Gå til innhold
Arkivverket

Jernverksslekten Henning


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Jeg "frisker opp" den gamle tråden om Jernverksslekten Henning for å komme med en tilføyelse, som jeg gjerne mottar kommentarer til.

 

Som medlem av Sällskapet Vallonättlingar mottok jeg nettopp medlemsbladet "Vallonättlingen". Der fant jeg en interessant artikkel av Lars Hansén ("Mina Mineuranor"), der en Martin Hennin er omtalt. Mesteparten av artikkelen består av en arbeidskontrakt (på fransk og svensk) for Anthoinne Minneux, datert Liège 13 april 1627. Blant underskriverne er "Martin Hennin, timmermansmästare från Beaulieu, och från godset Simeye". Kontrakten gjelder ansettelse i Sverige i Louis de Geers tjeneste. Også Martin Hennin reiste til Sverige, får vi opplyst.

 

Jeg går ut fra som sannsynlig at Martin Hen(n)in må være identisk med den mann som er omtalt tidligere i denne tråden, som antatt bror til Jean Joes Henin (som jo også kom til Sverige i 1627). I så fall har vi kanskje også fått identifisert et mulig opphavssted for Jean Joes (Beaulieu, godset Simeye)? Spørsmålet er så om disse stedsnavnene kan lokaliseres nærmere (bør være i nærheten av Liège, eller i hvert fall i Vallonia).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo legge til at "hovedpersonen" i kontrakten, Anthoinne Minneux (Anton Mineur)- som later til å være en nær kjenning av Martin Hennin - er oppgitt bosatt i Forge. Artikkelforfatteren har funnet to steder med det navnet i nærheten av Liège: "La Forge 4890 Clermont, Liège, Reg Wallonne och La Forge Falaên 5522, Onhaye, Namur, Reg Wallonne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ein Beaulieu her: url=http://www.maplandia.com/belgium/wallonne/luxembourg/beaulieu/

 

Det betyr vel "vakker stad", så det kan vere eit relativt populært namn...

 

Takk skal du ha! Jo, Beaulieu er (naturlig nok) et svært vanlig stedsnavn i franskspråklige områder - men du har funnet en lokalitet som ligger på "rett sted", og som derfor er svært interessant. Om det også lot seg gjøre å identifisere "godset Simeye" (stavemåten kan sikkert variere), hadde det jo vært veldig spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Simeye" får meg til å tenkje på Chimay, men det er mest av di eg liker det lokale produktet... B)

 

Det er òg i Vallonia...

 

Takk for tipset (også om det fristende produktet!). Ellers finner jeg en liten by med navnet Ciney - om lag 50 km nordvest for Beaulieu (i retning Namur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i boka Valloner - järnets människor av Anders Florén og Gunnar Ternhag (Gidlunde förlag 2002) at Chimay er nevnt flere ganger. Det var en oppblomstringstid for jernverksvirksomheten der på slutten av 1500-tallet, men i løpet av de første to tiårene av 1600-tallet ble den avløst av en stagnasjon. Dette kan jo passe godt med valloner-innvandringen til Sverige i 1620-årene. På svenske Anbytarforum er det nevnt flere vallonere som var født i Chimay rundt 1600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt mer googling synes jeg Chimay framstår som mer og mer interessant. Like i nærheten (i dag en del av Chimay kommune) ligger stedene Baileux/Balieu og Forges: Chimay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig artig!

