Gå til innhold
Arkivverket

Gruvearbeidar Ole Jacobson i Årdal (1716-1783) frå Nordfjord - kven var borni hans?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Ole Jacobson (1716-1783), truleg frå Nordfjord, gifte seg kring 1743 med enkja Synneva Olsdotter frå Ve i Årdal. Ho var truleg fødd i Årdal kring 1710 og hadde før vore gift 25.6.1730 med Anders Hald som døydde i 1742. Anders og Synneva fekk fem born i lag, Magnus, Antonius, Nils, Britha og Synneva (http://arkivverket.no/URN:sk_read/24137/81/).

 

Anders og Synneva hadde vore plassfolk på Nausti under Ve i Årdal, og der busette Ole seg òg då han gifte seg med enkja, men kva born fekk dette parfolket? Ætteboki for Årdal nemner to døtrer, Kari (1741) og Guri (1744), men eg har so langt berre funne ei dotter:

 

* Kari Olsdotter, døypt i Årdal 25.8.1746, truleg ho som 5.6.1774 gifte seg med Anfind Anfindson frå Vetti i Årdal(?)

 

Kari hadde nok fleire søsken; eg mistenker at ei av søstrene gjekk rundt med same namnet, Karí, og truleg har det òg vore ei søster Mari (gift med Ole Andreasson Hartung) og ei anna søster Martha...?

 

Er det nokon med lokal kunnskap som kan hjelpa meg finna ut av denne søskenflokken?

 

Eg takkar so mykje på førehand for aller gode tips!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg først si litt om det første paret som er nevnt i første innlegg til denne tråden. Synnøve Olsdatter giftet seg i Årdal den 25. juni 1730 med Anders Gald. Sistnevntes etternavn er altså Gald og ikke Hald. Anders Olsen Gald var født i Nordfjord omkring 1700, trolig i Innvik. Han var høyst sannsynlig sønn av Ole Olsen Gald (f.ca 1668) som kom til Årdal om lag 1709 for å arbeide ved Årdal kopperverk (han var altså ikke sønn av Ole Andersen slik Laberg vil ha det til). Synnøve var født i Årdal ca. 1707 og var datter av Ole Thomassen Ve (ca.1681-1748) og Kari Håvardsdatter Hestetun. Anders døde senest i 1742, da ble det skiftet etter ham på plassen Naustet under Ve.

 

Synnøve giftet seg så på nytt i Årdal 10. nov. 1743 med en Ole Jacobsen. Jeg har to mulige kandidater for denne Ole, så opplysningen om at Ole var en gruvearbeider fra Nordfjord, var interessant. Hvis dette er korrekt, er det bare én mulig kandidat. Det er den Ole som ble født i Årdal i 1716 (dpt. 24. aug.) som sønn av gruvearbeider Jacob Olsen Nordfjord (f.ca.1682) og Kari Olsdatter. Det er uvisst hvor disse foreldre kom fra, men de giftet seg i Årdal 22. okt. 1713. Jacob kalles konsekvent med Nordfjord som etternavn i kildene fra Årdal kopperverk. Jeg har for øvrig en velbegrunnet mistanke om at han er identisk med en som kalles «Jacob Spillemand» i kirkeboka. Ole var egentlig ikke mye til gruvearbeider, men han jobbet som malmpukker o.l. i sommermånedene som gruvearbeidersønner flest.

 

Den andre Ole Jacobsen blant folket i Årdal på denne tida, var sønn av Jacob Olsen som var husmann, trolig på Holen under Hovland. I skiftet etter farbroren Erik Olsen fra 1756 står det at han var 50 år gammel, altså trolig født en stund før 1716.

 

Hvis det virkelig finnes en kilde som sier at den Ole som giftet seg med Synnøve på Nauste i 1743, var gruvearbeider eller at han var fra Nordfjord, så er det meget nyttig. Da kan den sistnevnte Ole elimineres. Jeg har sett på fadderne ved dåpen av datteren Kari fra 1746, og der er det (dessverre) ingen bergverksfolk å se: «Per Biørchum, Erich Nundal., Ane i Skier, Giertru Olsdatter og Karj Nielsdatter». Av en eller annen ble Kari ikke døpt i Årdal, men i Hauge kirke i Lærdal. Det kan være forklaringen på det noe spesielle valget av faddere, - eller kan vi lese noe annet ut av dette? Hvis vi hadde funnet dåpen av flere barn, så ville det ha vært nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakob Olssen Nundal fødd om lag 1660 var brukar på kyrkjegodset i Nundalen. Omkring 1695 forsvinn han frå garden.

