Gå til innhold
Arkivverket

Nylørdalen og Støa - plasser i Trysil-området??


Erik Bjune
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Har søkt frem et giftemål (nr 12) og en dåp (nr 165) i 1867 i Trysil kirkebok.

 

Ved giftemålet oppgis de å bo på Nylørdalen og senere på året ved dåpen på Støa.

 

Er det noen som kan "nagle" disse plassene nøyaktig i Trysil-terrenget, evt hvordan disse navnene skrives i dag??

Finnes noen av disse plassene fysisk synlig i dag?

 

Mvh

Erik Bjune

Ramnes, Vestfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt gal av FT. Jeg hadde lagt inn riktig lenke til 1865, men plutselig var den feil da jeg gikk inn litt seinere. Jeg hadde ingen andre FT oppe som kunne "SMITTE" over.

Legger inn lenka på nytt, og da er den første lenke helt OK igjen. Det er noe galt med DA og ikke meg da dette er et stadig tilbakevendene problem som så langt jeg kan huske aldri skjedde i den gamle debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den STØA det er snakk om her ligger nok langs med elva LJØRA (norsk stavemåte), som er en side-elv (Med kilde i Sverige) til Västra Dalaelv, med utløp i Østersjøen. Nå er STØA mer en grend-betegnelse enn et gårdsnavn

 

(Trysil-elva renner lenger vest, i et annet dalføre med utløp i Väneren og Gøteborg, og det er riktig at den har en sideelv som kalles GRØNA.

Stedet hvor Trysil-elva og Grøna møtes kalles GRØNOSET, og jeg bestrider ikke at ett av brukene i Grønosets nærhet kan kalles Støa, selv om jeg ikke finner det, men i denne sammenhengen tror jeg vi skal lenger øst.)

 

Støa er den grenda som ligger nærmest svenske-grensen i denne dalen, og dermed sørligst i den norske delen av Ljørdalen. (På svensk: Gørdalen).

 

(Følger man riksvei 25 fra Elverum og østover passerer man Støa rett før man kjører inn i Sverige.)

 

Når det gjelder NY-LØRDALEN er jeg noe mer usikker, men ut fra plasseringen i FT1865, ser det ut til at disse brukene i alle fall befinner seg i Støa-grenda, siden gårdene på ”Førre” og ”Neste” befinner seg der.

 

(Jeg vil tippe at Ny-Lørdalen kan være det som nå kalles Nord-Garden eller Sør-Garden, men bygdebok-litteraturen kan sikkert gi mer presist svar.)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var genialt, Takk skal dere ha!

 

Gjør "jobben" for et par amerikanske slektninger, det blir nok stemning oppe i Fergus Falls,MN, når jeg etterhvert kan overbringe dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.