 

Jeg har nå lest litt om Chimay og området rundt, og her var det mye jernverksvirksomhet på 1500- og 1600-tallet. I Baileux/Balieu (Beaulieu??) var det for eksempel 4 store smier - og navnet Forges betyr rett og slett smier. Det ligger en arbeidskontrakt i det svenske Riksarkivet (Kode K 43-64) mellom Jean Joes Henin og Louis de Geer, datert Liège 18. juni 1627. Jeg har sendt en henvendelse dit for om mulig å få bestilt en kopi. I mellomtiden får jeg undersøke den vallonske geografien nærmere. Chimay Rouge? Lucky you :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I doktoravhandlingen Vägen in i sockenkyrkan. De uppländska vallonernas religiösa assimilation 1636-1693 (Uppsala Universitet 2000) skriver teologen Tore Hållander bl.a. følgende om vallonerinnvandringen til Sverige:

 

"En liten grupp av vallonerna utgjorde de som hade kommit från Sedan i

Frankrike till Norrköping redan omkring 1620 och av vilka några senare

flyttade till uppländska bruk. Invandrarna från furstbiskopsdömet Liège,1

som kom till Sverige framför allt 1626-1636, utgjorde den största gruppen.

Till den gruppen hörde också inflyttade från Couvin.2 En tredje grupp

invandrade från Spanska Nederländerna: valloner från Chimay och dess

omgivningar i provinsen Hainaut och från Durbuy i provinsen Luxemburg.3

Denna grupp var något större än den från Sedan." (min uth.)

 

Han skriver riktignok også at "kolaren Jean Henin" (som ut fra konteksten må være sønn til Jean Joes) "hörde till vallonerna från furstbiskopsdömet Liège", men det kan jo skyldes at Liège var det siste oppholdsstedet før flyttingen til Uppland i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mottok nettopp en pdf-kopi av arbeidskontrakten 28/6 1627 for Jean Joes Henin fra det svenske Riksarkivet. Fantastisk service! Den er imidlertid håndskrevet (selvsagt) på 1600-tallsfransk, så jeg må bruke litt tid - og antakelig også litt kvalifisert hjelp - for å kunne trenge inn i detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mottok nettopp en pdf-kopi av arbeidskontrakten 28/6 1627 for Jean Joes Henin fra det svenske Riksarkivet. Fantastisk service! Den er imidlertid håndskrevet (selvsagt) på 1600-tallsfransk, så jeg må bruke litt tid - og antakelig også litt kvalifisert hjelp - for å kunne trenge inn i detaljene.

 

Visse sider ved kontrakt-teksten har jeg bedt om tydehjelp til her: Fransk håndskrift 1627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaterer min "monolog" etter å ha studert kontrakten 28/6 1627 (og litt til) noe nærmere:

 

Det ser ut til at de personene som inngikk arbeidskontrakt sammen i Liège denne dagen var følgende:

 

Gerard Pira (masmester), (Jean) Joes Hennin (masmester), Pier Bouvi, Giel Martelleur og Franchoi Sporon. Alle de tre siste var "bokare" (som tilsvarer omtrent den funksjonen vi på norsk kaller malmbankere).

 

Hvis vi "normaliserer" navnene på malmbankerne litt, kan de se slik ut: Pierre Bouvi(n), Gille Martelleur og Francois Sporrong. De to sistnevnte er kjent fra mange svenske kilder, mens "Pier Bouvin" (som jeg ikke har funnet mer om) muligens tilhørte slekten Bouvin/Boveng (som jo også er kjent fra norske jernverk).

 

Ellers tror jeg ikke andre stedsnavn enn Liège (og Amsterdam) er nevnt i kontrakten.

 

Når det gjelder Martin Hennin, oppgir Erik Appelgren i boka Vallonernas namn at han kom fra Baileux. Dermed er sannsynligheten for at Simeye skal tolkes som Chimay, rykket betydelig nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Erik Appelgren kom det også en Pol Henin fra Vallonia til Sverige i samme tidsperiode. Han skrev kontrakt med Louis de Geer i Liège som "räckare" 29/4 1625. Kontraktsperioden var på 4 år, og han kom fra Boutonville. Senere samme år er han registrert som Paul Henin ved Finspång bruk i Östergötland - og er da omtalt som "räckare vid gamla ugnen". Uvisst om han var i slekt med Jean Joes og Martin H.

