Gå til innhold
Arkivverket

Ragnhild Thomasdotter på Urnes i Hafslo (1692-1772) - var ho frå Årdal?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Jørgen Andersson på Urnes i Hafslo (1689-1754), ein yngre bror av gardbrukar Peder Andersson på Seim i Årdal og far til Elsa Jørgensdotter på Vetti i Årdal og likeins til Peder Jørgenson på Alme i Hafslo, som i mange år budde på Lægreid i Årdal, gifte seg kring 1716 med ei:

 

Ragnhild Thomasdotter, fødd kring 1692, vart gravlagd frå Urnes i Hafslo 10.6.1772, 80 år gamal.

 

Eg har ein sterk mistanke om at Ragnhild Thomasdotter må vera fødd og oppvaksi i Årdal, men kvar i Årdal? Elsa Jørgensdotter var eldste dotter deira og er truleg kalla opp etter mor hennar. So spørsmålet vert då:

 

* Finn ein nokon stad i Årdal ein Thomas med kone Elsa som fekk born i 1690-åri?

 

FT1701 gjev oss nokre alternativ:

 

* Thomas Hermundson Øvstetun, 58 år

 

* Thomas Torstenson Avdal, 50 år

 

* Thomas Olson Wee, 50 år

 

* Thomas Torstenson Hæreid, 54 år

 

Eg finn skifte etter berre ein av desse, Thomas Øvstetun, i 1712 (http://arkivverket.no/URN:sk_read/24135/178/). Han hadde rett nok ei dotter Ragnhild, men ho var gift med ein annan hafslobygding, Aamund Kjos!

 

Men kanskje ein av dei tre andre var svigerfar til Jørgen Urnes?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne dama gift på Urnes er mykje interesant for meg, dette går på forferdrene til mine barn.

 

Linja er Ragnhild til Tomas Årdalstangen og vidare fram til idag.

 

Eg prøvde meg på opphavet hennar tidleg på 2000 talet i gamle forumet utan result, ser at i basen til Neil Hofland, USA mfl. har ein kommentar at Ragnhild sansyneleg kjeme frå Øvstetun, Ho kom til Hafslo... og i tilelle så var dette hennar andre gifte på Urnes.

 

Når du nemner att mori kan heite Else (oppkalling) så hadde du ikkje formulert deg slik i innlegget ditt om så var tilfelle.

 

Hermund, farfar henna Ragnhild Øvstetun kom frå Kalhagen så det var vel naturleg at Ragnhild Øvstetun fant eit gifte i Hafslo.

 

Men Ragnild Urnes dette kan bli ei harde nøtt!

 

Mvh. Terje Hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Vi er nok mange med røtter i Luster som venter spent på det siste Solvorn-bindet, Lars. Du har kanskje kommet så langt nå at det er i seneste laget med innspill, men jeg henter likevel opp igjen denne gamle tråden på bakgrunn av et nytt "funn":

 

For en tid siden fikk jeg et DNA-treff på personer fra tre generasjoner i en canadisk familie med et sett av slektsrøtter i Nordfjord. De har bl.a. en godt dokumentert linje opp til Gregorius Pedersen (1748-1814) på Kjøllesdal  i daværende Davik prestegjeld. Dette fikk meg til å tenke på informasjon jeg tidligere har snublet over på FamilySearch. Der angis både Jørgen Andersen og Ragnhild Tomasdatter, samt Jørgens far + farfar og Ragnhilds far, med Leikanger som fødested. Dette stemmer åpenbart ikke, siden kirkebøkene  ikke går langt nok tilbake i Leikanger prestegjeld. Men her kan det ha skjedd en forveksling, siden stedsnavnet Leikanger også forekommer i Selje, naboprestegjeldet til Davik (hvor altså Greorius Pedersen holdt til på Kjøllesdal), og siden de dåpshendelsene som er lagt til Leikanger dukker opp nettopp i i Selje prestegjeld (Vågsøy sokn), med Ragnhild Tomasdatter som datter av Tomas Sivertsen på Trollebøen, og med Anders Pedersen som sønn av Peder Gregoriussen på nabogården (tror jeg) til Trollebøen, nemlig Degnepollen. Denne Anders er på FamilySearch angitt som Jørgen Andersens far. Der er han dessuten oppgitt med gårdsnavnet Kinsedalen, og han forutsettes dermed å være identisk med den Anders som en periode bodde på Kinsedalen i Solvorn, og som vel utvilsomt var Jørgen Andersens far.

