Gå til innhold
Arkivverket

Etternavn eller bosted?


Recommended Posts

Jeg registrerer kirkebok for Bjelland, Vest-Agder, 1887-1923. I dåpslista er det i rubrikken "Forældrenes fulde Navne" bare oppført fornavn og patronym (med noen unntak). Bopel er ført i egen rubrikk. I rubrikken "Faddernes Navne og borgerlige Stilling" er det oppført både patronym og bopel. Skal faddernes bopel da registreres som del av navnet i tråd med overskriften, eller bør dette plasseres under Bosted? Det ser ganske inkonsekvent ut at bostedet ikke inngår i foreldrenes fulle navn, mens det inngår i faddernes navn. Jeg har som hovedregel valgt Bosted også for fadderne, men er veldig i tvil.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=43398&idx_id=43398&uid=ny&idx_side=-7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville registrert faddernes bopel som bosted og altså i eget felt og ikke sammen med navnet. Eneste unntaket måtte være hvis en fadder står uten annet etternavn enn gårdsnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det her snakkes om tiden 1887 til 1923. Da kan vel noen av dem

faktisk ha det navnet som står som navn, og at det dere kaller bosted

faktisk er navnet til personene, og kanskje bor de ikke engang på dette stedet.

 

Jeg kjenner ikke til Vest Agder, men flere steder i Nord-Trøndelag ville det

være feil og legge inn siste navn som bosted, ettersom personene faktisk hadde

det dere kaller bosted som konkret etternavn.

 

Det er i mange tilfeller det dere kaller bosted som er det korrekte navnet.

Skal man være kildetro burde det vel skrives som det står i kirkeboken.

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at dette er en periode der folk gjerne tar bostedet som etternavn. Dette er også litt av grunnen til at jeg var i tvil om den riktige registreringen, men også at rubrikken i kirkeboka ikke omhandler bosted for faddere. Men jeg tror nok presten har ment det som bosted, særlig der navnet blir gjentatt som 'do.', eller blir anført til slutt etter alle navnene. Der hver person er oppført med gårdsnavn eller patronymet mangler, kan en bli mer i tvil.

Ifølge Per-Olav Broback Rasch i DIS er det mest "vanlige" å skille ut bosted for fadderne også, slik at man får mulighet til å søke på både navn og bosted hver for seg

 

Foreldrene er konsekvent oppført med patronym og bosted, bortsett fra de som har et etternavn som er forskjellig fra bostedet. Så da virker det naturlig å gjøre det samme for fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.