Gå til innhold
Arkivverket

Alle E-bøkene på wangensteen.net kan også bli tilgjengelige på iPad


wangensteen.net
 Del

Recommended Posts

Mange av oss har nok kjøpt en iPad, og noen kommer til å kjøpe. http://www.dinside.no/866294/ipad-2

 

iPad erstatter ikke en PC, men til surfing og ikke minst lesing av bøker er den helt suveren.

Jeg har det meste av materialet mitt som e-bøker, men jeg er fullstendig klar over at lesbarheten ikke er optimal på en PC.

Derfor har jeg nå funnet en egnet programvare som konverterer mitt materiale til et format som iPad godtar.

 

Interesserte kan gjerne ta direkte kontakt med meg pr epost (wangensteen.net@gmail.com) eller legge igjen beskjed her.

 

Mvh

Lars Ove W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott. :) Hvilke(t) format(er) er det snakk om? Ihvertfall iPad2 støtter PDF via innebygd app. ePub formatet (som også brukes av andre elektroniske lesere - blant annet B&N Nook, som jeg selv bruker til elektroniske bøker) er også støttet.

 

Kanskje vi kunne oppfordre Digitalarkivet til og publisere noen av sine bøker i ett portabelt format slik at det kan lastes ned og leses i ro og mak fra iPad eller en av de poplære elektroniske dokumentleserne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ken

 

Jeg konverterer fra PDF til ePub-format med programmet calibre.

Da er det bare å laste inn filen i iTunes, synkronisere og lese boken med programmet iBooks på iPad eller iPhone.

 

Bøkene blir da bedre å lese, og de kan leses i ro og mak, ikke nødvendigvis foran en PC

 

Mvh

Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bare bedre og bedre! :) ePub-formatet støttes nemlig ikke bare av iPad, men av mange andre elektroniske lesere også, så jeg tror det er ett godt valg av format (formatet er dessuten både fritt og åpent). Tusen takk nok en gang for dette, Lars Ove. Jeg gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke se bort fra at jeg anskaffer iPAD etterhvert. Jeg ser fram til å lese bøker du har lagt ut på en lettere måte.

 

Jeg har lest digitale bøker på PC'en med noe som heter Adobe Digital Editions fått fra Bokklubben - er det noen som vet om den leseren kan brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest digitale bøker på PC'en med noe som heter Adobe Digital Editions fått fra Bokklubben - er det noen som vet om den leseren kan brukes?

Adobe Digital Editions støtter ePub formatet. Lars Ove har gitt utrykk for at det er dette formatet han konverterer e-bøkene til, så da skal det gå fint og bruke den leseren. Noen av de programmene som støtter formatet er listet opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fint. Takk for informasjonen, Ken. :-)

 

Jeg er inne i en "teste-fase" ennå, men det ser ganske bra ut.

Arbeidet blir tidkrevende, og interessen er i alle fall hittil så liten at dette ikke blir prioritert.

 

Mvh

Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iPads, E-lesere, og annen slik maskinvare er helt klart på vei inn og vil nok øke i popularitet; også blant slektsforskere. Det er for meg personlig enormt attraktivt og tenke på og bygge opp ett privat digitalt "bibliotek" av relevant slektshistorisk literatur som jeg kan ta med meg hvor enn jeg drar. Bygdebøker, hefter, tidsskrifter, og annet materiale som jeg har i vanlig bok-/papirformat er jo ikke tilgjengelig med mindre jeg sitter hjemme i godstolen.

 

Jeg synes derfor at det er ett flott initiativ av Lars Ove og tenke litt på fremtiden og "lufte" ideen om e-bøker. Det er kanskje ikke så attraktivt for alle enda; men jeg tror nok at situasjonen kommer til og endre seg i nær fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig kjøpt meg lesebrett, en Amazon Kindle DX med 9 tommers skjerm. Den håndterer PDF-filer uten videre, og hvis skriften blir for knøttete, er det bare å snu brettet 90 grader og lese en halvside på tvers. Allikevel ser jeg ikke noen større verdi av å legge over slektshistoriske bøker til denne, de vil jeg helst ha på PCen hvor jeg kan kopiere tekst og lime rett inn i slektsdatabasen. Jeg er ikke så bitt at jeg leser slektshistorie på senga -- selv om jeg ofte tar med meg NST og Genealogen når de kommer :) Og skal jeg ut og reise, har jeg allikevel med meg laptopen hvor jeg har kopi av både slektsdatabase og all digitalisert litteratur. Jeg er helt avhengig av et ordentlig tastatur for å jobbe med slektshistorie, og da er et lesebrett helt inadekvat.

