Gå til innhold
Arkivverket

I 1871 var Oscar Jakobsen kongelig


Joy Sundrum
 Del

Recommended Posts

25 feb 1872 Gunda ble døpt i Trefoldighet, Oslo, f. 27 dec 1871. http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060213050425.jpg

Faren var Oscar Jacobsen men kirkebok viser ingen ting om ham.

Gunda bodde med søsteren til hennes mor i 1885 i Kristiansand, Vest Agder.

I 1889 emigrerte Gunda til Wisconsin, og bodde i Minnesota de meste av sine år.

Nettop før døde Gunda i 1951 i Minneapolis, fortalte hun sin datter at faren hennes var en prins og at hennes mor arbeidet i slottet i Oslo.

Er det mulig? Hvordan kan jeg finne ut litt mer om Oscar Jacobsen? Jeg fant ham ikke i ft 1865 og 1875 i Oslo, Akershus, Vest Agder og Aust Agder. Nanvene Oscar Jacobsen var på listen men fødselen var ikke rett.

Takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så det. Jeg lurte på om historien om prinsen var bare å forklare en ubehagelig situasjon til familien. Fadderne ser ut vanlige mennesker også men det var bare tre istedenfor fem. Takk, Grethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en Oscar Jacobsen (men ikke noen prins) fra Vågå (men bosatt i Oslo) født på midten av 1800-tallet og som var mottaker av mange ordener (blant annet St. Olavs Orden). Han giftet seg i 1875 - men ikke med den kvinnen som er moren til Gunda i 1871. Det er nok bare ett skudd i blinde, men det er den eneste Oscar Jacobsen jeg kan tenke på i farten som kanskje kunne ha blitt feil-kategorisert som "prins".

 

Etter og ha søkt litt er det en Wikipedia-artikkel om han: http://no.wikipedia.org/wiki/Oscar_Jacobsen

 

Men som sagt, sikkert bare ett skudd i blinde og jeg har ikke selv etterforsket slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en Oscar Jacobsen (men ikke noen prins) fra Vågå (men bosatt i Oslo) født på midten av 1800-tallet og som var mottaker av mange ordener (blant annet St. Olavs Orden). Han giftet seg i 1875 - men ikke med den kvinnen som er moren til Gunda i 1871. Det er nok bare ett skudd i blinde, men det er den eneste Oscar Jacobsen jeg kan tenke på i farten som kanskje kunne ha blitt feil-kategorisert som "prins".

 

Etter og ha søkt litt er det en Wikipedia-artikkel om han: http://no.wikipedia.org/wiki/Oscar_Jacobsen

 

Men som sagt, sikkert bare ett skudd i blinde og jeg har ikke selv etterforsket slekten.

 

Det burde la seg gjøre å finne ut om denne Oscar Jacobsen var kontorist omkring 1871 - urimelig ville det ikke være, med tanke på hans senere karriere. Det burde for eksempel finnes en eller flere nekrologer, som kanskje forteller om hans liv, i avisene i 1902.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Ken og Kristian. Det hjelper at noen andre har ideer om emnet. Jeg fant fadderen August Halvorsen i 1875. Han var August Sasin Halvorsen f. 1850 i Kristiania og var en seilmager i 1875. Bodde med kona Karen Lovisa Gulbransen f. 1851 i Ullensakr. De bodde Norbygade 12 Kristianaia. Men jeg fant ikke de andre fadderne Miner. Johannes Andersen, og Anne Margrethe Andersen. Prøvde også Google "nekrolog Oscar Jacobson" og fant det samme som Ken gav. Ja, hvis han var i Oslo eller området i 1871, kan det var mulig at han var faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vielsen i 1875 står Oskar Jacobsen som premierløiynant

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 21 (1865-1884), Ekteviede 1875, side 238.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=663&idx_id=663&uid=ny&idx_side=-245

 

kanskje Byarkivet i Oslo kan gi svar på om han var i Oslo 1870-72 og om yrket var kontorist ?

http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oscar Jacobsen bodde på Nesodden i 1865, og han kan neppe ha rukket å være contorist og ha blitt premierltn. på disse 10 årene.

Han var jo bare 16 år i 1865, og i 1871 var han kontorist og allerede i 1875 skal han ha blitt løytnant. Man trenger vel noen år innen militæret for å bli premierløytnant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dåpen til Gunda Anette står det noe under foreldrenes navn. Det er to ord, og jeg tror det siste er Strandg. ..7. Kan det være farens adresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettop før døde Gunda i 1951 i Minneapolis, fortalte hun sin datter at faren hennes var en prins og at hennes mor arbeidet i slottet i Oslo.

Er det mulig?

 

Selvfølgelig er det mulig. Det var heller ikke så helt uvanlig (før 1900) at konger og prinser fikk barn med kvinner av folket. Disse måtte da holde tett om farskapet. Hvis det var tilfelle i denne saken, så er selvsagt ikke Oscar Jacobsen faren. Det var ikke han som var prinsen. Han har sikkert bare påtatt seg farskapet. Jeg sier ikke at det er slik i denne saken, men helt uvanlig var slike ting altså ikke. Det finnes mange alminnelige mennesker som har "blått blod" i årene av en slik grunn. Hvis det var slik i dette konkrete tilfellet, så må det mest sannsynlig ha vært en av de svenske prinsene i Bernadottefamilien som var faren. Det var de som brukte Slottet når de besøkte Kristiania den gang.

