel

Hveding. Test: Hr: Petter L: Fransen, Hermand Randúlf, Ole

Hveding, Sara Súsanna Bing, Clara Malena Bing". 1704-25 s.198a

 

"1725. Dom Reminisere. Dóbt Ole Hanß Aangstads barn,

N: Daniel Hveding". 1704-28 s.122b

 

f Hadsel PF454 1704-25 s.198a även 1704-28 p.122b

 

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns en Karen Joensdatter Hveding eventuelt Karen Jensdatter Hveding (klarer ikke å tolke teksten i kirkeboka) som gravlegges 5 Nov 1724 i Hadsel. Alder oppgitt til 74 år. Kan hun være "the missing link"?

 

Kilderef:

 

Nordland fylke, Hadsel i Hadsel, Ministerialbok nr. 888A01 /1 (1693-1738), Kronologisk liste 1724, side 122.

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071106640328.jpg

 

Ca midt på første siden. Bak der det står Comm: 6

 

Noen som har info om hvem denne Karen var og hvem hun eventuelt skulle ha vært gift med?

 

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg kan ikke hjelpe deg direkte, men kanskje mine funderinger kan være til hjelp. Jeg strir nemlig også med samme familie og funderer over navn. Jeg har Ole Hansen og Elen Ingebrigtsdatters datter Maren Olsdatter (1728-1807) gift med Oluf Nielsen. Deres sønn Niels Olsen Bloch. Også ett "fint" etternavn, men jeg har hittil ikke funnet noen kobling til andre Bloch. Maren og Olufs fire andre barn har jeg ikke funnet med etternavnet Bloch. Derimot beholder Niels Olsen Blochs ene datter (av tre) Bloch som etternavn (Maren Sofie Nielsdtr Bloch 1790-1860).

 

Jeg har hørt att det ikke var uvanlig å døpe barn med "fine" etternavn for å hedre en kjent og avholdt myndighetsperson eller prest. Men om det er det vi har eksempel på her vet jeg selvfølgelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg kan ikke hjelpe deg direkte, men kanskje mine funderinger kan være til hjelp. Jeg strir nemlig også med samme familie og funderer over navn. Jeg har Ole Hansen og Elen Ingebrigtsdatters datter Maren Olsdatter (1728-1807) gift med Oluf Nielsen. Deres sønn Niels Olsen Bloch. Også ett "fint" etternavn, men jeg har hittil ikke funnet noen kobling til andre Bloch. Maren og Olufs fire andre barn har jeg ikke funnet med etternavnet Bloch. Derimot beholder Niels Olsen Blochs ene datter (av tre) Bloch som etternavn (Maren Sofie Nielsdtr Bloch 1790-1860).

 

Jeg har hørt att det ikke var uvanlig å døpe barn med "fine" etternavn for å hedre en kjent og avholdt myndighetsperson eller prest. Men om det er det vi har eksempel på her vet jeg selvfølgelig ikke.

 

Takk for svaret!

 

Kan det være at Bloch koblingen går via Maren Olsdatters mann Oluf Nielsen?

 

Ja, det kan godt hende at dette dreier seg om en ren oppkalling. Per nå har jeg ingen holdepunkter for å hevde noe annet, men det synes merkelig at Ole/Elens barn skulle gifte seg inn i disse "fine" slektene uten at de selv hadde et "fint" opphav. Elens antatte søsken gifter seg jo inn i inflytelsesrike slekter. Jeg har Hans Ingebrigtsen (Bye) gift med Malena Abrahamsdtr Lockert. Jeg har Tidken Ingebrigtsen gift med Ziselle Maria Abrahamsdatter Lockert. Emte Ingebrigtsdatter ser ut til å ha giftet seg først med en Christopher Pedersen deretter med en Niels Andersen.

 

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Oluf Nielsen var født i området har jeg to kandidater (så langt) Niels Michelsen (døpt 22 april 1714) og Niels Andersen (døpt 29 mai 1717).

 

Fra DIS Saltens skifteoversikt, Skifte nr 2151. Død føre 1802 i Hadsel sogn. (skifte 10/9 1802) I skifte efter Ole Nielsen, Indbiør, Úlvóe Fiærding, är boet fallit. Det behøver jo ikke bety att han ikke var en Bloch, men jeg har ikke lest hele skifte så jeg vet ikke om det var mye gjeld eller lite av verdi som gjorde att bet var fallit. Jeg har ikke sett så mye på denne linjen siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Oluf Nielsen var født i området har jeg to kandidater (så langt) Niels Michelsen (døpt 22 april 1714) og Niels Andersen (døpt 29 mai 1717).

 

Fra DIS Saltens skifteoversikt, Skifte nr 2151. Død føre 1802 i Hadsel sogn. (skifte 10/9 1802) I skifte efter Ole Nielsen, Indbiør, Úlvóe Fiærding, är boet fallit. Det behøver jo ikke bety att han ikke var en Bloch, men jeg har ikke lest hele skifte så jeg vet ikke om det var mye gjeld eller lite av verdi som gjorde att bet var fallit. Jeg har ikke sett så mye på denne linjen siste året.

 

Har du prøvd å gå andre veien fra Blochene i Hadsel og nedover for å se om noen av disse treffer din Ole Nielsen?

 

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å gå andre veien fra Blochene i Hadsel og nedover for å se om noen av disse treffer din Ole Nielsen?