 

Derimot laster jeg ned og leser mye almenn historie og fiction på engelsk. Klassisk litteratur fra før 1900 er stort sett gratis, og prisen på nyere bøker ligger på rundt 10 dollar som i dag er en drøy femtilapp.

 

Den store fordelen med lesebrettet er at her kan du til enhver tid ha med deg litteratur tilsvarende tonnevis med papirbøker, min Kindle har plass til 3000 titler eller rundt 100 hyllemeter. Det er betraktelig flere bøker enn jeg noengang har eid. Og hele samlinga veier ikke mer enn en liten pocketbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye jeg kan se for meg som e-bok. Selv om jeg, som Leif, heller ikke leser slektshistorie på senga, så er det nok mye som kan publiseres som e-bok. Tidsskrifter er kanskje en av de mer åpenbare forslagene. Her i USA er det mulig og kjøpe mange tidsskrifter og aviser på e-leser, og det er ikke utenkelig at dette kan utvides til slektshistoriske tidsskrifter, og andre utgivelser fra de forskjellige slektslagene rundt om i landet også.

 

Dessuten; jeg har en e-leser selv (en B&N Nook). Med denne kan jeg fritt lese alle bøker når jeg er inne i B&N bokhandelen, jeg kan kjøpe tidsskrifter og lese disse når det passer meg (samt dra dem rundt med meg hvor som helst). En annen kjempefin funksjon som er begynt å bli vanlig i USA er ePub på bibliotekene. På mitt lokalbibliotek er det for eksempel mulig og "låne" e-bøker. Man laster ned e-boken på sin e-leser og etter en tidsperiode (normalt 1,2 eller 3 uker) må jeg "levere" den tilbake.

 

Det er helt klart at det foreligger store fremtidige muligheter for slik teknologi; også for oss som driver med slektsforskning. Jeg ser det på ingen måte som en erstatning for laptop eller desktop PC, men derimot som ett supplement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig bra ut det! Hmm... Går vel til og med an å lese på Iphonen da :P (Selv om skjermen er liten)

En app for digitalarkivet hadde vel heller ikke vært dumt nei. Takker for initiativet!

 

Takker dessuten også for alt du har gjort tilgjengelig B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i tvil om at dette er framtiden, men Norge ligger langt etter feks USA når det gjelder dette

 

Jeg skanner såpass mye at jeg sjelden eller aldri får tid til å lese det jeg har skannet.

Derfor har jeg som eksempel lagt inn noen slektsbøker og alle Bygd og Bonde-heftene jeg har på min iPad som jeg har tenkt å lese i ledige stunder. iPad`en er mindre enn et A4 ark og 8 mm tykk så den er med meg overalt.

I helgene er jeg alltid på hytta, og i helgen kunne jeg sitte å lese et par hefter Bygd og Bonde UTEN å trenge internett-tilgang.

 

Men som sagt; jeg kommer ikke til å prioritere dette arbeidet, men jeg kommer uten tvil til å dra nytte av det selv :-)

 

Mvh

Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt off topic, men jeg synes det er verdt å nevne det: Norske forlag er i det alt vesentlige eid av de store bokhandlerkjedene. Disse oppfatter selvsagt eboka som en konkurrent til sin kjernevirksomhet, som er å selge papirbøker.

 

Bokskya.no er de norske forlagenes/bokhandlernes eget system for å selge ebøker, og dette er såvidt dyrt og tungvint at en skulle nesten tro at det er gjort slik med vilje for at det skal selges færrest mulig ebøker her i landet.

 

I motsetning til dette kan jeg gå inn på Amazon, kjøpe ei bok med Visa-kortet mitt ved ett eneste klikk og ha den på Kindle'n noen sekunder senere.

 

Vi er mange her i landet som synes det går greit å lese på engelsk, og for mange av oss blir det mer naturlig å handle engelskspråklige bøker på Amazon enn å forholde oss til norske boktitler. Jeg synes det blir litt perverst å lese Jo Nesbø i engelsk oversettelse, men det er selvsagt også ett alternativ :P

 

Det som til syvende og sist blir skadelidende er norsk språk og norsk litteratur, men det er selvsagt viktigere at den norske bokbransjen holder inntjeningen oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Leif, men du har også Digitalbok.no

 

Som selger bøker jeg ikke (lovlig) kan lese på min Kindle, fordi man har valgt en annen DRM-løsning :blink:

 

En gang i framtida - om ikke altfor mange år - håper jeg at vi kan kjøpe både ebøker og leseanordninger for dem helt uavhengig av hverandre, uten å måtte knytte oss til bestemte leverandører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som selger bøker jeg ikke (lovlig) kan lese på min Kindle, fordi man har valgt en annen DRM-løsning :blink:

 

En gang i framtida - om ikke altfor mange år - håper jeg at vi kan kjøpe både ebøker og leseanordninger for dem helt uavhengig av hverandre, uten å måtte knytte oss til bestemte leverandører.