 

Boutonville ligger et par km øst for Baileux (og altså i nærheten av Chimay): Boutonville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tillegg - etter en ny "oppdagelse":

 

I boken Dictionnaire des noms de famille en Wallonie et à Bruxelles av Jean Germain og Jules Herbillon (Editions Racine, Bruxelles 2007) - fant jeg noen interessante opplysninger på s. 519 (Google Books) under oppslagsordene Henin, Henin, Hennin: "1625 'Pol Henin (de Boutonville, Baileux)', 1627 'Martin Hennin (id.)' émigrés en Suède"

 

Jean Joes er ikke nevnt, men Pol og Martin er oppgitt med samme "adresse" - og begge emigrerte altså til Sverige. Jeg finner det sannsynlig at de var brødre - og antagelig også brødre til Jean Joes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaterer min "monolog" (...)

Eg føler vel ikkje eg har så mykje å bidra med, men les og følgjer interessert med. Har nok berre perifer tilknytning - eg har registrert etterkommarar i tilknytning til kopparverket på Løkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg føler vel ikkje eg har så mykje å bidra med, men les og følgjer interessert med. Har nok berre perifer tilknytning - eg har registrert etterkommarar i tilknytning til kopparverket på Løkken.

 

Ja, det stemmer. Joes Henins sønnedatter, Lisbeth Steensdtr. Henning ble først gift med bergskriver ved Grutseter/Løkken verk, Anders Engelhart - deretter med Bastian Witt (Whitte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Følger man "sporet" Jean Joes Hennin vil jeg tro dette kan være interessant:

 

I domsboken for Frösåkers herad ved

tinget i Börstils sockenstuga blir en Jean Joes Hennin 10.august 1630 dømt til døden for drap.

 

Dette dokument har jeg fått oversatt fra en av de aktive medlemmene i Vallon-föreningen i Sverige.

 

Hittil har jeg tatt for god fisk at det er den Jean Joes H. viss sønn Sten Hennin(g)befinner seg i Kragerø i 1642 og som senere blir masmester ved Fritzøe jernverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger man "sporet" Jean Joes Hennin vil jeg tro dette kan være interessant:

 

I domsboken for Frösåkers herad ved

tinget i Börstils sockenstuga blir en Jean Joes Hennin 10.august 1630 dømt til døden for drap.

 

Dette dokument har jeg fått oversatt fra en av de aktive medlemmene i Vallon-föreningen i Sverige.

 

Hittil har jeg tatt for god fisk at det er den Jean Joes H. viss sønn Sten Hennin(g)befinner seg i Kragerø i 1642 og som senere blir masmester ved Fritzøe jernverk.

 

Hei Lisbeth! Ja, det er interessant. Jeg fikk for en tid siden tilsendt det samme fra vallonforskeren Kjell Lindblom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lisbeth! Ja, det er interessant. Jeg fikk for en tid siden tilsendt det samme fra vallonforskeren Kjell Lindblom.

 

 

 

Da har vi kontakt med samme mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei.

 

Du skrev svar på et innlegg i forumet for 'Tyding av skannede kilder': http://forum.arkivverket.no/topic/173118-fransk-haandskrift-1627/

 

Ellers ligger det en lenke til innlegget i tydeforumet i innlegg #13 her.

 

(Det kan forøvrig være at det ikke er sendt ut noen epost om nye innlegg til trådstarter, for innstillingene falt ut etter forumoppdatering i april.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Kom over denne dommen i tingboken for Skien lagting 1745. Kjenner du denne?

 

Kildeinformasjon: Skien lagting, Tingbok 5 , 1742-1751, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.

Merknader: 2 første fol. mangler.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31045/137/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090416360137.jpg

 

Former Steen Jansen og hustru er stevnet av lensmannen i Holla for ulovlig brennevinsskjenking på en søndag. En "scandaleus" sak intet mindre.

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.