Gå til innhold
Arkivverket

Sverige: Daniel Julius Jansson, etterkommere?


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Daniel Julius Jansson døde 04.07.1969, Banvaktshyttan, Finnshyttan. Yrke: ukjent. Han var gift men ble enkemann 15.06.1958. Jeg skulle gjerne visst konens navn, og skulle gjerne visst om han hadde etterkommere. Noen "sverige-eksperter" som kan bidra med noen data?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har skrevet feil etternavn, han heter vel Carlsson ikke Jansson.

 

Carlsson, Daniel Julius

Banvaktsstugan, Finnshyttan 11:1

Död 4/7 1969.

Kyrkobokförd i Järnboås, Nora kn (Örebro län, Västmanland).

Född 16/3 1892 i Järnboås (Örebro län, Västmanland).

Änkling (15/6 1958).

--------------

Födelseförsamling i källan:

Järnboås (Örebro län)

Källor:

DB, FS / RTB 69

 

Kan dette være kona tro? Hun er riktignok død 5 og ikke 15.6. Men kan jo være skrivefeil.

 

Carlsson f. Larsson, Eva Linnea

Rävbergskärret 1:4, Dyltorp.

 

Död 5/6 1958.

 

Kyrkobokförd i Finnerödja, Tivedens kn (Skaraborgs län, Västergötland).

Född 21/5 1901 i Askersunds stadsförs (Örebro län, Närke).

Gift kvinna (5/10 1935).

--------------

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:

Finnerödja, Laxå kn (Örebro län, Västergötland)

 

Födelseförsamling i källan:

Askersund stadsförs (Örebro län)

Källor:

DA / DOR 52-60

 

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Mette.

 

Han het vel Carlsson. Faren het Carl Erik Johan Jansson, derfor gikk jeg ut fra at han het Jansson.

 

Kan han være gift 2 ganger? Jeg lette nå i tellingen fra statistisk centralbyrån 1930, finner der banvakt Daniel Julius Carlsson gift 15.03.1919 med konen Klara Elisabet f. Eriksson f. 28.01.1899, samt barna Maj-Lis Elisabet f. 25. februar 1920, Hjulsjø (Bredsjö stasjon) og Gunborg Alice f. 8. mai 1922, døpt i Hjulsjö. de bor i Vekterstuen i Finnshyttan no 3, Järnboås, i 1930.

 

Kan disse to døtrene og eventuelle ektemenner oppspores?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner Daniel Julius Karlsson i husforhør 1907-1916 på Lindesby nr 4 ( Rosberg) i Järnboås side 210;

 

Karl Erik Johan Janssons enka Johanna Mathilda Henriksdotter f 18/11-55 Järnboås. Gift 14/11-1873, enke 3/8-1903

 

sønn Daniel Julius Karlsson grufvarb, f 11/3-1892 Järnboås (värnplikt 1913)

 

De flytter så begge to til side 199 i samme husforhør i 1918. Da til Lindes by nr 6. Moren dør 14/7-1926. Det står så innført et ekteskap for Daniel, med Klara Elisabet Eriksson, Hjulsjø, ekteskap den 15/3-1919. Han flytter så til Hjulsjø den 29/8-19.

 

Når det gjelder hustruen hans så har jeg funnet henne i 1910 tellingen med sine foreldre og søsken og jeg finner henne i husforhør. Der fremkommer det så at hun har en kort flytting til Stockholm, før hun igjen kommer hjem til foreldrene.

 

Så flytter både Daniel Julius og Klara Elisabeth i 1919 til plassen Stora Bjørnaboda (Tornbergs torp) og de er der å finne i husforhøret 1916-1926 på side 99 med de opplysninger vi allerede kjenner og med de to barn du selv forteller. Dette er siste husforhør jeg kan følge familien i.

 

I 1980 tellingen finner jeg datteren Gunborg Alice:

 

1922-05-08

 

Andersson, Gunborg Alice

 

Björkhyttev 28 A

711 00 LINDESBERG

 

Mantalsskriven i Lindesberg (Lindesbergs kn, Örebro län, Västmanland), fastigheten Hinden 2.

 

Född 8/5 1922 i Hjulsjö (Örebro län, Västmanland).

--------------

Källa: Mtl Örebro län 1981

 

 

Det fremkommer ikke om hun er gift og jeg finner henne ikke i dødboken. Men, hun heter her Andersson, så det tyder på at hun er gift.

 

På samme adresse bor flg personer med etternavnet Andersson i 1980: Iris Margereta f 1933, Karl Georg 1911 og Karl Gunnar 1927.

 

Maj-lis Elisabeth som du nevner født 25/2-1920 barn av Daniel Julius og Klara Elisabeth finner jeg ikke hverken i 1980 tellingen eller i dødboken.

 

 

Gunborg Alice har jeg søkt på i eniro.se men finner henne ikke i dag.

 

Virker dette litt rotete. Så kommer jeg gjerne tilbake til det. Jeg må bort en tur, og ville bare svare på dette før jeg reiser.

 

Mvh Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker inte alls rotete! Takk for meget raskt svar.

 

Jeg hadde Johanna Mathilda sin dødsdato, det er i grunnen henne som utgangspunktet for at jeg søker hennes etterslekt. I beste fall ønsket jeg å finne et foto av henne. Har fått tak i foto av hennes søster Axelina Zaring, de er søstre av min samboers oldefar Karl Erik Henriksson Frantzén. Hennes oldebarn har vi nå kjekk kontakt med! Karl Erik har jeg "det meste" om, fra vugge til grav, men gjett som jeg har lett. Men det er jo det som er gøy med slektsgranskning: Lete, og til slutt finne.

 

Ha en fin dag. Nå må jeg på barnehagejobben min :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.