 

Når det er snakk om transkribering av mikrofilmede kirkebøker og andre genealogiske primærkilder, er Informasjonen på FamilySearch som regel ganske så pålitelig, etter min erfaring, siden denne legges inn av medarbeidere med god kompetanse på området. Men siden siden alle registrerte medlemmer på FamilySearch sine nettsider kan bygge slektstrær ved å knytte sammen personer som finnes i disse transkriberte kildene, får man ofte opp upålitelige treff hva angår slektskapsrelasjoner. Dette er i alle fall min forståelse av hvordan det fungerer. Og uten dokumenter som kan kildbelegge den hypotetiske koblingen fra Nordfjord til Solvorn, har vi selvsagt ikke med noe mer å gjøre enn en ytterst tynn indikasjon, basert på et tre-generasjoners DNA-treff, et sammenfall av navn (Peder + Gregorius) i samme område (Selje/Davik), samt noen underlige slektslinjer på FamilySearch -- men det er uansett et pussig sammentreff av opplysninger.

 

Dersom man skulle forsøke å sannsynliggjøre denne mulige flyttingen fra Nordfjord til Solvorn, kunne man kanskje tenke seg at Bugge-familien har spilt en rolle, siden de jo hadde sitt "slektssete" på Urnes samtidig som de vel hadde betydelige eiendomsinteresser nettopp i de områdene i Nordfjord som Ragnild og Jørgen iflg. koblingen på FamilySearch stammer fra. Men noe mer enn luftige spekulasjoner vil dette neppe kunne bli. Og hvor luftig det faktisk er, understrekes av at den Anders (på Skram i Vågsøy sokn) som angis som Jørgen Andersens far i den dåpshendlesen det refereres til på FamiliySearch (22. mars 1690), ikke har Pedersen som patronym:

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20070515630077

 

Ragnhild Thomasdatters dåp legges dessuten til 1682 (18. juni):

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20070515630067

 

Dette indikerer at hun i realiteten var 90 år da hun døde i 1772, og ikke 80, slik det angis i kirkeboken for Hafslo. En så stor feilmargin er neppe sannsynlig, ikke minst fordi 1682 som hennes fødseselsår harmonerer dårlig med fødselesårene til de yngste barna.

 

OK. Dette ble visst mer enn post om pussige slektsforbindelser på FamilySearch enn noe som kan bidra til å kunne spore slektsbakgrunnen til Ragnhild og Jørgen. Så jeg venter fortsatt i spenning på hva som eventuelt kommer frem om Ragnhild og Jørgens røtter i det siste Solvorn-bindet!

 

Mvh Otto

 

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har ikke akkurat en løsning på "oppgaven", men ettersom den fjerde av kandidatene, Thomas Torstensen Hæreid, var min TTTTToldefar, så har jeg sett litt på hva jeg har om hans familie. Kildene er utilstrekkelige, men i alle fall noen av barna hans synes å være sikre:

 

1. Einar Thomassen, født ca. 1676 og gift ca. 1711. Overtok Brekken etter faren og bodde der i 1711 [skoskatten]

2. Lars Thomassen, født ca. 1687 og gift 1710/11 med Rannei Johannesdatter som var enke på Hestetun. Han bodde på Hestetun i 1711 [skoskatten]

3. Ingeborg Thomasdatter, født ca. 1688 og gift 1712 med Tor Håvardsen Hestetun.

4. Halvor Thomassen, født ca. 1691 og gift i 1722 med en Brita Anfinnsdatter.

 

Krossen (og Laberg) har dessuten datteren Anne Thomasdatter, født ca. 1683 og gift 1713 med Torstein Olsen Asperheim, men dette må vi sette et stort spørsmålstegn ved. Mor til Torstein, Maren/Marie Torsteinsdatter (ca.1637-1712) var nemlig søster av Thomas Torsteinsen Hæreid.