 

Det er vel heller kanskje Kindle som er litt sære? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller kanskje Kindle som er litt sære? :huh:

 

Det også. Det er to årsaker til at jeg kjøpte Kindle, den ene er at jeg har handlet mye papirbøker på Amazon i mange år og har alltid vært veldig fornøyd med dem, det andre er at Kindle DX har en stor, passiv (ikke-lysende) skjerm som ligger svært nær papir i leseopplevelsen.

 

Og når du først snakker om sære greier, så er vel Apple-duppedingser noe av det særeste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forresten nevne at mange e-lesere nå har WiFi, slik at man trenger ikke engang være i nærheten av en PC eller en gang i sitt eget land for å ha nytte av funksjonaliteten. Det er så mange utesteder, hoteller og andre offentlige steder som har gratis WiFi nå til dags. Da jeg var i Norge denne sommeren for eksempel, var det ikke noe problem for min Nook og koble seg opp mot ett Norskt WiFi nettverk for så og gå på nett og laste ned de bøkene, nye amerikanske aviser, etc. jeg måtte ønske meg akkurat der og da. Selvsagt kan man gjøre dette med PC også; men du verden så fint det er og reise med noe som veier under halvkiloen og som har en måneds batteritid.

 

Når det gjelder særheten til Kindle så kan man også ta med at Kindle ikke støtter ePub som gjør at man ikke kan låne bøker fra biblioteker som låner ut ebøker. Men jeg regner med at etterhvert som tilbudet vokser så vil Amazon endre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder særheten til Kindle så kan man også ta med at Kindle ikke støtter ePub som gjør at man ikke kan låne bøker fra biblioteker som låner ut ebøker. Men jeg regner med at etterhvert som tilbudet vokser så vil Amazon endre dette.

Tja, man kan kanskje kalle det ein særheit at dei andre ikkje støtter Mobi formatet til Kindle også. :rolleyes:

 

 

Men ved hjelp av Calibre så kan man jo forandre slik som man sjølv ønsker og til det formatet som passer ein sjøl.

 

Pr dags dato så er det meire enn 1 million titler som er ute på Mobi formatet, ein stor del av desse er i tillegg gratis å laste ned.

 

Kjøper man ein Kindle med 3G så er det gratis nedlasting av bøker i over 100 land, i tillegg så inneholder den ein "eksprimentiell" Internettleser så du kan gå på nettet i dei samme 100+ landa og sjekke nyheiter, e-post etc...

 

Men nå gjaldt no denne diskusjonen ikkje for eller imot dei forskjellige formata, men greitt å belyse litt B)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apples iPad er sært, Kindle er nok også sært. Alt i denne "bransjen" er nok litt sært og det er fordi "de store" ikke klarer å bli enige om et felles format. Men det må vi leve med, og jeg lever godt med iPad for øyeblikket.

Jeg har alt materiale på wangensteen.net som jpeg, rtf (noe) og pdf-format i tillegg til Flipping-book-formatet og jeg bruker Calibre til å konvertere det jeg vil konvertere.

Men iBooks til iPad leser rene pdf-filer helt utmerket, så jeg behøver strengt tatt ikke konvertere noe som helst mer.

 

Mvh

Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvsagt helt rett, Ingmar. Grunnen til at jeg selv valgte en e-leser som støtter ePub er (blant annet) at biblioteker her tilbyr bøker i det formatet. På grunn av dette er det umulig nå for en eier av Kindle og låne bøker fra biblioteker med ePub formatet. Jeg regner med at Amazon vil endre dette, eller at bibliotekene etterhvert også tilbyr andre formater (som PDF eller mobi). Etter som tiden går vil ett eller to formater kanskje stå fram som en slags de facto standard. Problemet med mange av formatene i dag er formatering. ePub formatet slik det er i dag, er for eksempel ikke så godt egnet til bøker og tidsskrifter der layout og presentasjon er en vesentlig del av dokumentet. Så, ja, det er for- og bakdeler med de fleste formatene; fritt/ikke fritt, drm/ikke drm, definert layout/ikke definert layout, etc.

 

Uansett, så synes jeg at slektshistoriske kilder tilpasset e-lesere er en ganske god ide! :) Og jeg takker Lars Ove for initiativet. Framtiden vil vise om denne teknologien slår rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.