Gå til innhold
Arkivverket

Indekseres Statusoppdateringer av Søkemotorer?


Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Jeg ser med jevne mellomrom ser folks statusoppdateringer på høyre side under fanen "Nylige statusoppdateringer". Jeg synes dette er flott og tenkte meg at denne kan være en nyttig måte og informere om endringer i epost eller telefonnummer til folk jeg kommuniserer med (og jeg ser at noen bruker statusoppdateringer til nettopp dette). Spørsmålet mitt er derfor; indekseres denne informasjonen av søkemotorene? Profilinformasjon skal jo etter retten bare være tilgjengelig for medlemmer; men teknisk sett er jo søkemotorer "medlemmer" så jeg lurte derfor på om søkemotorer kan lese informasjon eller om vi er trygge mot indeksering dersom vi skriver kontaktinformasjon på profilen eller som statusoppdateringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg kopierte en av statusoppdateringene, logget ut av Brukerforumet og limte inn det kopierte i søkemotoren G..

 

Treff:

 

 

Arkivverket

forum.arkivverket.no/ - BufretTxx Axx Lxxxxxxxx (x-et ut av meg) Jeg tenker på å se i kirkebøkene, men der kommer ingen inn i dag. Digitalarkivet er nede. Låst status Aug 14 2011 11:52 AM · Lås opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anne-Lise. Nå ser jeg jo at statusoppdateringer både kommer opp i Google-søk, og at listen over statusoppdateringer er tilgjengelig selv om man ikke er logget inn. Jeg lurer på om det er ment at det skal være slik? Jeg trodde profilinformasjon i utgangspunktet var forbeholdt medlemmer? Hvis jeg, for eksempel, klikker på en profil uten og være logget inn får jeg meldingen: "[#10245] Du har ikke tillatelse til å vise medlemsprofiler.". Men likevel er statusinformasjon fra profilene tilgjengelig for både søkemotorer og ikke-påloggede brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret "Forum Admin". Statusoppdateringer er derfor en del av profilen som ikke kan regnes som privat fordi systemet på måfå plukker blant nye statusoppdateringer og gjør disse tilgjengelige for ikke-medlemmer? Jeg synes kanskje dette går litt mot hva som er intuitivt. Det virker mer naturlig at boksen for statusoppdateringer bare er tilgjengelig for påloggede medlemmer - på lik linje med resten av profilinformasjonen (med unntak av visningsnavnet selvsagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.