Gå til innhold
Arkivverket

Bakke bygdebok Vest-Agder


Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Jeg tillater meg å spørre om noen kan gjøre oppslag i Bakke bygdebok for meg.

 

Det gjelder gården Schibeli og etterkommere etter Peder Eielsen og Berthe Eivindsdatter Schibeli.

1) Sønnen Even Pedersen Schibeli giftet seg i Lund 1741 med Siri Staalsdatter Øksendal.

 

2) Niels Pedersen Schibeli giftet seg 1760 i Bakke med Asgjer Eyelsdatter Oftedal, tidligere gift med Astrid Evertsdatter Tonstad, gift 1757 i Bakke.

 

Skifte på gården Schibeli, år 1741.

Dessver så er jeg dårlig på å tyde skifter!

 

Jeg leter etter en kobling til slekten Wattne og Schive i Mandal og Esther Nilsdatter Oftedal i Holum.

 

Dåpen til Ester, 1762 i Bakke.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter spørmålet mitt opp igjen og håper noen kan hjelpe meg, om gårdene Schibeli og Oftedal er omtalt i bygdebøker for Bakke, Vest-Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skebeli og Oftedal er overført til Sirdal kommune,og er følgelig å finne i "Sirdalsbøkene" av Per Seland. De gårder av Bakke som ble overført til Sirdal fant vi unødvendig å omtale i "Bakkebøkene"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bind 4 side 112 "sirdalsbøkene " Peder Eielsen Krågeland/ Skibeli 47 år i 1718.Begravet 19.09.1745.7 barn med kona + minst et til med søskenbarn,derfor 4 år på bergverket.

Ja der er forbindelse som etterlyses. Den nest eldste sønnen Eivind slo seg ned i Kristiansand og tok navnet Schive-efterlot seg 2 døtre,Berte,døpt 5.5.1743 fra Skibeli og Signe. Berte g .m prokurator Jørgen Ibsen Kr sand og senere m skredderSvend Flemming. Signe g .m kjøpmann Tønnes Olsen Watne i Mandal. Begge har efterladt seg utallige etterkommere.Eivind Pedersen sin brorsønn Peder slo seg også ned i Kr Sand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oftedal.Nils Pedersen Skibeli/ Oftedal 10 år 1741,sønn til Peder Eielsen/Oftedal.6 barn,#2 Ester Nilsdatter ,døpt 21.11.1762,gift før 1795 med sersjant Peder Sigmundsen Torp av ukjent herkomst.

 

Finner du noe "lim" i dette som passer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tiders Sigbjørn, du har gitt meg koblingen jeg har lett etter.

Du får se bort fra at jeg ikke hadde mer greie på bygdebøkene.

 

Jeg har funnet dåpen til Birthe (Birgitte) i Bakke, samt vielsen mellom henne og Jørgen Ibsen.

Dåpen til Signe Kirstine har jeg ikke funnet, men jeg har funnet dåpen til enda en søster, muligens 2, Sille Johanne er født i Kristiansand, 1752 og 1755.

 

Alt stemmer med min kobling til sersjant Peder Torp, som giftet seg med Ester Nilsdatter Oftedal.

 

Jeg trodde først koblingen mellom Peder Torp og Wattne, var i Holum, men skjønte raskt at det var deres ektefeller, som var nære slektninger.

 

Peder Torp skal forøvrig være sønn til Simon (Sigmund) Svenkesen Svinstad.

Skifte fra Svinstad, år 1750.

 

Jeg har lett etter dåpen til Signe Kirstine, som kunne gi meg det siste beviset, til Even Pedersen Schibeli (Schive) og nå server du meg alt sammen, men jeg ble litt usikker på Oftedal. Nils Pedersen Skibeli/ Oftedal 10 år 1741,sønn til Peder Eielsen/Oftedal.

 

Er Peder Eielsen/Oftedal samme mann som Peder Eielsen Krågeland?

 

Peder Torp og Ester Nilsdatter Oftedal sin eneste sønn var stortingsmann Simon Pedersen Lie. (Lenke til min database.)

 

Mange hjertelig takk Sigbjørn for alle opplysningene.

 

Jeg tillater meg å spørre, hvis noen kommer over dåpen til Signe Kirstine Evensdatter (Schibeli, Schive), så setter jeg pris på å få vite det.(Født ca 1746).

Endret av Cathrin Jegersberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.