 

Lars Østensen

 

Jeg glemte en ting: Jeg har en Hans Jenssøn Bloch (sønn av Jens Christenssøn Bloch og Maren Hansdatter Blix) født ca 1653 bosatt på Hov, Hadsel gift med Karen Iversdatter. Dersom denne Karen Iversdatter er en datter av Iver Knudsen (hvilket jeg ikke har informasjon om) så kan muligens dette forklare navneoppkallingen på den greina. Denne Karen ville i såfall være tante til Elen Ingebrigtsdatter. Jeg har kun et barn etter Hans/Karen - Hans Hansen Bloch døpt 21 Feb 1693, men der kan det godt være flere barn som jeg ikke har funnet.

 

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for råd og tips.

Jeg har forsøkt å kartlegge alle Bloch i Nordnorge så godt det lar seg gjøre. For Hans Jensen Bloch (1653-1692) gift med Karen Iversd har jeg registrert følgende barn:

- Maren Hansd

- Hans Hansen Bloch, født 1693

- Karen Hansd Bloch født 1681, gift med Niels Jonsen

- Karen Hansd har jeg også som født 1685, gift med Nils Joensen, født 1679. Barna:

- - Hans Nielsen, f 1708, d 1718

- - Maren Nilsdatter, f 1715, d 1718

- - Joen Nilsen, dp 1716

- - Bergitha Nilsdatter, dp 1721

- - Hans Bloch Nilsen, f 1726

 

Som du ser ble det ikke treff her om ikke Maren Hansd Bloch giftet seg med en Niels. Det er vel det heteste sporet jeg har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for råd og tips.

Jeg har forsøkt å kartlegge alle Bloch i Nordnorge så godt det lar seg gjøre. For Hans Jensen Bloch (1653-1692) gift med Karen Iversd har jeg registrert følgende barn:

- Maren Hansd

- Hans Hansen Bloch, født 1693

- Karen Hansd Bloch født 1681, gift med Niels Jonsen

- Karen Hansd har jeg også som født 1685, gift med Nils Joensen, født 1679. Barna:

- - Hans Nielsen, f 1708, d 1718

- - Maren Nilsdatter, f 1715, d 1718

- - Joen Nilsen, dp 1716

- - Bergitha Nilsdatter, dp 1721

- - Hans Bloch Nilsen, f 1726

 

Som du ser ble det ikke treff her om ikke Maren Hansd Bloch giftet seg med en Niels. Det er vel det heteste sporet jeg har nå.

Jeg tenkte egentlig ikke på denne Hans som opphav til din Niels, men heller at dette kunne være en oppkalling dersom Karen Iversdatter var tanten til Elen Ingebrigtsdatter, men da ville vel barnet ha navn Hans Bloch? Mengden med Blocher er vel omtrent like formidabel som mengden med Brøndlunder i Hadsel. Blir vel nesten en håpløs oppgave å nøste opp alle disse for å finne et eventuelt slektskap. Kanskje det er noen som kan bistå med informasjon om en eventuell Bloch kobling?

 

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Hans Jensen Bloch (1653-1692) gift med Karen Iversd har jeg registrert følgende barn:

- Maren Hansd

- Hans Hansen Bloch, født 1693

- Karen Hansd Bloch født 1681, gift med Niels Jonsen

- Karen Hansd har jeg også som født 1685, gift med Nils Joensen, født 1679.

 

Hans Jensen Bloch er kanskje født i det minste 'litt' senere enn 1692, om han skal være far til Hans.

Han KAN selvsagt værer død sent på året, mens Karen gikk svanger med hans (første ?) sønn ...

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte en ting: Jeg har en Hans Jenssøn Bloch (sønn av Jens Christenssøn Bloch og Maren Hansdatter Blix) født ca 1653 bosatt på Hov, Hadsel gift med Karen Iversdatter.

 

Jeg minner bare for ordens skyld om at denne Jens Christenssøn Bloch (1625-1691) fra Gildeskål i Salten, død i Hadsel, Vesterålen,

som var res. kap. i Hamarøy 1648-1667 og senere sogneprest i Hadsel 1667-1690,

ikke skal forveksles med hr. Jens Christensen (kanskje 'Schancke' ?) (ca.1580?-ca.1630?),

som var res. kap. i Skjerstad, Salten,1619-1630, dit han kom i fra Nærøy i NT, hvor han hadde banket opp en dreng ...

 

Sistnevnte JC skal ha vært svigerfar til Hans Tommesen i Bisselvågen, senere Moskenes,

og deretter til Carl Jacobsen Wilstrup på Moskenes, som i tur og orden var gift med hans datter Synnøve (Lisbeth ?).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Jensen Bloch er kanskje født i det minste 'litt' senere enn 1692, om han skal være far til Hans.

Han KAN selvsagt værer død sent på året, mens Karen gikk svanger med hans (første ?) sønn ...

.

Jeg har Hans Jenssøn Bloch død før 1695. Det ser ut til at Karen Iversdatter gjengifter seg med Jacob Hansen fra Trondhiem, i Hadsel den 28 jul 1695.

 

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noe som jeg vil nevne. Da Ole Danielsen Hveding og Johanne A Brønlund fikk en sønn Daniel til dåp i 1716, var følgende faddere: Christen Rasmussen Husbye,Marcus Guldstad,Hans Olsen Annstad,en qvinne fra Hove, og Sophie Mørch. Denne Daniel dør etter 2 år 9 mndr 3 dgr i 1719. Samme år får Ole og Elen sin sønn Daniel Olsen Hveding som begraves 9 uger gml, samme dag moren blir introd, 22 a trin 1719. Hans Olsen Annstad er vel her da far til Ole, og det må vel være gjennom han eller hans kone forbindelsen til Hveding må spores.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.