 

Litt mer åpenhet var det vel omkring de danske kongenes "uekte" sønner på 1600- og 1700-tallet. De fikk ofte gode posisjoner, rikdom og adelstitler - og etternavnet Gyldenløve. De fikk bare ikke kalle seg prinser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, alle! Dere er veldig snille -- og hjelpsom. Jeg lurte på om jeg stilte spørsmålet om det kunne være en unavngitt person som var "prinsen," faren til Gunda. Jeg trengte å høre fra nordmenn siden du vet mer om kulturen, osv. Nå er venninnen min fornøyd å lære det som dere har skrevet. Det er mye om Gunda og hennes slektninger--tanter, kusiner, fettere, osv. Jeg møttes med henne i morgan og skal oversette for henne. Mange takk, Joy

P.S. Hvis dere har andre ideer eller opplysninger, er vi interessert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med moren til Gunda? Ved dåpen står det jo at hun var gift kone (men ikke gift med Oscar Jacobsen). Hvem var hun gift med, og arbeidet hun på slottet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S. Hvis dere har andre ideer eller opplysninger, er vi interessert!

 

Jeg kan jo fortelle deg at jeg kjenner en som er tippoldebarn av Kong Oscar 2. av Sverige og Norge. Det er en såpass troverdig historie at i alle fall jeg tror på den. Og mange flere. Det kan jo også være den samme kongen som var far til Gunda. Han var nemlig fortsatt prins da hun ble unnfanget. Og han besøkte Norge ganske ofte. Hold gjerne fast på denne tanken, det er jo krydder i tilværelsen uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Dag Aage, for din post! Jeg liker krydder i mat og tilværlse! Jeg så på det kongelige slektstavlet og lurte på Berdottefamilien og Oscar. Tror den er en ting vi ikke kan vite sikkert uten DNA! Takk at du tilsatte (2 betydninger her!). Gundas oldebarn kommer snart og hun skal v"re veldig glad! Takk, takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den er en ting vi ikke kan vite sikkert uten DNA!

Det er helt riktig. De hadde jo heller ikke DNA-undersøkelser den gang. Men vi vet at slike ting har skjedd mange ganger i historien, så det kan jo godt hende at denne historien også er riktig, særlig siden Gunda fortalte det til sin datter, og at moren arbeidet på Slottet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo fortelle deg at jeg kjenner en som er tippoldebarn av Kong Oscar 2. av Sverige og Norge. Det er en såpass troverdig historie at i alle fall jeg tror på den. Og mange flere.

Det aner meg at vi kjenner til samme historie, Dag Aage. -En historie som har sitt opphav i grensetraktene i Nord-Østerdal, og som ble kjent da ektefellen til en av våre "profilerte" geistlige (Innenfor en tidsramme av de siste 50 år) faktisk kunne påvise at det er Bernadotte-blod i årene til etterkommere av denne nettopp denne "profilerte".

 

Nå blir dette vel noe vel kryptisk, men la nå denne øst-norske Bernadotte-grenen ligge, - i alle fall inntil familien selv ønsker å gi lyd fra seg. Foreløpig ligger denne "hemmeligheten" på et nivå som gjør at temaet kun er til bruk i festlige lag innen familien. Og man drar jo fram smilet når det refereres til denne 150 år gamle historien.

 

"ER DET VIRKELIG SANT?" - Tja.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Min" historie er fra Fredrikstad. Det finnes sikkert flere eksempler - også med den samme kongen (Oscar II) i "hovedrollen". Jeg vet ikke hvilken konge i "nyere" historie som har hatt flest slike "affærer": Christian IV, Henrik VIII ... eller en av svenskekongene, kanskje? Noen slike historier er nok fri fantasi, men mange av dem er sikkert sanne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kl.22.00 ikveld sender NRK1 den svenske dokumentaren Blått blod.

 

I NRKs omtale av programmet kan vi lese: I hele Norden finnes det fortellinger om ukjente kongebarn. Bli med i jakten på de forsvunnede Bernadotteprinsene i mørke arkiver og blant DNA-prøver og hemmelige utbetalinger.

 

SVTs nettsider står det følgende om programmet: Har kungen okända släktingar?

Oäkta prinsar och prinsessor talas det om i var och varannan familj. Men ingen kan bevisa att de har kungligt blod i ådrorna. Eller? Med hjälp av DNA-test är det faktiskt möjligt. Filmaren Oscar Hedin ger sig ut bland kungens okända ättlingar i jakten på nya hovmedlemmar.

 

Runt om i Norden finns berättelser om okända kungabarn. En granne påstås vara en adlig oäkting, någon man kände i skolan var otroligt lik kungen och i skvallertidningar samt kvällspress dyker det regelbundet upp personer som påstår sig ha blått blod i ådrorna. Under fem års tid har regissören Oscar Hedin samlat på dessa historier om oäkta kungaättlingar för att ta reda på om ryktena kan vara sanna.

 

Följ med under jakten på de försvunna svenska prinsarna bland bortglömda handlingar i mörka arkiv, DNA-prover och hemliga utbetalningar. Blått blod är en dokumentär som tar frågan vi alla ställt oss som barn på allvar - tänk om jag är en prins eller prinsessa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg presiserer at mitt innlegg om kveldens fjernsynsprogram overhodet ikke var ment som noe "partsinnlegg" om denne Oscar Jacobsen. Jeg er likevel sikker på at mange av dette forumets lesere vil synes at programmet er interessant, og jeg syntes dette var en naturlig tråd å legge inn en liten påminnelse om programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.