 

Krossen har i tillegg en Ola Thomassen som var født i 1711 og døde i 1733. Dette må også være feil. Denne Ola Thomassen var sønn av Thomas Olsen Seim [dokumenteres bl.a. med skiftet etter Johan Botolvsen Hunderi fra 1743].

 

Det var ganske sikkert flere barn i denne familien. I skoskattemanntallet fra 1711 er det oppgitt at Thomas Torstensen Hæreid skulle betale for kone og tre hjemmeværende barn. Av barna ovenfor kan bare Ingeborg og Halvor ha bodd hjemme, og selv det er vi ikke sikre på. De kan ha hatt tjeneste på andre gårder. Da det ikke er nevnt flere sønner i 1701-manntallet, er det nok en eller flere døtre som mangler på lista. Her er tre kandidater med mer eller mindre løse begrunnelser:

 

a. Else Thomasdatter, født før 1685. Hun ble i 1702 dømt for leiermål med Ole Olsen Lægreid  -  en gift mann og som hun til overmål var beslektet med i 3. ledd [fogderegnskapet]. Hun ble derfor dømt til å rømme stiftet i 3 år. Jeg vet ikke nok om Ole Olsens aner til at jeg kan forklare slektskapet, men jeg mener å ha støtt på flere slektskapsforbindelser mellom disse to nabogårdene (Hæreid og Lægreid). Navnet Else er dessuten interessant. Jeg finner henne ikke igjen i senere Årdals-kilder, så det er vel ikke så rart om hennes søsken kalte opp en datter etter henne. Ingeborg hadde i alle fall en datter som het Elsese (se også innlegg #1).

 

b. Ragnhild Thomasdatter, født før1700. Var fadder for Erik Rognaldsen Prestegård sammen med Margrete Thomasdatter i 1715 (Erik brukte også Halvor Thomassen Hæreid som fadder).

 

c. Margrete Thomasdatter, født før 1700. Var fadder for Erik Rognaldsen Prestegård sammen med Ragnhild Thomasdatter i 1715 (Erik brukte også Halvor Thomassen Hæreid som fadder).

 

Til slutt vil jeg legge til at jeg ikke har noen indikasjoner på at Thomas Torsteinsen Hæreids kone het Else. Laberg og Krossen sier at navnet er ukjent. Min teori er at hans kone var den Anne Einarsdatter som døde i 1730, 74 1/2 år gammel. Dette er bare en teori, men den stemmer godt med at eldste kjente sønn het Einar, at en "Anne Hærej" var fadder flere ganger i perioden 1711-14 og at sønnen Lars Thomassen hadde en datter som het Anne (f.1711). Den eldste sønnen burde vel for øvrig ha hett Torstein, men dette paret kan jo ha hatt en eldre sønn med dette navnet som så døde før 1701.

 

OBS. Jeg må legge til følgende etter å ha funnet saken mot ElseThomasdatter og Ole Olsen Lægreid i tingboka fra 1702 (mine tidligere notater gjaldt opplysninger i fogderegnskapet). I referatet fra saken heter det i klartekst at hennes far var Thomas Hæreid. Det heter videre at Else og Ole var i 2. og 3. ledd beslektet. Dette vil vel helst bety at Ole var fetter av en av Elses foreldre.

 

 

Endret av Knut Bryn
Nye opplysninger er funnet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.