Gå til innhold
Arkivverket

Bjørn Torstensen Hæreid (f.ca.1641), Årdal i Sogn


Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Bjørn Torstensen var sønn av Torstein Thomassen Hæreid (ca.1596-ca.1670) og Ingeborg Olsdatter Lægreid (f.ca.1611). I 1672 fikk han borgerbrev i Bergen, trolig for å drive handel i Ytre Sogn. I 1701 finner vi ham i alle fall igjen på Engjum i Vik (nå Balestrand) som ligger gunstig til ved skipsleia. Kanskje drev han gjestgiveri/handel der?

 

Jeg vet ikke hvem Bjørn var gift med, men er rimelig sikker på at han hadde disse barna:

 

1. Abraham, f.ca.1689. I 1716 bodde eller oppholdt han seg i Årdal der datteren Else ble født. Senere skjebne ukjent.

 

2. Torstein, f.ca.1692. Arbeidet ved Årdal Kopperverk 1721-1734. G.m. Gunhild Olsdatter (ca.1695-1725) og Inga Pettersdatter. Far til Bjørn (f.1723), Abraham (f.1727), Gunhild (f.1730+) og Gunhild (f.1732). Senere skjebne ukjent.

 

3. Lars, f.ca.1693. Skjebne ukjent.

 

4. Marite. Skjebne ukjent.

 

Er det noen som vet mer om Bjørn og familien hans? Jeg er spesielt interessert i å finne ut hvor Torstein ble av etter 1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut

 

Eg ser at Laberg brukar Torstein Asbjørnsen som far til Bjørn, skulle yngst ein kommentar til dette.

 

Elles så kan eg ikkje så mykje om lagnaden til Bjørn, berre at Laberg seier at han for til Bergen.

 

Men ein ting spekulerar eg på, kona has Bjørn kan det vere ho Gunnhild Olsd. Jevnaker dotter til han Ole Torsteinsen Jevnaker ( -1650)?

Ho kunne kanskje vere for gamal til han?

 

Det er også nemnd ei historie på Hæreid om syste has Bjørn, Inga som Laberg nemner så har det med Jevnaker å gjera. Etter det eg erfarer så har du gamle Labergboka.

 

Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser at Laberg brukar Torstein Asbjørnsen som far til Bjørn, skulle yngst ein kommentar til dette.

 

Når jeg nå sjekker kilder og notater, så finner jeg ikke noe sikkert patronym for Torstein Hæreid. At jeg gir ham patronymet Thomassen, er nok en ren glipp. Laberg mener ganske riktig at Torstein muligens var sønn av forrige bruker på Hæreid, og han het Asbjørn. Vi får vel kalle dette en kvalifisert gjetning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.