Gå til innhold
Arkivverket

Slekten på Treidane, Tjøme, Vestfold (15- og 1600-tallet)


Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

En jeg kjenner skannet en anetavle med tittelen "Stamtavle over kjente Tjømø-Slekter". Jeg vet dessverre ikke kilden han skannet anetavlen fra. Nå har jeg endelig hatt tid til og gå gjennom noen av den litteraturen jeg har fra området og kom over denne anetavlen. Det jeg stusset litt på var en linje fra Treidane på Tjøme via ledd jeg ikke kjenner til. Jeg gjengir her linjen (og kommentarene) i sin helhet.

 


  1.  
  2. Ketil (bodde på gården Treidane omkring år 1500. Antagelig født før midten av 1400-årstallet).
  3. Sønnen Tjøstolv Ketilssøn (bor på Treidane 1527. Sammen med faren eide han skuter som seilte på Danmark)
  4. Ketil Tjøstolvssøn (nevnt 1576. Bodde på Brataas i Slagen, som Tjøstolv kjøpte 1527)
  5. Hans Olssøn (segl H.O. Hadde gården Treidane 1590-1640, ætling av Tjøstolv Ketilssøn. Hustruen Ragnhild hadde gården til 1655)
  6. Ola Hanssøn (f. 1602, d. 1670. Hadde gården 1655-1670. Var lensmann 1655-1670 og eide en skute som førtes av en sønn).

 

Første spørsmål; er grenen mellom Ketil (1) og Ketil Tjøstolvssøn (3) korrekt? (evnt. kilder?)

Andre spørsmål; hvilke kilder ligger til grunn for påstanden om at Hans Olssøn (4) var ætling av Tjøstolv Ketilssøn (2)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første spørsmål; er grenen mellom Ketil (1) og Ketil Tjøstolvssøn (3) korrekt? (evnt. kilder?)

Andre spørsmål; hvilke kilder ligger til grunn for påstanden om at Hans Olssøn (4) var ætling av Tjøstolv Ketilssøn (2)?

 

Kort svar nå, kanskje jeg rekker å komme tilbake til saken. Jeg tror 1-3 kan dokumenteres gjennom en sak om Brattås i Slagen; et dokument om dette er gjengitt i Engedahl og Nielsens artikkel om Lo-ætta fra Eiker i NST på slutten av 1990-tallet. Hva gjelder påstanden om at 4 var en etterkommer, tror jeg muligens den kan stamme fra Lorens Bergs bygdebok, men jeg har en anelse om at det ikke ligger mer konkret bak enn jordegods i Treidane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort svar nå, kanskje jeg rekker å komme tilbake til saken. Jeg tror 1-3 kan dokumenteres gjennom en sak om Brattås i Slagen; et dokument om dette er gjengitt i Engedahl og Nielsens artikkel om Lo-ætta fra Eiker i NST på slutten av 1990-tallet. Hva gjelder påstanden om at 4 var en etterkommer, tror jeg muligens den kan stamme fra Lorens Bergs bygdebok, men jeg har en anelse om at det ikke ligger mer konkret bak enn jordegods i Treidane.

 

Dette er et klassisk tilfelle av at én slektsgranskers/forfatters antakelser gjøres til sannheter av den neste (som skriver av).

 

Det er to brev i diplomatariet som omtaler de eldste leddene. Det ene er saken om Brattås, egentlig et brev fra 1625, der to brev fra henholdsvis 1527 og 1576 er inntatt (DN XVIII nr. 387). Her får vi vite at Jakob Ormsson solgte 2 makebol i Brattås i Slagen til Tjøstolv Ketilsson i 1527, og at brevet om dette var skrevet på Treidane ("Threigden"). Videre får vi vite at Jakob Ormssons sønn Hans Jakobsson Lo i 1576 var på Brattås og fikk løst Brattås tilbake fra Ketil/Kjell ("Keel") Tjøstolvsson.

 

Det andre brevet (DN X nr. 564) er fra 1528, der Tjøstolv Ketilsson, etter sammenhengen hjemmehørende på Tjøme, ber Henrik Krummedike betale for et skip og et anker som Tjøstolvs avdøde far hadde overlatt Henrik.

 

Det eldste leddet, Ketil, er altså ikke nevnt ved navn i noen kilder, kun indirekte gjennom Tjøstolvs referanse til sin avdøde far. Vi kan altså ikke vite hvor Ketil hadde bodd. Tjøstolv Ketilssons bosted er heller ikke nærmere angitt, men da 1527-handelen foregikk på Treidane, er det ikke urimelig at han bodde der. Her er det muligens en joker i form av gjengjerdsskatten 1528, der en Tjøstolv på Treidane kan være nevnt.

 

Videre er det opplagt at selgeren i 1576, Ketil eller Kjell Tjøstolvsson, var sønn av Tjøstolv Ketilsson. Hans bosted er ikke nevnt, men denne gangen foregikk handelen på Brattås. Det kan bety at Ketil/Kjell bodde der, men det kan også være at handelen foregikk der, fordi handelen vedrørte nettopp Brattås.

 

Lorens Berg skriver helt OK om dette i sin bygdebok for Tjøme, som jeg her skal sitere utdrag fra (s. 483-484), kursiveringene er mine:

 

"Ketil maa ha bodd på Treidane omkr. aar 1500. Sønnen Tjøstolv Ketilssøn bor her 1527. Om ham har vi to gamle brev. [...] Brevene gir os besked om at Ketil og sønnen Tjøstolv var gode sjøbygdbønder som eide skuter som de seilte paa Danmark med, kunde kjøpe jord oppe i Slagen, og derfor nok ogsaa eide Treidane. [...] Ketil (eller Kjell) Tjøstolvsson, søn efter nys omtalte Tjøstolv, nævnes 1576, da han maatte avstaa Brataas til odelsmannen Hans Jakobssøn Lo. Det hetter at kjøperen talte med Kjell paa Brataas, saa kanske bodde han der. En bror kan ha faat Treidane."

 

"Hans Olssøn (segl H.O.) ca.1590-1640. Han er stamfar til den nyere tids Treidane-slekt, og kanske er han ætling av Tjøstolv Ketilssøn, for han har odel til Treidane, men navnene Tjøstolv og Ketil tas ikke op i hans etterslekt."

 

Du ser selv hvordan "Stamtavle over kjente Tjømø-Slekter" gjør fakta ut av Lorens Bergs analyse. Hva gjelder Hans Olssons avstamning fra Tjøstolv Ketilsson, baserer den seg altså på det faktum at Hans hadde odel på Treidane, samt den antakelse at Tjøstolv eide Treidane. Men vi kan ikke vite at Tjøstolv eide Treidane, og derfor kan det godt være at Tjøstolv og Hans ikke var beslektet i det hele tatt.

 

Alle anetavler bør derfor stanse ved Hans Olsson!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utrolig utfyllende og lærerikt svar, Kristian! :) Da var det som jeg trodde - ingen konkret kildebelagt forbindelse mellom Hans Olssøn og Tjøstolv Ketilssøn. Jeg må le litt nå når jeg ser beskrivelsen til Lorens Berg i Tjøme Bygdebok og deretter ser notatene i stamtavlen - det er helt tydelig som du sier, at stamtavlen nok gjør fakta av en forsiktig påstand fra Lorens Berg.

 

Takk nok en gang for grundig avklaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.