På samme tida dukkar det opp ein Jakob Olssen på Åretun som kan vere han Jakob Nundal, kanskje han enda under Hovland til slutt der dotter has budde.

 

Jakob Nundal hadde desse ungane:

 

Ragnhild fødd omlag 1695 og var gift 1715 med husmannsonen Kristoffer Hermundsen Naustbakken Hovland (1692-1762)

 

Eli Jakobsd. ho reiste til Bergen.

 

Ole Jakobsen fødd om lag 1705 og gifte seg 1745 med ei Ingeborg Monsd. ( -1789) dei kom til Sæl i Erdal.

dei fekk ei dotter, Ragnhild (1745-1822) ho var 80 år då ho døydde. Det ser til at ho var ugift.

 

Rannaug veta me ingen ting om.

 

Jakob Nundal hadde og ein bror, Erik som budde under Hovland der kan me lesa det skifte etter han då han døydde ugift som Knut nemner.

 

Når det gjelder Sønneva Vee død føre 1767 så kan ho ikkje ha vore gift med son has Jakob Nundal og den nermaste skulle bli son til gruvearbeidaren Jakob Olssen Nordfjord, Ole Jakobsen (1716-1783)

 

Krossen nemner at Sønneva vart attegitt med ein son av Jakob Nordfjording.

 

Mvh. Terje Hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Knut og Terje for nye innlegg om dette problemet.

 

Eg trur me lyt halda tunga beint i munnen og slå fast at den Ole Jacobson som i 1743 vart gift med enkja på Naustet under Ve, må vera son til Jacob Nordfjording. Alt synest å tyda på det, men eg er ikkje lokalkjend i Årdal og kjeldene derifrå, so eg kan jo sjølvsagt ha bomma...

 

Elles forstår eg det slik at Krossen i ætteboki for Årdal har teke med som barn av Ole Jacobson på Naustet under Ve ogso ei dotter Guri fødd i 1744? I so fall me det vera Guri Olsdotter, døypt i NUNDALEN 3.5.1744 (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11593&idx_id=11593&uid=ny&idx_side=-98). Men so var det dette med bustaden då...

 

Det hadde vore svært so spennande å sjekka ut konfirmantlistene for Årdal for perioden frå kring 1760 til kring 1775 og samanlikna med dåpslistene for å freista halda frå kvarandre alle Olssønene og Olsdøtrene frå denne bygdi...

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur me lyt halda tunga beint i munnen og slå fast at den Ole Jacobson som i 1743 vart gift med enkja på Naustet under Ve, må vera son til Jacob Nordfjording. Alt synest å tyda på det, ...

 

Når jeg trakk fram en Ole Jacobsen som bodde i Årdal på samme tid, så var det bare fordi jeg ikke har sett noen originalkilder fra Årdal forteller meg hvem av disse to som giftet seg med Synnøve Olsdatter fra Ve. Iflg. Terje Hagen skriver Krossen at «Sønneva vart attegitt med ein son av Jakob Nordfjording». Derfor kan vi vel holde Ole Jacobsen fra "bergalmuen" som mest sannsynlige alternativ, men hva er originalkilden til Krossen?

 

Opplysningen som Krossen har om datteren Guri, f. 1744, er det i alle fall liten grunn til å lite på. Riktignok het faren Ole og moren Synnøve, men det riktige parfolket her må være Ole Andersen Nundalen og Synnøve Gulbrandsdatter.

 

Når det gjelder barna til Ole og Synnøve på Naustet under Ve, så har jeg ikke funnet flere, men fant at «Ole Jacobssens qvinde Synneve Oles Datter» ble introdusert i Årdal den 25. juli 1745. Dessverre fant jeg ingen barndåp som passer. Enten har presten glemt å skrive den inn eller så døde barnet før eller rett etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.