Gå til innhold
Arkivverket

'Spons.'


Stian Høiset
 Del

Recommended Posts

Jeg leser kirkeboka for Sauherad for tida. Bare kronologisk liste.

 

Nå har jeg fått med meg betydningen av 'Bapt', 'Introd', 'Sepul', 'Cop' og 'Publ.', men hvilken kirkelig handling er 'Spons.'? Forlovelse, trolig, men hva er ordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spons. kan være forkortelse enten for sponsores (vitner) eller sponsati/sponsatus (trolovede). Mulig det finnes enda flere betydninger, men i dette tilfelle er det vel den kirkelige handling trolovelse som er det rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spons. kan være forkortelse enten for sponsores (vitner) eller sponsati/sponsatus (trolovede). Mulig det finnes ennå flere betydninger, men i dette tilfelle er det vel den kirkelige handling trolovelse som er det rette.

 

Takk! Nå er min latin svært mangelfull, eller faktisk, når det skal innrømmes, faktisk totalt fraværende, så jeg kunne gjerne bli opplyst om betydningsforskjellen sponsati og sponsatus?

 

(Nå har jeg en søster som er apoteker, og dermed har en form for latin grunnfag, så jeg kunne jo spurt henne, men hun synes hobbyen min er litt for ... spesiell til å bry seg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Nå er min latin svært mangelfull, eller faktisk, når det skal innrømmes, faktisk totalt fraværende, så jeg kunne gjerne bli opplyst om betydningsforskjellen sponsati og sponsatus?

 

Jeg kan ikke så mye mer latinsk grammatikk enn det jeg lærte i «Life of Brian» (Romani ite domum), men jeg er ganske sikker på at sponsati er flertallsform av sponsatus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke så mye mer latinsk grammatikk enn det jeg lærte i «Life of Brian» (Romani ite domum), men jeg er ganske sikker på at sponsati er flertallsform av sponsatus.

 

Jo, jeg kjøper den. Jeg ble bare litt overrasket at man kunne bli forlovet i entallsform, eventuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spons. kan være forkortelse enten for sponsores (vitner) eller sponsati/sponsatus (trolovede). Mulig det finnes enda flere betydninger, men i dette tilfelle er det vel den kirkelige handling trolovelse som er det rette.

 

Ikke ta det flåsete svaret mitt ille opp, jeg er svært takknemmeliig for opplysningen! Det var bare bare entallsformen av 'forlovet' som var litt morsom for meg i øyeblikket. All respekt for latinkunnskaper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spons: eller Sponsat: (Despons:/Desponsat:)i en trolovelse er forkortelse for Sponsatus/Desponsatus (trolovet) f. eks Ole Olsen med Kari Svendsdatter. Denne formen er da hankjønn entall, her fra kirkebok for Holtaalen:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16228&idx_id=16228&uid=ny&idx_side=-108

 

Her står forloverne som Sponsor(es)

 

Sponsati/Desponsati (hankjønn flertall) kan f. eks. finnes som kolonneoverskrift i visse kirkebøker liksom Copulati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid, sidan du er så godt i gang: Kan du også forklare formen "Sponsalia", som er brukt som overskrift m.a. her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15943&idx_id=15943&uid=ny&idx_side=-1 ?

 

 

 

 

Det var bare bare entallsformen av 'forlovet' som var litt morsom for meg i øyeblikket.

 

"Ekteskap", "truloving", "par" m.fl. er eintalsord - men det inneheld to menneske....

"familie" og "nasjon" er også eintalsord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min ordbok er sponsalia oppført som neutrum flertall - trolovelse, festemål.

 

Neste rubrikk Nuptialia (ekteskap) er samme dannelse. Til grunn ligger (tror jeg) adjektivet nuptialis, neutrum entall nuptiale, neutrum flertall nuptialia.

 

Funeralia på samme måte. (adjektiv: funeralis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.